Så skapar du en grym hisspitch: Tips, exempel och råd
Föreställ dig att du kliver in i en hiss, näsan i mobilen, för att sedan inse att personen som står bredvid dig är VD:n på företaget som du i åratal drömt om att få in en fot hos. Du behöver ett kort, koncist men inspirerande tal för att lyckas fånga personens intresse. Du behöver en hisspitch.
Vad är en hisspitch?
Vill du bemästra konsten att prata om dina kompetenser och sälja in dig själv på under en minut? Då har du kommit till rätt ställe. Hisspitch, hisspresentation eller hisstal – kärt barn har många namn – är en minnesvärd 30-sekunders beskrivning av vad du gör eller vad du säljer. Målet är inte att någon ska anställa dig eller köpa det du säljer på plats men att skapa intresse nog för ett andra möte eller konversation. Du kan dessutom använda din hisspitch på dina professionella profiler online och/eller som en kort introduktion till dig själv i ditt CV.
När en möjlighet att utveckla din karriär dyker upp vill du vara redo. Slipp snubbla på orden – med Monsters tips, råd och exempel skapar du den perfekta hisspitchen på nolltid.
Hur lång ska en hisspitch vara?
En hisspresentation är i grund och botten ett 15–30-sekunders tal som förklarar vem du är, vad du gör och vad för typ av jobb du söker. Idealt ska den vara mellan 100 och 200 ord, eller fyra till fem meningar. Själva idén är att du ska kunna leverera din pitch under så lång (eller kort) tid som det tar för hissen att ta er dit ni ska.
Även om du har åtråvärda egenskaper och kompetenser som du kan prata om i timmar så finns det inte en enda rekryterare i världen som har tid för det. Och det är just därför som en hisspitch är så viktig. Du bör hålla ditt tal så kortfattat och koncist som möjligt men kunna förklara detaljer ytterligare som intresserar rekryteraren och de vill höra mer om.
Hur skriver och levererar man en hisspitch?
Humankapital är en av de största investeringarna företag gör och därför är det viktigt att varje rekrytering blir rätt. Rekryterare och personalchefer tänker på avkastningen varje kandidat kommer att ge och således genom att direkt lyfta dina kompetenser och erfarenheter i ditt hisstal kommer du att öka chanserna till att fånga deras intresse och förstå ditt värde.
Detta typ av tal eller presentation är kort och koncist men ska samtidigt göra personen som lyssnar nyfiken nog att vilja höra mer. Eftersom det är ett så kort tal så kan det tyckas enkelt. Allt du behöver göra är att självsäkert och kortfattat summera dina kunskaper och erfarenheter. Hur svårt kan det vara? Men vad bör du säga egentligen? Och hur får du din hisspitch att sticka ut ur mängden och fånga intresse?
Vi har samlat några av de bästa tipsen och råden så att du har rätt verktyg när det väl är dags att skapa och leverera din pitch.
Din pitch bör besvara följande frågor:
- Vem är du?
- Vad gör du?
- Vad vill du?
En hisspitch delas oftast in i fem följande delar:
- Presentera dig själv
- Dina bästa kompetenser
- Tidigare erfarenheter
- Hur du är en tillgång till företaget
- Följ upp
1. Presentera dig själv
Det må låta enkelt men när nervositeten slår till kan det vara det enkla som glöms bort. Så börja alltid med att presentera dig själv ordentligt med ditt namn, titel och vart du jobbar innan du pitchar dig själv. Det kan vara enkelt att sväva iväg och prata mer om dig själv men håll det kort, informativt och enkelt: ”Hej, jag heter (namn) och är (yrkestitel) på (företagsnamn)”. ”Less is more” som man brukar säga.
2. Dina bästa kompetenser
Självklart är det viktigt att dina bästa kompetenser lyfts fram i din pitch, men istället för att använda dig av klassiska termer som till exempel ”content marketing” om du jobbar inom marknadsföring, beskriv istället vad du kan göra med dina kompetenser och säg ”jag kan inte bara expandera och växa närvaro i sociala medier men öka bloggtrafik”. Genom att förklara dina kompetenser får du din pitch att sticka ut ur mängden eftersom rekryterare dagligen läser listor på olika kompetenser men sällan hör vad de faktiskt innebär.
3. Tidigare erfarenheter
Genom att väva in tidigare relevanta erfarenheter i din pitch visar du enkelt att du har erfarenheten som krävs. Efter att du har förklarat vad du har att erbjuda i kompetensväg som nämnt ovan, kan du enkelt lägga till: ”som när jag dubblade företaget trafik på ett år som jag jobbade för tidigare”. Rekryterare älskar konkreta exempel på hur du använt dina kunskaper och vad du lyckats åstadkomma.
4. Hur du är en tillgång till företaget
Ett av de bästa sätten att visa att du är en tillgång är att nämna konkreta exempel på hur dina kunskaper kan appliceras för att lyfta företaget. Efter att du har nämnt dina kompetenser och följt upp med stödjande och konkreta exempel på hur, kan du nämna vad dina mål är eller en lösning på ett problem du identifierat om du skulle jobba där. Till exempel: ”jag kan definitivt se till att ert stillastående engagemang från följare online trappas upp igen”. På så vis visar du att du är driven och framhåller vad du som kandidat har att erbjuda arbetsgivaren.
5. Följ upp
Vill du se till att de kommer ihåg dig? Glöm inte bort att följa upp med en så kallad CTA (call to action). Att erbjuda ditt CV är ett perfekt sätt att avsluta en lyckad hisspitch. Till exempel, efter att du har levererat din pitch kan du säga något i stil med ”jag skickar mer än gärna över mitt CV om du är intresserad”. Och vips så du ena foten innanför dörren med rätt kontaktinformation i handen. Vi vet att det kan vara svårt att be om det du vill ha, men det är viktigt så att din möjlighet inte rinner ut i sanden.
Om du inte har lyckats skapa den perfekta ansökan ännu och behöver hjälp med ett proffsigt CV och personligt brev så har Monster både flertalet mallar och exempel för specifika yrken som du kan använda dig av som inspiration och de ultimata tipsen för ett effektivt CV.
Hisspitch: exempel
Behöver du mer inspiration för att skapa en perfekt hisspresentation? Vi har satt ihop några exempel på professionella hisspitch-mallar som du kan använda dig av. Och var inte rädd för att sätta en personlig touch på din presentation. Om du inte är ärlig och så kommer det att vara uppenbart att du inte är genuin. Så låt din personlighet lysa igenom – att vara driven och personlig är inte två motstridiga egenskaper.
Hisspitch exempel 1
Situation: Karriärutveckling
Yrke: Grafisk designer
”Hej, jag heter Sara! De senaste fem åren har jag jobbat som grafisk designer på ABC där jag har fått möjligheten att växa samt jobba med min passion: att skapa kreativa och innovativa lösningar inom marknadsföring för flertalet stora kunder. Ett av mina senaste projekt involverade att ta ansvar för ett team och skapa en stor kampanj med en supertight deadline som var ett av de mest lyckade projekten ABC tagit sig an då det ökade det sociala engagemanget med över 125%. Redan innan projektet så var jag intresserad av att utveckla min karriär ytterligare som art director och är så imponerad av vad DEF har lyckats åstadkomma och producera i form av grafiskt material. Jag skickar mer än gärna över mitt CV för att prata vidare om vad jag har att erbjuda just DEF.”
Hisspitch exempel 2
Situation: Ledig tjänst
Yrke: Säljare
”Hej, jag heter Tom och är så nyfiken på den nya tjänsten ni har ute. Jag såg att ni är på jakt efter en kandidat med fem års erfarenhet, min erfarenhet går långt över förväntan. Under samma tid som det tog för en annan kandidat att lära sig det jag kan på mitt förra jobb så lyckades jag nå våra säljmål med en gång. Jag lyckades göra det genom att fokusera på det som verkligen spelar roll i branschen såsom (exempel), (exempel) och (exempel) och maximerade på så vis resultatet snabbt och effektivt. Eftersom jag redan innan identifierade vad det var som saktade ner försäljningen så visste jag att om jag gjorde dessa förändringar så skulle jag lyckas bättre. Jag kan bidra med samma sak för er som (position). Här är mitt CV, jag skulle mer än gärna vilka boka in en officiell intervju nästa vecka om det passar er?”
Hisspitch exempel 3
Situation: Letar efter mentorskap
Yrke: Fotoassistent
”Hej, jag heter Djamilla, så trevligt att träffas! Jag jobbar som fotoassistent på ABC där jag dagligen har möjligheten att jobba med min hobby: foto! Jag älskar att skapa kreativt och vackert material för våra kunder som i sin tur inspirerar deras konsumenter. Innan jag pluggade till fotograf så var drömmen att jobba för en stor studio med utvecklingsmöjligheter. Jag vill lära mig mer om de karriärmöjligheter jag har inom mitt yrke med målet att vara en studioansvarig fotograf i framtiden. Ditt arbete har inspirerat mig på så många sätt och hur jag ser på fotografi. Jag hade mer än gärna pratat vidare med dig om eventuella möjligheter till ett mentorskap om det är något du har tid för och skulle vara intresserad av?”
Viktiga slutgiltiga tips
När du väl skapat din nischade hisspitch kom ihåg följande:
- ta det lugnt och prata inte för snabbt
- undvik för komplicerade ord eller slang
- fokusera på det du försöker få fram
- prata med en vänlig och inte för stel eller automatisk ton
- ha ett visitkort eller CV nära till hands
Och glöm inte bort att: öva, öva, öva och se till att du håller tidsramen. Övning ger färdighet och ju mer du övar desto bättre kommer du att leverera när det väl är dags.
Hitta ditt nästa jobb med Monster
Med en perfekt hisspitch är du definitivt på rätt väg till ditt nästa jobb. Allt du behöver göra nu är att skapa en profil med Monster och ladda upp ditt CV så att de bästa rekryterarna kan kontakta dig direkt när passande tjänster dyker upp. Du kan dessutom få både anpassade tjänster och karriärtips skickade direkt till din inbox. Smidigt va? Du är bara ett klick bort från att nå nästa nivå i din karriär.