Infocenter / Omvärldsbevakning / Monsters nya reklamkampanj: Det måste kännas rätt

Monsters nya reklamkampanj: Det måste kännas rätt

Monsters nya reklamkampanj: Det måste kännas rätt

Att söka jobb går att likna vid att dejta – det måste kännas rätt för båda parter. Vi leker med den ”perfekta passformen” i vår nya digitala reklamkampanj. Med glimten i ögat visar vi kandidater hur viktigt det är att inte nöja sig med en arbetsplats som inte är helt rätt för dem. Men det är minst lika viktigt för arbetsgivare att se till att attrahera rätt kandidater, annars kan det bli kostsamt. Vi har samlat fyra bra tips i den här texten.

Se alla reklamfilmer på vår YouTube-kanal.

Rätt matchning mellan kandidat och arbetsgivare?

Känsla. Det är kanske så pass självklart att man glömmer bort magkänslan, men det har faktiskt aldrig varit viktigare att kemin på en arbetsplats funkar. På den svenska marknaden skriks det efter kompetenta kandidater som snabbt ska axla komplexa roller och då är det otroligt viktigt att sticka ut för rätt saker som arbetsgivare. På pappret är det kanske en perfekt, men det finns inte något som passar alla människor.

Arbetsgivare – gör så här för att attrahera rätt

1. Platsannonsen

Först och främst: lär känna din målgrupp och skräddarsy platsannonsen efter deras behov. Var finns dessa personer och vad tycker de om? Vad vill du att kandidaten ska känna och göra när dom läser om tjänsten och er som företag? Stryk all onödig utfyllnad i annonsen och försök att ge kandidaten en snabb förståelse för både rollen, arbetskulturen och förväntningarna. (Här kan du läsa mer om hur man skriver en effektiv platsannons.)

Integrera bild och rörligt material i annonserna. Bilder säger ju som bekant mer än 1000 ord. Från vår senaste globala marknadsundersökning vet vi att videoinnehåll fungerar. Med appen Monster Studios har kan du enkelt producera din egen video på nolltid. Ta en titt här och prova idag (p.s. självklart gratis att använda).

2. Employer branding är allt

Det är väldigt enkelt som kandidat idag att bilda sig en uppfattning om företaget när man söker jobb. Kandidater gör en 360-graders bedömning av er genom att googla, kolla hemsidor, sociala kanaler och företagssidor på jobbsajter som Monster.se och Linkedin. Gör ni ett bra intryck i alla dessa kanaler – och då menar vi både i era officiella presentationer likväl som i kommentarsfälten på Instagram – då kommer ni att attrahera personer som passar in hos er.
Tänk på: bara för att ni jobbar med ert arbetsgivarvarumärke så kommer det inte innebära att alla vill jobba hos er. Det viktigaste, trots allt, är att rätt personer söker och även stannar kvar.

3. Rekrytering är inte enkelriktat (!)

Glöm inte bort att de bästa kandidaterna ofta har flera processer igång samtidigt och då är det viktigt att få de som ni tror passar att känna sig uppmärksammade och faktiskt lite uppvaktade som på en dejt. Se till att du har en kontaktperson i annonsen som faktiskt vill svara på frågor och ge den där lilla extra servicen till kandidaterna. Och för guds skull – svara ALLA ansökande oavsett om de går vidare eller ej. Du vet aldrig om du precis förlorade en kund eller en framtida anställd genom att nedprioritera att skicka iväg ett nej-tack-mail. Detta är ett tydligt tecken på bristande intresse från företagets sida och duktiga talanger kan hoppa av processen. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

4. Vänd på intervjufrågorna

Fråga kandidaten vad ni som arbetsgivare kan göra för att hen ska trivas där. Då ser ni ganska snabbt om förväntningar och ambitioner stämmer överens samt om ni kommer att trivas med varandra.

Var smart i dina svar under intervjuerna, om du har varit lyhörd under samtalen med kandidaten kan du plocka upp vad hen värdesätter hos en arbetsgivare. Är det en småbarnsförälder bör du betona hur ni aktivt arbetar med att hitta en bra balans mellan arbets- och privatliv. Om kandidaten saknar viss kompetens men har en stor nyfikenhet att lära sig kan du lyfta ert fördelaktiga paket för kompetensutveckling. Hjälp kandidaten föreställa sig själv som en medarbetare i företaget.

För att summera: det måste kännas rätt för båda parter

Värdesätt alla som har sökt tjänsterna du utannonserar – för hur du bemöter människor i alla kanaler påverkar företaget och varumärket i stort och smått. Försök att vända på steken och se hur ditt företag kan vara en bra arbetsplats för kandidaten. Då kommer ni båda att snabbt känna om det passar eller inte. Det blir både dyrt och trist vid felrekryteringar.

Vi hoppas att vi ger en liten inblick i den här utmaningen med vår reklamkampanj.