Infocenter / Omvärldsbevakning / Aktuella ämnen / Analys: att rekrytera i Q4 2020

Analys: att rekrytera i Q4 2020

Analys: att rekrytera i Q4 2020

Vi ser, som många andra, både positiva och mer osäkra signaler inför årets sista kvartal och det kommande året. Vi vet ännu inte vad som kommer att hända med utvecklingen av pandemin, permitteringar eller varsel. Däremot ser vi många positiva trender. Vi har identifierat några saker som kommer att gälla framöver och samlat det här.

Att anställa och onboarda digitalt 

”Det är inte längre någon som ifrågasätter om det är möjligt att jobba hemifrån effektivt”, menar Bob Melk, CCO på Monster. Det är ställt bortom allt tvivel efter det här året. Att jobba hemifrån är normalt och det går att få upp den effektivitet som arbetsgivare (och arbetstagare för den delen) söker efter.

Att rekrytera på distans, alltså helt utan fysiska möten, är idag välbekant för både kandidater och företag. Det finns dock stora utmaningar i distansrekryteringar för rekryterande chefer. Något som kan vara särskilt svårt är att få en korrekt känsla för kandidaten som person när man bara ses digitalt. Det är även en utmaning att integrera den nyanställda personen i sitt nya team. Även möjligheten att ta sig till företagskulturen kan vara svårt hemifrån.

Vi har skrivit en artikel om digitala introduktionsprocesser,  och här är tre korta tips för videointervjuer:

  • Bra internetuppkoppling. Låter det kanske lite för basic? Tänk om. Det kan skicka väldigt negativa signaler till kandidater om mötet eller din röst konstant bryts.
  • Avdramatisera med kallprat. Det kan vara lika nervöst för kandidaten i en digital intervju som i ett fysiskt möte. Se därför till att inleda med det vanliga snacket om vädret, favoritkaffe eller helgens sportevenemang.
  • Stäng av ljudet på datorn och avbryt inte. Försök att få till ett bra flow i intervjun. Undvik störande ljud från din mobiltelefon eller pling från Outlook. Tänk på att ljudet lätt kan vara något fördröjt, så försök att inte avbryta när någon annan pratar.

Många heta kandidater på marknaden just nu

Jämfört med starten på året när det var brist på kandidater så ser vi nu en stor tillströmning av kvalificerade kandidater som ansöker till våra kunders lediga jobb. Även trafiken till monster.se slår i taket när vi tittar på septembers siffror. Antal nya CV:n i vår CV-databas har de senaste månaderna ökat och kommer troligtvis att fortsätta i samma riktning resten av året. Samma sak gäller för antal profiler skapade på monster.se. Antal ansökningar i snitt per jobb är upp ca 150% jämfört med samma period förra året. Samma trend ser vi på antal visningar i snitt per jobb, med en ökning på knappt 90% i september.

Det vi ser är helt enkelt en ökad aktivitet av både aktiva och passiva kandidater. Det här ställer högre krav på dig som ansvarig för rekryteringar. Behöver du hjälp att screena CV:n effektivt? Vi har i spåren av pandemin sett ett stort behov hos våra kunder att få professionell administrativ hjälp att hantera det stora inflödet av ansökningar. Kontakta oss på kund@monster.se för att höra exakt vad vi kan hjälpa dig med.

Arbetsgivarvarumärke är viktigare än någonsin

För att attrahera de bästa kandidaterna är det, som bekant, din organisations varumärke som kan få er att sticka ut i bruset. Mycket har ställts på sin spets under det här året. Passa på att bygga upp ert arbetsgivarvarumärke här och nu. När man inte längre har möjligheten att visa på mervärde i exempelvis moderna kontorslokaler, generösa konferenser eller utvecklande seminarier, så måste man vidareutveckla sitt Employer Brand.

För att kommunicera detta på bästa sätt krävs en hel del planering. Använd en kommunikationsplan eller liknande för att  framgångsrikt kommunicera din organisations arbetsgivarvarumärke. Ta in hjälp från externa kanaler. Se hur andra framgångsrika företag gör. Men summa kardemumma – våga visa vad just ni står för.

Tills sist, glöm för all del inte att svara alla kandidater ni har varit i kontakt med, i alla olika kanaler. Det kan vara i sociala medier, i ansökningsprocessen eller efter intervjuer. Allt ni gör (och inte gör) kommunicerar.

Våga vara flexibel nu – och 2021

Med möjligheten att starta upp nyanställda från distans så kan det finnas oändligt många fler möjligheter för anställning. Som rekryterare måste man vara på tårna och kunna anställa flexibelt, kanske ta in konsulter, visstidsanställda, gig-arbetare eller frilansare. Nu behöver inte personen längre sitta i samma stad, eller ens i samma region för att kunna ta sig in till kontoret. Behöver kandidaten ens befinna sig i samma tidszon?