Så svarar du på de svårare intervjufrågorna

Du sitter på en intervju och känner dig faktiskt riktigt säker. Det går bra. Tills intervjuaren ändrar riktning helt och ställer den fruktade frågan ”Vilka är dina största svagheter?”. Eller ännu värre, ”Varför vill du sluta på ditt nuvarande jobb?”. Hjälp.

Dessa intervjufrågor kan verka överflödiga, men de är till för att visa dina mellanmänskliga färdigheter och självinsikt. Som arbetsgivare vill du anställa någon som är medveten om sina brister, jobbar bra i team och som är dedikerad till personlig- och karriärsmässig utveckling.

”När en intervjuare ställer denna typ av frågor vill de veta de faktiska svaren – hur du hanterar olika utmaningar och problem, liksom din självinsikt och ärlighet”, säger Alyssa Gelbard, grundare av karriärkonsultfirman Resume Strategists.

Hon lägger till att denna typ av frågor ofta framhäver eventuella osäkerheter eller känslor och intervjuaren vill gärna testa ditt självtroende och se om du tar ansvar eller hellre skyller ifrån dig på någon annan. Vi har pratat med några jobb- och karriärexperter om deras tips kring hur du bäst svarar på dessa kluriga frågor – ärligt, diplomatiskt och professionellt.

Var ärlig

Som arbetsgivare letar du inte efter någon som aldrig gjort misstag; man vet att ingen är helt perfekt. ”Var ärlig”, rekommenderar Eileen Carey, VD på Glassbreakers. ”En arbetsgivare ska anställa dig utefter en så verklighetstrogen och realistisk uppfattning som möjligt. Genom att erkänna dina svagare sidor och misstag får man en mer human bild av dig som är enklare att relatera till”.

Med det sagt är det däremot fortfarande viktigt att tänka efter kring vilka svagheter du ska ta upp under en intervju. ”Nämn inte svagheter som är kritiska för det jobb du söker”, säger Jamie Petkanics, grundare av The Prepary. ”Att t.ex. inte vara jättebra på att tala inför publik är förmodligen okej när du säker en tjänst som revisor, men inte inom försäljning.

Visa att du vill bli bättre

Det är viktigt att förklara hur du löst ett tidigare misstag och berätta vad du lärt dig av det när du benämner en av dina svagheter. Om du t.ex. missat en viktig deadline och därigenom irriterat en kund (och förmodligen din chef), förklara att du bad om ursäkt till kunden, erkände till chefen och tog fram en lösning så att detta inte skulle kunna hända igen.

Smutskasta inte andra

En annan vanligt förekommande intervjufråga är hur du hanterar irriterande eller svåra personer, såsom kollegor, arbetsgivare eller arbetsmiljö. Här behöver du vara lite taktisk.

Konflikter och andra utmaningar hör till vardagen i de allra flesta kontorsmiljöerna och därför måste du agera professionellt, inte känslosamt.

”Säg inte någonting negativt om din nuvarande arbetsplats, chef eller kollegor”, säger Gelbard. ”Fokusera istället på din önskan om att utvecklas karriärsmässigt”. Berätta om vad du hoppas att få ut av den nya rollen som din nuvarande tjänst inte kan erbjuda.

På så sätt visar du att du är okomplicerad, professionell och har drivet till att utvecklas.