Infocenter / Rekryteringsstrategi / Kandidatanskaffning / Hur attraherar jag internationella kandidater?

Hur attraherar jag internationella kandidater?

Hur attraherar jag internationella kandidater?

Internetrevolutionen har inneburit att du nu har tillgång till en mycket större kandidatgrupp än dem som läser lokaltidningen. Det, tillsammans med EU-överenskommelsen om att EU-medborgare har rätt att arbeta i ett annat EU-land utan arbetsstillstånd, gör att du får tillgång till ett mycket större antal kvalificerade kandidater än tidigare.

För att genomföra en lyckad rekryteringskampanj för att attrahera talang världen över behöver du ha koll på hur du ska marknadsföra dina lediga tjänster för en annan publik än den inhemska, samt även tekniker för att utvärdera och acceptera kandidater.

Nedanstående fem punkter är en bra start:

  • Land – Varför är landet ett attraktivt erbjudande för de internationella kandidater du söker? Erbjuds exempelvis en hög levnadsstandard?
  • Kultur – Förstå din egen kulturs stereotyper och de som existerar i målgruppen du vill nå. Kommer det att bli en lätt övergång? Finns det redan en etablerad grupp eller ett community från deras hemland här? Finns det lokaler för dem så att de kan utöva sin religion? 
  • Företag – Eftersom personer från andra länder ofta är mindre benägna att känna till ditt företag behöver du förse dem med mer information om verksamheten, dess historia, produkter och den service ni erbjuder. 
  • Karriär – Sälj in fördelarna med den karriärväg de kan komma att ta. Är det ett snabbt avancemang till toppen? Finns det många utbildnings- och utvecklingsmöjligheter? 
  • Kollegor – Berätta för kandidaterna vilken typ av arbetsmiljö och företagskultur de kommer till och visa exempel på andra anställda som kanske har gjort samma eller en liknande ”resa”. Porträttera din verksamhet som en som välkomnar nykomlingar/nyanställda.

Många internationella rekryteringskampanjer har tyvärr förstörts genom att man har utannonserat en bruttolön istället för en nettolön. Det är viktigt att du är tydlig med vad du erbjuder och förstår kulturella detaljer, skillnader och preferenser.

Hamna på radarn 
När du har identifierat nyckelkandidaterna är nästa steg att hitta vägar för att visa upp era lediga jobb för dem. Till exempel kan du ta en titt på lokala sajter för att identifiera de bästa och mest kostnadseffektiva platserna att synas på. Monster kan erbjuda
rekrytering internationellt samtidigt som du får tillgång till lokal support i över 60 länder.

Bestäm vilken typ av strategi som du vill använda dig av, en strategi som går ut på att fånga alla och då annonsera i 20 länder på de mest populära jobbsajterna, eller alternativet där ni väljer ett par länder där du kan hitta toppkompetens genom att annonsera i nischmedia. Detta beror helt klart på dina specifika deadlines, krav, behov och budget. Monster har sajter i över 60 länder där du både kan platsannonsera och söka fram CV ur vår stora databas. Utöver detta har du oavsett varifrån du utgår möjligheten att annonsera och synas i alla andra länder.  

Utvärdera kandidater
Om du förväntar dig ett stort antal ansökningar, kan det vara värt att investera i lokal support för att välja de mest passande kandidaterna. Väljer du en lokal aktör kan detta ge dig värdefull lokal kunskap när det kommer till att utvärdera kvalifikationer som kan skilja sig en del mellan olika länder. Detta beror självklart också på typ av tjänst du skall tillsätta. När du inte själv har tid att söka fram CV eller hantera ansökningar har vi tjänster som fungerar internationellt även för detta,
läs mer på hemsidan eller kontakta Monster för mer information.

Fundera även på hur du ska genomföra intervjuerna. Istället för att be kandidater att flyga in för att träffa dig bör du genomföra åtminstone den första rundan av intervjuer via telefon eller videokonferens.

Många verksamheter erbjuder sig att betala för kandidatens utgifter när de ombeds att resa långt för en intervju, så ju mer du kan göra för att minska denna kostnad ju bättre kostnad per anställning får du när siffrorna slutligen summeras.

Få dem ombord
När du väl har valt och anställt din kandidat är det viktigt att göra övergången för personen så smärtfri som möjligt. Gör vad du kan för att hjälpa dem och deras familj med visum, arbetstillstånd om detta behövs, boende och bankkonton.

Fokusera på detaljerna och se till att täcka alla eventualiteter. Det kan vara värt att överväga experthjälp inom omlokalisering såväl som att ge kandidaten en fadder på företaget eller avdelningen för att hjälpa dem att bli, och känna sig att de är, en del av organisationen.

När personen väl är på plats kan du använda de starka internationella kandidater som du redan har anställt för att attrahera andra. Gör dem centrala i rekryteringsprocessen för nästa grupp.

Läs mer om att rekrytera internationellt »