Infocenter / Personalhantering / Anställdas prestation / Åtta steg för att få varje nyanställd att räknas

Åtta steg för att få varje nyanställd att räknas

Åtta steg för att få varje nyanställd att räknas

Varje nyanställning räknas, speciellt i mindre företag, och ännu mer i en vikande ekonomi. Dessa åtta steg kan hjälpa dig att påskynda produktiviteten hos dina nyanställda och även i din rekryteringsprocess:

Var noga med att tydligt definiera jobbeskrivningen innan rekryteringsprocessen startar. I goda ekonomiska tider kan arbetsgivare ibland hoppa över detta viktiga steg i ett försök att få in fler personer genom dörren. Ja, de kan möjligtvis få in de anställda de behöver men det betyder inte nödvändigtvis att de har anställt högproduktiva medarbetare som kommer att stanna längre än en månad eller så långt som provanställningen sträcker sig.

Det finns inget mer frustrerande att som nyanställd komma ny till ett jobb och inse att det ligger antingen över eller under ens förmåga. När du fastställer era behov, ta dig tid till att analysera resultaten som du vill uppnå och inkludera dessa egenskaper när du skriver jobbeskrivningen. På så sätt kan det hända att nivån på den person du trodde du behövde är helt annorlunda mot vad du egentligen behöver.

Håll intresset vid liv. Uppvaktandet av kandidater bör inte avslutas i samma ögonblick som de säger ja till tjänsten. Gör det till en vana att låta nyanställda veta hur glad du är över att de har börjat på företaget. Innan de ens har börjat kan du skicka hem personens visitkort tillsammans med en personlig hälsning, eller skicka företagsbrandade saker, till exempel en keps eller t-shirt med företagsloggan. Allt för att de ska känna sig som en del i familjen innan de kliver genom dörren första dagen.

Förbered för deras ankomst. Har du någonsin gått in på ditt nya jobb för att inse att ingen förutom den som anställt dig vet att du ska börja? Eller att ditt kontor fortfarande har någon annans namn på dörren? Det första alternativet är förhoppningsvis lite extremt men se till att förbereda dig och företaget på att en ny person ska börja, så att den nyanställda snabbt kan komma in i rollen och bli produktiv så snabbt som möjligt. Ett väl utformat program för nyanställningar kommer att säkerställa att du har rätt bitar på plats för att bäst stödja din nya medarbetare både före och ett par månader efter ankomst till företaget. Detta kommer också att bidra till att personalomsättningen minskar.

Anställ för att passa gruppen. Du skulle inte välja en avdankad fotbollspelare till ditt lag, dock är det många företag som gång på gång misslyckas med att anställa folk som passar in i gruppen. Det är oerhört viktigt att göra en personlighetsbedömning i rekryteringsprocessen för att säkerställa att personen passar. Att använda beteendeintervjufrågor som är baserade på premissen att den bästa förutsägaren av framtida beteende är tidigare beteende kan vara ett bra verktyg för att bedöma huruvida en person kommer att passa i företaget. Det kan också vara bra att använda sig av personlighetstester eller bedömningar innan ett slutligt erbjudande görs till kandidaten.

Eliminera de som inte presterar direkt. Föreställ dig att gå in i en organisation och få reda på att du måste arbeta dubbelt så hårt för att det finns personer på kontoret som borde ha slutat för länge sedan. En del människor som hamnar i denna situation kan tänkas stanna för att försöka lösa det, men många kommer att lämna företaget så fort de inser att de är de enda som arbetar.

Se i den mån det är möjligt till att få bort de som inte passar innan nya personer kommer in i företaget – du kan då få ett bättre resultat i hur du styr din grupp. Om din nyanställning visar sig vara ett misstag, var noga med att vidta rätt åtgärder för att snabbt kunna gå vidare.

Skapa en säker miljö. I en vikande ekonomi kan osäkerhet hindra människor att ge mer av sig själva. En anställd som känner sig osäker på sin arbetssituation kan också känna rädsla och tvivel, vilket är en betydande distraktion. Dessa störande moment kan få anställda att inte ge av sig själva. Så, arbetsgivare bör göra allt de kan för att ge anställda så mycket säkerhet som möjligt i sin arbetssituation.

Arbetsgivare skulle kunna göra detta genom att kommunicera och skapa högsta möjliga grad av transparens inom företaget. Ge medarbetarna så mycket kontroll över sin egen situation som möjligt.

Behandla inte anställda nedlåtande. Du kan kanske känna att dina anställda ska vara glada över att ens ha ett jobb i dessa prövande tider. Det är ok att känna så, men håll dina känslor för dig själv. Att driva folk hårdare betyder nödvändigtvis inte att människor arbetar hårdare. Istället, skapa en miljö där de anställda känner sig uppskattade – och se till att hålla dina anställda engagerade.

Engagera dina medarbetare, den viktigaste drivkraften för deras engagemang är kopplingen den anställda känner till sin ledare. Att ha samtal som leder till personliga kopplingar räcker långt för att skapa engagemang – vilket definieras som en medarbetares vilja att ge av sin tid.

Det handlar inte om dig, utan om dem. När begåvade människor börjar i nya roller vill de kunna göra ett genomslag och bidra positivt, oavsett ekonomin. Upptäck och vädja till deras värderingar och strävanden och ge dem projekt som pekar dem mot det håll de vill gå. 

Nyanställda är en viktig resurs och bör behandlas som det också, speciellt i tider då varje rekrytering räknas. Genom att göra så kommer du att få en arbetsplats där varje anställd känner sig uppskattad – oavsett det ekonomiska läget.