Infocenter / Att använda Monster / CV-sök / Att skapa, hantera och skicka kampanjer med SearchMonster

Att skapa, hantera och skicka kampanjer med SearchMonster

Vill du nå ut till så många kandidater som möjligt men har inte tid att kontakta varje kandidat enskilt? Använd då kampanjverktyget i SearchMonster!

Att skapa en mejlkampanj med SearchMonster är enkelt. Från din sökning kan du:

  • Skapa personliga meddelanden med hjälp av Smarta fält
  • Spara meddelandemallar som kan användas för framtida kampanjer
  • Skicka automatiska uppföljningsmeddelanden efter fem eller tio dagar
  • Hålla koll på din kampanjs resultat
  • Redigera eller stoppa kampanjen när som helst

 

Börja med att förfina din sökning

Efter att du har gjort en första sökning bör du förfina din sökning ytterligare till under 300 matchningar. Detta för att säkerställa att kampanjen enbart skickas till relevanta kandidater som uppfyller dina krav. Du kan favoritmarkera kandidater som ska prioriteras när kampanjen skickas ut och om du vill exkludera kandidater kan du använda funktionen Hoppa över.

Klicka på “Starta automeddelandekampanj” i övre högra hörnet, eller i sidopanelen till vänster, för att skapa din kampanj.


Obs!
När du skickar en kampanj med SearchMonster kommer det att dras inventarier om du inte redan har visat, sparat eller utfört annan aktivitet på ett CV inom 30 dagar. Uppföljningsmeddelanden drar inga extra krediter. Läs mer om vad som drar kredit och hur du hanterar dina inventarier i artikeln Inventariehantering.

 

Kampanjinställningar

Under Ändra inställningar kan du välja hur länge du vill att kampanjen ska vara aktiv, antal meddelanden som ska skickas per dag och om du vill exkludera kandidater som redan har blivit kontaktade av dig eller dina kollegor. Klicka på Tillbaka till kampanjinställningar för att komma tillbaka till skapandet av din kampanj.

 

Att skriva ditt meddelande

1. Ämnesrad och meddelande
Använd “Smarta fält” för att göra ditt meddelande mer personligt. Du kan också lägga in länkar i texten.
2. Välj hur kandidater kan reagera på din kampanj
Nedanför ditt meddelande har du möjlighet att välja om kandidater ska ska svara dig via mejl (standard) eller om de ska länkas till ett jobberbjudande där de kan ansöka. Om du vill aktivera jobblänk klicka på knappen bredvid ”Kandidater kan se jobberbjudande” och lägg in länk.
3. Spara som mall
Om du vill använda ditt meddelande för framtida kampanjer kan du välja att spara som mall. Klicka på “Spara som mall” ovanför meddelanderutan och skriv in ett mallnamn.
4. Aktivera fem och/eller tio dagars uppföljningsmeddelanden
Uppföljningsmeddelanden skickas om en kandidat inte har reagerat på ditt första meddelande. Du kan skicka uppföljningsmeddelande efter fem och/eller tio dagar. Dessa meddelanden kommer inte att dra ytterligare krediter.

 

 

 

 

Förhandsgranska och skicka

Klicka på Förhandsgranska meddelande för att fortsätta.

I nästa ruta kan du se en Översikt över detaljerna för din kampanj. Du kan se slutdatum, antal dagliga utskick, val för exkludering av kandidater samt en generell översikt om kampanjen. Exempelvis kommer nya kandidater som matchar din sökning att automatiskt läggas till i kampanjen.

Du kan förhandsgranska dina inlagda kampanjmeddelanden genom att klicka på motsvarande flikar för det första meddelandet och uppföljningsmeddelanden.

Om du vill göra några ändringar kan du kicka på Meddelande eller Ändra inställningar.

När du är nöjd med kampanjen är det bara klicka på knappen Starta kampanj för att aktivera. Inom några timmar kommer de första meddelanden att skickas.


 

Hantera automeddelandekampanj

När du klickar på mejlikonen i sidopanelen eller på Hantera automeddelandekampanj uppe till höger kan du se att kampanjen är Aktiv. Om du vill göra några ändringar kan du klicka på Meddelande eller Ändra inställningar. Om du vill stoppa kampanjen kan du klicka på knappen Stoppa kampanj.

 


 

Översikt

I sidopanelen till vänster hittar du översikten av kampanjen. Om du klickar på ikonen får du en översikt över kampanjens resultat.

Du kan se hur många meddelanden som har skickats samt hur många kandidater som har öppnat och klickat på en länk i ditt meddelande. Om en kandidat klickar på en länk eller svarar på ditt meddelande räknas det som ett klick.

I grafen till höger kan du se hur många meddelande som har skickats över tid.

Under kandidathistorik kan du se vilka kandidater som har fått din kampanj och det datum som meddelandet skickades.

Du har möjligheten att göra ändringar under pågående kampanj och det är därför rekommenderat att hålla koll på resultatet för att kunna optimera kampanjen vid behov.