Varför välja en karriär inom marknadsföring?

Av Monster Contributor

Marknadsföring är en av de populäraste karriärvägarna för nyutexaminerade, och det är rätt lätt att förstå varför.

Som marknadsförare identifierar du kundens behov i förhållande till en produkt eller tjänst och utvecklar strategier för att öka efterfrågan för dessa. Detta innefattar allt från att analysera marknadsundersökningar och ta beslut kring distribution till produktdesign.

Genom att skapa dig förståelse för marknadens köpvanor blir ditt jobb bland annat att utveckla nya produktlösningar, fastställa designa, arbeta med PR, ta fram reklamstrategier och mycket mer. Det är kreativt, utvecklade och, oftast, varierande.

En av de främsta anledningarna till att så många människor söker sig till marknadsföringsindustrin varje år är den prestige som ofta associeras med att jobba för något av de största och mest erkända varumärkena, som Coca-Cola, Virgin eller L’Oreal. Men allt är inte glitter och glamour.

Det finns marknadsföring som försöker övertyga människor att köpa en bilförsäkring, att äta mer grönsaker eller använda mindre energi. Sedan finns business-to-business (B2B) som gör reklam för industri- och kontorsmaterial, direktmarknadsföring via telefon eller mail, webbsidor och TV.

En del av charmen att jobba med marknadsföring är de otaliga möjligheterna att specialisera sig inom ett särskilt område, såsom marknadsanalys och direktmarknadsföring eller variera sig i andra relaterade discipliner som public relations och reklambranschen.

Som ny i branschen kommer du troligtvis att börja din karriär som marknadsassistent, men i en värld där branding är en självklarhet kan det här jobbet ibland heta product manager eller assisterande brandingansvarig. Ett annat populärt ingångsjobb är positionen som marknadsanalytiker.

Högre upp på karriärstegen återfinns bland annat roller som marknadschef och marknadsdirektör. Branschen utvecklas snabbt och kan sällan kallas tråkig. Den kan vara ”glamourös” men kräver hårt arbete – det är oftast inte ett 9 till 5-jobb och arbetsdagarna kan vara långa.

Anställningsformen är övervägande permanent. Allt eftersom mängden media ökar och blir alltmer varierad, i kombination med vår omättliga aptit för konsumtion, kommer efterfrågan på skickliga och kreativa marknadsförare fortsätta öka – precis som belöningen. Varför? Because you’re worth it.