Infocenter / Omvärldsbevakning / Aktuella ämnen / #truStockholm 2014

#truStockholm 2014

#truStockholm 2014


För fjärde året i rad bjöd vi den 8 maj in världens rekryteringsexperter till Sverige, och Skofabriken i Hornstull, för #truStockholm 2014. En unconference där employer branding, rekrytering, HR, sociala medier, talent management teknik och mer diskuteras. Ett forum för att diskutera framtidens rekryteringstrender.
#truStockholm Vad är en unconference?
Ett event som bygger på konversation mellan deltagarna. Under dagen pågår parallella diskussioner varje timme och får du nog av en diskussion kan du gå vidare till nästa. Fokus ligger till 100 % på ditt lärande och nätverkande.

Alla hade självklart inte möjligheten att närvara, därför vill vi ta tillfället i akt att dela med oss av en kortare sammanfattning av vad några av deltagarna fick ut av diskussionerna under dagen – här är deras tankar inspirerade av följande frågor:

  1. Number one ”take away” from the event?
  2. What new trends could you spot among the event attendees?
  3. Most important advice to employers the upcoming year to be able to attract the right candidates?
”Den mest intressanta diskussionen var ”Future of Recruitment agency's” eftersom det verkar finnas två olika läger. I det enda en grupp medlemmar som starkt betonar att rekryteringsföretagen måste ändra sitt tillvägagångssätt och i det andra lägret folk från rekryteringsföretag som inte alls ser detta behov av förändring. Det är intressant eftersom jag tycker att företag borde lyssna på kunderna och försöka förstå FÖRE dem försöker att bli förstådda.

Råd till arbetsgivare; se över hela rekryteringscykeln och kombinera det interna varumärket med det externa. Var proaktiva och bygg upp pipelines genom att bygga talangpooler för nyckelområden där du ser ett behov att bygga upp arbetsstyrkan.”
– Anna Mindelöf, grundare och konsult, The Happy people company

”Världen blir mer och mer transparent. Företag måste göra rätt, inte bara säga rätt grejer. Den nya tekniken gör att vi kan få fram mycket information om de flesta vilket används i rekryteringssyfte. All information är tillgänglig med hjälp av den nya tekniken viket skapar transparensen.

Organisationer och företag ser kraften i sina anställda som effektiva de effektivaste budbärarna av företagets kommunikation mot potentiella medarbetare och vi ser ”Employee branding” och ”Referral recruiting” börja ta fart på allvar.

Ett långsiktigt engagemang för att bygga en bra arbetsplats kommer att betala sig i reducerade rekryteringskostnader.”

– Stefan Rizvi, marknadschef Monster Skandinavien