Sju sätt att bli en bättre lagspelare på

Du må vara duktig på ditt jobb, men hur duktig är du på att samarbeta med andra? Vi hjälper dig på vägen.

Sju sätt att bli en bättre lagspelare på
Vill du ge dig själv en extra boost inför en potentiell befordran? Då kan du med fördel visa vilken duktig lagspelare du är! För genom att visa att du kan lyfta andra, lyfter du samtidigt dig själv. 
 
“På dagens arbetsmarknad måste du kunna jobba med många olika typer av människor”, säger karriärcoachen Joyce Russell. ”Detta blir allt viktigare och olika infallsvinklar och idéer leder oftast till ett bättre resultat – samtidigt som den egna stressen minskar”. 
 
Så, med detta sagt – hur jobbar man bäst med andra? Vi har samlat ihop sju tips kring hur du blir en bättre lagspelare. 

1. Håll dina deadlines
“Du behöver vara tillförlitlig för att vinna dina kollegors förtroende”, säger karriärcoachen och författaren Denise Dudley. Enkelt uttryckt handlar det om att effektivt leverera hög kvalitet. 
 
”Har du sagt att du ska göra något – gör det, och gör det dessutom bra”, fortsätter hon. 
 
Att vara tillförlitlig är särskilt viktigt under grupparbeten, där till exempel en missad deadline påverkar hela teamet. 

2. Var öppensinnand 
”En viktig del i att vara en lagspelare är att vara öppen för andras idéer och perspektiv”, säger Russell. Det innebär framförallt att lyssna och vara mottaglig för kollegornas feedback. Med andra ord – bli inte defensiv när du får konstruktiv kritik utan se det istället som en möjlighet till att utvecklas och bli bättre. 
 
”Faktum är att de allra starkaste lagspelarna ofta ber om feedback från sina medarbetare”, säger Russell. 

3. Uppskatta andras sätt att jobba på 
Det kan vara svårt att lära sig att jobba med olika typer av personligheter – och det särskilt på en arbetsplats med många olika generationer som alla jobbar på olika sätt. Att förstå hur dina kollegor jobbar och presterar bäst är däremot en stor fördel när det kommer till att jobba i team. 
 
Genom att anpassa ditt sätt att kommunicera på kan du undvika problem och dessutom samarbeta på ett effektivare sätt. 

4. Var anpassningsbar
Allt ni gör som ett team kommer inte alltid att bli bra; det kommer bli både utmaningar och problem längst med vägen. Men att hänga upp sig på misstag som redan skett sätter egentligen bara kuggar i hjulet. ”Därför är flexibilitet en väldigt viktig egenskap när det kommer till samarbete”, säger Russell. 
 
Nästa gång du stöter på ett problem på jobbet är det därför viktigt att du hanterar det på ett rättvist sätt. 
 
“Istället för att bli upprörd eller irriterad över att någonting gick fel är det bättre att ta ett steg tillbaka och säga Okej, vi behöver göra det här på ett annorlunda sätt. Låt oss ta reda på hur vi ska göra det”, säger Russell. 

5. Undvik kontorsskvaller
“Skvaller- eller kontorspolitik skapar ofta en ohälsosam arbetsmiljö som du med fördel bör försöka undvika”, säger Dudley. 
 
För att lyckas med detta måste du behandla dina kollegor med respekt och varken dras med i eller initiera skvaller om både det enda och det andra. Har du något problem eller liknande med en kollega bör du istället ta upp det med personen i fråga – särskilt innan du tar det vidare till din chef eller HR-avdelningen. 
 
6. Fokusera på de gemensamma målen 
Även om du personligen kanske vill bli igenkänd som ett riktigt proffs är det fortfarande viktigt att fokusera på helheten när du jobbar i ett team. 
 
”En duktig lagspelare är en person som både vill och kan sätta teamets behov före sina egna”, säger författaren Patrick Lencioni. 
 
För även om du gjort ett riktigt bra jobb på en presentation du ansvarat för spelar det egentligen ingen roll om projektet i helhet inte levererat vad det ska. 

7. Fira andras framgångar
”Ett av de enklaste sätten att bygga bra relationer med sina kollegor på är att ge beröm och igenkänning”, säger Lencioni. 
 
“Den ideala lagspelaren är alltid ödmjuk”, fortsätter han. ”Ödmjuka personer är snabba på att ge beröm åt andra och inte lika ivriga på att sätta själva i fokus. De tar inte åt sig äran själva, de bryr sig om teamet och värnar om gemensam framgång, snarare än personlig”. 
 
Du kan till exempel göra det genom att tacka dina medarbetare för deras hjälp vid nästa teammöte. ”Om du visar uppskattning mot andra kommer de med stor sannolikhet att göra det mot dig också”, säger Dudley.