Infocenter / Rekryteringsstrategi / Kompetensförsörjning / Vad är bästa sättet att kommunicera medarbetarupplevelser?

Vad är bästa sättet att kommunicera medarbetarupplevelser?

Vad är bästa sättet att kommunicera medarbetarupplevelser?

När det är dags att attrahera nya kandidater är det många företag som inkluderar vittnesmål eller medarbetarberättelser från sina nuvarande anställda för att beskriva arbetsmiljön och uppmuntra andra till att jobba där.

Men är detta verkligen en bra strategi? Hur går du tillväga för att skapa trovärdiga berättelser, och kanske viktigast av allt, attraktiva?

Employer brand
Att marknadsföra verksamheten med hjälp av berättelser från anställda är vanligtvis en aktivitet begränsad till rekrytering.

Istället för att beskriva arbetsmiljön, låt dina anställda beskriva den istället för att visa för potentiella kandidater vilket bra ställe ert företag är att jobba på.

När det gäller större företag bidrar detta också till att främja, stärka och upprätthålla din organisations varumärke. Många företag anser sig själva utkämpa ett krig om talangerna och behöver främja en tydlig och positiv bild inför rekryteringsbranschen, akademiker och personer mitt i karriären.

Strategin för vittnesmål och medarbetarberättelser hamnar löst mittemellan reklam och PR. Du marknadsför aktivt verksamheten men vill också använda riktiga människors röster och få det att framstå som oberoende av PR.

Du kan använda riktiga anställda och citat, men du behöver fortfarande engagera och behålla uppmärksamheten hos din publik, precis som i all annan marknadsföring. Nyckeln i denna strategi är ärligheten och trovärdigheten i dina vittnesmål – något annat än fullständig uppriktighet rimmar illa och plattityder kommer att ignoreras.

Det finns några viktiga saker som är lätta att upptäcka som bör undvikas:

  • Använda riktiga anställda med falska citat
  • Använda tidigare anställda eller citat (utan att berätta det)
  • Använda riktiga citat som har blivit omformulerade och överslätade på ett smaklöst sätt
  • Använda professionella modeller för att representera din personal  
  • Skapa tråkiga berättelser som inte säger något om ditt företag och vad det står för

När det kommer till anställda som rekommenderar företagets kultur, arbetsmoral, framtidsutsikter etc. gäller reglerna om uppriktighet, ärlighet och engagemang. När det kommer till att locka till er nya kandidater; är dina anställda redo att berätta för världen om hur bra företaget är att jobba för – måste du kunna underbygga dessa påståenden.

En sporadisk text i en annons säger egentligen inte så mycket, medan ett kontinuerligt bloggande av dina anställda om bra saker som händer på företaget kommer att väga tyngre. Skrivna texter är lätta att manipulera medan en video är svårare att fejka. Fundera på det bästa sättet att få era berättelser att låta trovärdiga.

Alla kampanjer, och speciellt en kampanj med vittnesmål från anställda har potential att slå tillbaka och skapa negativ publicitet istället. Om dina berättelser är av en mer aktiv karaktär, exempelvis via en blogg, kan du behöva införa mekanismer för att sålla och eventuellt avvisa innehåll. Det går en fin linje mellan att tillåta dina anställda att säga vad de vill så att deras kommentarer blir trovärdiga och att begränsa vad de säger så att de inte bidrar till att företaget hamnar i dålig dager.

Sätt att använda anställdas vittnesmål
Ofta när det gäller rekryteringar, kan ett angeläget ord eller en rekommendation göra underverk om personen som uttalar sig är på väg uppåt eller redan är där. Haffa högpresterande medarbetare ungefär var sjätte månad och be dem att berätta varför de gillar att jobba för företaget. Det är en långsiktig strategi, men med tiden kommer du att bygga upp ett arkiv med kommentarer från en eller ett flertal individer som har jobbat sig upp, från fabriksgolvet till styrelserummet. 

Ett kraftfullt sätt att bygga intresse på och locka kandidater är om dina berättelser rör aktuella missuppfattningar om företaget för att på ett positivt sätt övervinna dem. Om före detta anställda skriver om hur hemskt det var att arbeta för ert företag, uppmuntra dina nuvarande anställda att kommentera och avslöja deras påståenden.

Oavsett om du använder sociala nätverkssajter, en mikrosajt, platsannonsering online eller tidningsannonsering för att locka kandidater, ger berättelser från dina anställda läsare möjligheten att fokusera på anledningar till varför de borde bli personen som ger vittnesmålet. 

Se till att dina berättelser säger rätt sak till kandidaterna som du vill attrahera, oavsett vad det handlar om måste du nå ut till dina potentiella kandidater med det meddelande som de behöver (eller vill) höra.