Skip to main content

Vem skulle du vilja anställa?

Vem skulle du vilja anställa?

Arbetsgivaren lär känna dig via den attityd och det beteende du visar upp under rekryteringsprocessen och utgår ifrån att du är samma person när du väl blir anställd. En självsäker person uppskattas, men arrogans är inte lika lockande. Att hitta rätt balans och lyckas visa upp sina rätta sidor kan vara knepigt.

Tänk på dessa tips under jobbsökandet - fundera också på vilken typ av person du skulle anställa och uppför dig därefter.

1. Självsäker vs. Arrogant
Självsäkra människor lyckas utan att trampa på andra människors känslor och rättigheter. Arroganta människor uppför sig däremot som om inga andra existerar över huvud taget, något som lätt genomskådas under en intervju.

2. Låt dina handlingar tala
Det är lätt att tala om för andra att man är fantastisk, men budskapet går fram bättre om du istället låter dina handlingar och tidigare framgångar visa vad du går för.

3. Låt andra prata för dig
Gillar du inte att skryta? Låt din kollega, man, eller tidigare chef göra det åt dig: "På mitt förra jobb sa min chef att min styrka är..." ,"Min man menar att jag alltid är..." osv.

4. Jobba för jobbet
Undersökningar visar att arbetslösa ägnar c:a fem timmar eller mindre per vecka åt jobbsökningen. För att öka intensiteten och professionalismen i sökandet kan man istället prova att göra det till en heltidssysselsättning, då kommer troligen också självsäkerheten att öka. Övning ger färdighet!

5. Skippa baggaget
Har du blivit uppsagd? Känner du dig över- eller underkvalificerad? Glöm det - snabbt! Kvardröjande ilska och bitterhet kommer att lysa igenom på intervjun och avskräcker potentiella arbetsgivare.

6. Lyft luren
Bästa sättet att skilja sig från mängden är att prata med någon "live". Ett telefonsamtal sätter ett ansikte på ansökan och gör den till mer än bara ännu en meritförteckning.

7. Sälj dig själv
Behandla varje telefonsamtal med potentiella arbetsgivare som ett säljsamtal. Berätta varför du ringer och hör dig alltid för om det är en passande tid för ett samtal. Om inte, bestäm en tid då det passar. Stå upp och le under samtalet- det slår igenom över telefon!

8. Använd namn
Presentera dig i början av varje telefonsamtal och var noga med att ta reda på den andra personens namn och använda det ofta genom samtalet (utan att bli irriterande).

9. Var konsekvent
Under intervjun bör rekryteraren få en enhetlig bild av dig; vill du t.ex. framstå som självsäker ska ditt kroppsspråk matcha det du säger.

10. Tro på dig själv (eller uppför dig åtminstone så)
Om du inte tror att du kan få jobbet - varför ansöka? Om du klarar jobbet - uppför dig därefter. Då kommer du också tas på större allvar.


Back to top