Hur du utvecklar en effektiv marknadsplan för sociala medier
Alla framgångsrika småföretagare vet att planering är a och o. Budgetar ska skapas, skatten betalas in, nya medarbetare anställas, och ja just det – den alltid pressande frågan om hur man ska kunna generera mer försäljning än förra året måste lösas.
Förutom att få ut så mycket som möjligt av försäljningen, involverar svaret på den sistnämnda frågan ofta att hitta rätt möjligheter för framtiden.
Så, medan du ändå jobbar på en annan plan – din marknadsplan – är det en bra idé att fundera på hur sociala medier kan hjälpa dig att lokalisera och få kontakt med nya kunder och kandidater.
Marknadsföring i sociala medier – avmystifierat
De flesta företagare vet nu att sociala medier sträcker sig längre än att checka in lite då och då med faster Eva i Borlänge. Men förvirringen kickar ändå in när det kommer till att förstå sociala medier som ett strategiskt affärsverktyg.
När man står inför utmaningen att använda sajter som Facebook, Twitter och YouTube strategiskt, blir många företagare så pass överväldigade av allt de skulle kunna göra så att det i slutändan resulterar i att man inte gör någonting. Låter det bekant?
Om så är fallet, kommer här fyra saker att överväga när du planerar din marknadsföringsstrategi för sociala medier:
- Fler än 750 miljoner människor världen över finns på Facebook* och ungefär 200 miljoner på Twitter. Bara i Sverige finns cirka 4,4 miljoner Facebook-användare*. Dessa siffror kommer att fortsätta öka, och som vilken marknadsförare som helst värd sin lön kan berätta för dig, är det enklare att gå dit din publik befinner sig än att få dem att komma till dig.
- En stark närvaro i sociala medier kommer även att gynna dig vid anställningen av topptalanger – oavsett yrke.
- Sociala medier ger dig möjligheten att prata direkt med köpande och potentiella kunder runtom i världen. Du har även möjlighet att svara på deras frågor, uppmärksamma beröm och även hantera kritiken som sprids i realtid.
- Så länge som sajter för socialt nätverkande är gratis kommer de definitivt att passa in i din marknadsbudget.
Oavsett om du precis har kommit igång med sociala medier för ditt företag, eller om du vill bli mer medveten i ditt arbetssätt kommer följande steg att hjälpa dig att förbättra ditt inflytande online.
1. Definiera ditt budskap
Dan Bennett är Digital Strategy Director för JWT, som är en av världens största reklambyråer. Bennet säger att även om sociala medier erbjuder företag en möjlighet att ”få ut sin röst”, är det viktigt att först fundera på vad du vill uppnå.
Bennet rekommenderar att du tar fram dina mål (t ex att öka kundlojaliteten, direkt försäljning, PR, etablera dig som en expert etc.) och sedan överväger vilken nytta du kan leverera till din publik regelbundet.
När målen väl är etablerade kan du välja de områden som du vill verka inom. Det är väl värt att notera att i sfären för sociala medier ska kanalerna snarare utnyttjas som ett verktyg för kommunikation än ännu en ständig ström av försäljningsbudskap för era varor och tjänster.
2. Följ 70/30-regeln
När du väl har definierat ditt budskap kommer balansen av ”konsekvent engagemang” in. Det vill säga den punkt där du gör tillräckligt mycket PR för att öka försäljningen men är underhållande nog för att få folk att glömma att det är ditt primära mål.
Rätt balans kan hittas genom att följa 70/30-regeln. Prata om din affärsverksamhet 70 procent av tiden och resterande tid låter du dina fans och följare få värdefull information och insikter som kanske inte är allmänt tillgängliga.
De resterande 30 procenten kan även fyllas med intressanta fakta om branschen företaget verkar inom, artiklar skrivna av andra inom branschen eller bara något ni tycker är roligt (och relevant). Detta visar på en öppenhet och att ni inte enbart är intresserade av just ert företag. Självklart får ni fundera på huruvida ni ska nämna konkurrenter eller dela artiklar med innehåll från konkurrenter.
70/30-regeln är såklart inte alltid applicerbar och bör ses mer som en riktlinje för att hjälpa dig att komma igång. Du kan även börja med att fokusera majoriteten av din tid på att upprätta en öppen kommunikation med fans och följare för att sedan gradvis öka upp delen om din affärsverksamhet, och då använda 70/30-regeln.
3. Tänk litet för att bli stor
Med den konkurrens som finns inom sociala medier är det inte konstigt att man undrar hur ett mindre företag ska ha möjlighet att stå ut i bruset. Ett vanligt misstag är att företag tenderar att prata om saker utanför sin trygghetszon i sitt försök att tillgodose alla målgrupper.
Vad de istället borde göra är att välja en smalare kommunikationsväg för att attrahera relevanta grupper. Dessa kommer sedan att sprida budskapet vidare och i slutändan förhoppningsvis positionera dig som expert inom ett visst område.
4. Förfölj med finess
Ett annat sätt att stå ut i gyttret är att använda sociala medier för att bygga och utveckla relationer med nyckelpersoner inom branschen.
Strategiska och relevanta partners bör eftersträvas för att generera rätt typ av innehåll att engagera sig i. Att ha dessa allianser på plats kommer att hålla uppe ett kontinuerligt engagemang istället för att stora glapp uppstår mellan kommunikationstillfällena.
Slutligen
Trots allt som sociala medier kan göra för att hjälpa ditt företag att växa är det viktigt att notera att det aldrig kan ersätta en bra produkt. Genom att ha en unik innovation eller produkt som konkurrenterna inte kan erbjuda kommer engagemanget naturligt.
*Siffror från http://www.socialbakers.com/facebook-statistics, september 2011.