Infocenter / Personalhantering / Personalrelationer / Förbättra kommunikationen på arbetsplatsen genom att hantera besvärliga anställda

Förbättra kommunikationen på arbetsplatsen genom att hantera besvärliga anställda

Förbättra kommunikationen på arbetsplatsen genom att hantera besvärliga anställda

Skulle du vilja förbättra kommunikationen på arbetsplatsen? Dränerar drama på arbetsplatsen dig på energi? Skulle det hjälpa om du började hantera de besvärliga personerna? Definitivt.

Att ”hantera” besvärliga personer är inte tillräckligt. Du vill inte ta itu med besvärliga människor, istället vill du att de ska sluta klaga, sluta skapa onödig dramatik på arbetsplatsen och att de ska upphöra med att dränera medarbetarnas energi. 

Du vill också att de ska börja kommunicera mer effektivt, vara mer proaktiva och bidra med sin kompetens och energi till arbetet istället.

Blodsugande klagare
Det är ingen tvekan om det – kroniska klagare suger resurser, tid, energi och glädje ur arbete och liv.

Enligt en undersökning spenderar 77 procent av de tillfrågade minst 3-6 timmar i veckan på att hantera personer som klagar och på energidränerande situationer.

73 procent säger att de skulle tacka nej till en löneförhöjning om de var tvungna att arbeta med någon som konstant klagade, och 11 procent av de tillfrågade har lämnat ett jobb för att undkomma en sådan person.

För att ändra en klagande kultur till en bidragande behöver du en strategi.

Upptäck din klagotyp
Kroniska klagare kan ofta jämföras med skolans mobbare, bortskämda och griniga småbarn eller lömska och vresiga tonåringar. Det finns fem kategorier av kroniska klagare.

  • Gnällspiken klagar genom att visa och ventilera sitt missnöje eller genom att dra sig undan.
  • Försvårarna använder klagoteknik som frustrerar, komplicerar och skapar förvirring.
  • Primadonnor klagar genom att söka uppmärksamhet, skvallra, skapa drama och röra upp problem.
  • Kontrollfreaks använder en mängd olika aggressiva klagomål i sina försök att nå resultat, att kontrollera situationer och människor.
  • Förgiftare är farliga individer som använder klagomål och desinformation för att manipulera och förgifta arbetsmiljön för att främja sina självupptagna agendor.

Gör ett gratis online-test ”Spot Your Complainer’s Type för att upptäcka de olika klagotyperna.

Kommunikationstips för att stoppa de som klagar
Gnällspikar uppträder som martyrer och bortskämda brats. De vill att du ska hålla dem i handen genom livets utmaningar och att du ska fixa deras problem. Gör det inte.

Förhandla med Gnällspiken genom att lyssna och empatisera i ett par minuter och fråga sedan efter lösningar. Exempelvis ”Det måste vara tufft för dig. Hur ska du hantera det?”

Försvårarna framstår som kritiker, hårklyvare, besserwissrar och detaljstyrare. De vill blockera förändringar. Som de detaljmästare de är klagar de genom att hitta brister och påpeka andras inkompetens.

Förhandla med Försvårarna genom att respektera deras system, tankeprocesser eller motiv. Presentera förändring som ett logiskt tillägg och be dem bidra. ”Kan du ge synpunkter på nästa uppgradering för att se till att den är kompatibel med din nuvarande process?”

Primadonnor visar sig fräcka, överdrivna, reaktionära och dramatiska. De är bekväma i rampljuset och vill att du ska fokusera på dem. De använder sitt klagande för att möta sina behov att bli hörda, beundrade och uppskattade.

Förhandla med Primadonnor genom att erkänna dem men undvik att gå vilse i deras drama. ”Hur ska du presentera din ståndpunkt och få positivt erkännande för dina ansträngningar?”

Kontrollfreaks uppenbarar sig som tyranner, översittare, slavdrivare och bulldozrar. De vill att du ska böja dig under deras auktoritet och kommer att köra över dig om du låter dem göra det. De klagar för att få saker gjorda, motivera andra att agera och få bort begränsningar.

Förhandla med Kontrollfreaks genom att stå på dig. Låt dem veta att du är medveten om problemen och, om möjligt, låt dem bestämma nästa steg. ”Kunden kan inte ge information till dig förrän klockan tolv. Vill du diskutera vad vi får klockan tre idag eller direkt imorgon?”

Förgiftare är narcissister, psykopater och manipulatorer. De är svekfulla, hänsynslösa och kan anpassa sitt beteende för att behaga ledningen och samtidigt plåga sina medarbetare och underställda. De vill charma och avväpna dig för att främja sina egna agendor. De är självupptagna egoister som kan vara farliga för din hälsa.

Förhandla med Förgiftare genom att påminna dig själv om att du är en rationell person. En kurator eller affärscoach kan ge dig råd för att bota denna sjukdom. Dokumentera åtgärder och var diskret. Om Förgiftare tror att du konspirerar mot dem kan de försöka hämnas och skada ditt professionella rykte.

Bekräfta en Förgiftares kommentarer om dig. ”Tack för den observationen. Jag ska göra mitt bästa för att eliminera det störande beteendet. Hör av dig om du blir medveten om det igen eller ser något annat.” Sedan hittar du ett sätt att undvika att arbeta med dem, om möjligt. 

Utveckla en klagofri zon
Hantera svåra anställda, speciellt de som klagar, så att du kan förbättra kommunikationen på arbetsplatsen.
Kom bara ihåg att du kanske inte kan få dem att sluta klaga helt men du kan få dem att sluta klaga hos dig.

Identifiera klagotyperna på din arbetsplats så att du kan upptäcka dem och STOPPA dem.