Infocenter / Rekryteringsstrategi / Kompetensförsörjning / Frågor som tydliggör ditt varumärke som arbetsgivare

Frågor som tydliggör ditt varumärke som arbetsgivare

Frågor som tydliggör ditt varumärke som arbetsgivare

Från boken Finding Keepers: The Monster Guide to Hiring and Holding the World’s Best Employees av Steve Pogorzelski, Jesse Harriott, Ph.D., och Doug Hardy. Publicerad i januari 2008.

Folk känner igen och tar till sig kultur, och det kan ha stark dragningskraft för mycket talangfulla kandidater. Ett bra employer brand innehåller kultur eftersom det är en av de ogripbara förmåner som kan göra intryck på kandidaten.

Dessutom spelar employer branding bara roll om den når din målgrupp – så beskriv ditt employer brand för den aktuella kandidaterna. Eftersom ditt jobb är att artikulera det employer brand som redan existerar, i verkligheten och i aspiration, börja med dina anställda. Be om uppriktig input från din nuvarande arbetsstyrka. Dina nuvarande anställda är experterna; om du börjar någon annanstans än med deras erfarenhet, så skriver du fiktion.

Fråga dina anställda dessa frågor:

Värdefrågor

  • Vad tror vi som organisation på?
  • Hur väljer vi vilka projekt som blir genomförda? 
  • På vilka kriterier blir din prestation bedömd?
  • Är vi rättvisa?
  • Hur behandlar vi våra kunder?
  • Vilka kunder förtjänar mest uppmärksamhet?

Företagskulturella frågor

  • Varför är du här?
  • Vad är unikt med oss?
  • Vilken är din relation till kunden?
  • Varför skulle din kund göra affärer med dig? 
  • Vilket resultat vill du ha från ditt arbete? 
  • Hur når vi våra mål?
  • Beskriv den typ av person som lyckas här.
  • Vad vill vi att våra anställda ska känna för det här företaget?
  • Vad, förutom pengar, skulle locka dig att sluta?
  • Skulle du rekommendera det här företaget till en nära vän? 

Du bör också utveckla en mer detaljerad lista med fördelar och förmåner med att jobba för din organisation. Dessa detaljer älskar verksamma inom HR och rekryterare att diskutera eftersom de är mer konkreta än mission och kultur:

  • Jobbeskrivning  
  • Ersättningsinformation (lön, bonus, timlön, vinstfördelning)
  • Alla slags förmåner – medicinska, försäkringar, pensionsplaner, sparande
  • Affärsområde – dina produkter och tjänster 
  • Affärsmöjligheter – fördelen med att arbeta hos er, chansen till avancemang i karriären
  • Livsstil – ”balans mellan jobb och privatliv” eller ”intensiv atmosfär”, ett jobb som kräver resande, etc. 
  • Placering  
  • Marknadsposition i branschen (bästa produkterna, status som ”bästa arbetsgivaren”)
  • CSR eller andra yttre uttryck för kultur 
  • Erkännande utifrån för företaget 

Du går inte ut och annonserar med den här listan eftersom, uppriktigt sagt, dessa fördelar och förmåner snarare spelar en bakgrundsroll i ditt employer brand. En lista är helt enkelt inte lika lockande som ett uttalande (eller ännu bättre, en berättelse). Fördelarna och förmånerna med ett jobb kan hjälpa dig att avsluta förhandlingen med en kompetent person, eller vara det som får vågskålen att tippa över gentemot en konkurrent, men det är inte de som väcker uppmärksamheten.

Detaljer hjälper, och det är viktigt att framhäva alla de positiva saker som pågår på företaget. Monsters Lori Erickson kommer ihåg att ”när jag tog det här jobbet på Monster fanns det fördelar som vi erbjuder som jag inte ens visste om”. ”Vi var tvungna att lära oss att få in det budskapet i rekryteringsberättelsen”.

Ditt första försök till att definiera ett employer brand behöver inte vara perfekt, men det måste tillgodose ett par regler:

  • Är det autentiskt? Återspeglar uttalandet verkligheten? Känner anställda igen de värden och den kultur du beskriver?  
  • Är det unikt? Skulle en anställd veta att det är din organisation som beskrivs och inte en liknande? 
  • Är det övertygande? Kräver det handling? Beskriver det innebörden av att arbeta i din organisation?  
  • Är det relevant? Är ditt uttalande meningsfullt för människorna som du försöker attrahera?
  • Beskriver det en upplevelse? För kandidater, potentiella kandidater och anställda är ditt varumärke som arbetsgivare en upplevelse. Det är inte en slogan eller logotyp, och inte heller ett pressmeddelande. Det är den bra eller mindre bra affären att investera ännu en dag av deras liv i din organisation.  

Svaren på alla dessa frågor måste vara ja, eftersom du annars kommer att missa din publik. Att ifrågasätta uttalandet fungerade för Laura Stanley som leder arbetet med att förvärva nya talanger och gruppen som ansvarar för employer branding på EarthLink i Atlanta, USA. Hon började sitt arbete med en ”reality check”: ”Det första jag gjorde när jag började var att fråga; ’Varför börjar folk på företaget’, och att klart och tydligt artikulera vad kandidaterna kommer att få när de kommer till oss, och även vad de förväntas göra, för att vara säker på att vi attraherar rätt folk till rätt jobb i rätt ögonblick.”