Tre saker att göra när du blir chef över dina kompisar

Av Monster Contributor

Grattis till befordran! Ditt hårda arbete har lönat sig och du har fått klättra upp några steg i organisationen. Men samtidigt som du klättrar, stannar en del av dina vänner och kollegor kvar och det hela slutar med att du blir deras nya chef. En situation som kan komma att bli aningen klurig.

Tänk dig följande scenario: din kompis ”Erika” brukar hänga vid ditt skrivbord en hel del, fråga samma frågor om och om igen och framförallt – klagar en hel del. När ni var kollegor kände du inte att det var så mycket du kunde göra, utan att nicka och försöka hjälpa henne så mycket som möjligt. När du sedan blir befordrad och därmed ”Erikas” nya chef, blir hon plötsligt ditt problem.

Att bli chef över gamla kollegor och kompisar är en balansgång: hur ska er nya relation se ut, och hur ska du göra för att bli sedd och respekterad som ny chef?

Monsters karriärexpert Vicki Salemi ger sina tips kring vad som fungerat för henne:

Undvik de privata samtalen

Jag började sakta men säkert undvika att äta lunch med Erika och de andra i teamet. Det är klart att man fortfarande ska kunna prata om saker som inte hör till jobbet, men jag såg till att inte vara en lika stor del av de konversationerna längre. Jag vet att alla behöver få ventilera om jobbet och sina chefer ibland, och jag ville därför låta mina anställda få prata i fred om privata saker. Dessutom kan rollen som chef bli ännu svårare om man dessutom ska vara ”bästa kompis” med alla. Det viktiga är att sätta gränser.

Bestäm tonen

Balansen mellan att vara kompis, till att behöva ge konstruktiv kritik på ett problem som uppstått är sällan enkel. Därför behöver du ändra din ton och kommunicera som den chef du faktiskt kommit att bli.

Jag minns en gång när jag skulle ha möte med mitt nya team och sa något i stil med ”Jag finns här för er på samma sätt som innan jag blev er chef. Vi jobbar alla tillsammans och jag vill att vi ska göra bra ifrån oss. Mitt huvudsakliga mål är att stötta er med information och kunskap så att även ni kan bli befordrade!”

>Jag ville bekräfta den ändring som skett och visa att jag finns där för dem – men inte kommer vara en del av skvallriga eller gnälliga samtal om jobbet eller arbetsplatsen.

Mitt nya team sa efteråt att de uppskattade den öppna kommunikationen och respekterade mig och min nya roll. Det hjälpte till att bygga en bra arbetsrelation.

Var öppen för förändring

Jag kommer ihåg att jag i början saknade alla roliga samtal om privata saker, istället för att endast prata jobb. Efter ett tag förstod jag däremot att jag måste acceptera förändringen och att allt inte kan vara precis som förut.

Jag började istället aktivera mig mer utanför jobbet och blev medbjuden på lunch av mina ”nya” kollegor.

Det kommer ta lite tid innan du känner dig helt bekväm i din nya roll, men ha tålamod! Det kommer bli lättare och lättare.