Skip to main content

Mall för ett personligt brev till en receptionisttjänst

Mall för ett personligt brev till en receptionisttjänst

Jobb som receptionist kräver att du är social och organiserad. Det finns goda möjligheter att hitta arbete utan tidigare erfarenhet så länge som du visar att du är villig att lära dig nya saker. En del av receptionistjobben som annonseras ut är dessutom på deltid och kan därför passa perfekt för dig som studerar.

För att få jobbet behöver du en vass ansökan. För att hjälpa till har Monster skrivit en mall för ett personligt brev för receptionist som du lätt kan anpassa efter dina erfarenheter.

Tips för dig som söker jobb som receptionist

Även om tidigare erfarenhet i ett serviceyrke är en styrka när du söker jobb som receptionist går det att visa att du har egenskaperna som krävs på andra sätt också. Om du är student kan du till exempel förklara hur dina kurser, arbetsmetoder eller föreningsaktiviteter har gjort dig till en mer social, organiserad och positiv person.

Exempel på ett personligt brev för en receptionist

Ladda ner det här exemplet på ett personligt brev för receptionistjobb

MS doc

Förnamn Efternamn 

Födelsedatum: 0000-00-00

Adress: Exempelgatan 10, 123 45 Exempelstad 

E-post: namn@adress.se | Telefonnummer: 000-000 00 00 

Ansökan till tjänsten som receptionist, deltid, på [Exempelföretaget]

Hej,

Som en lyhörd, organiserad och prestigelös kommunikationsstudent med erfarenhet från servicejobb, tror jag att tjänsten som receptionist på deltid hos er hade passat mig perfekt.

Jag har precis påbörjat andra året på kandidatprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap på Cityuniversitetet i Malmö. Utbildningen är fokuserad på digitala medier, retorik och skriven kommunikation på svenska och engelska. Detta passar mig väl då jag älskar att skriva och prata med människor. Eftersom mycket av utbildningen består av självständiga studier har jag också lärt mig att arbeta organiserat och disciplinerat på egen hand. 

Vid sidan av studierna är jag medlem och kassör i Cityuniversitetets Hållbarhetsförening. I föreningen arbetar vi både för att göra universitetet mer miljövänligt och för att informera lokalbefolkningen om hur vi kan värna om miljön tillsammans. I min roll har jag särskilt ansvar för budgetering och inköp inför terminen, samt för våra enskilda evenemang.

Innan universitetet arbetade jag på Snabbmatsfranchisen i Helsingborg i ett år. 

Redo att ta pass utefter arbetsledarens behov, jobbade jag ofta sena kvällar och nätter. Kunden stod i centrum och tempot var alltid högt. För att klara arbetet krävdes det att man var stresstålig och kunde samarbeta effektivt med kollegorna. Även om det ibland var slitsamt var det också väldigt roligt. Kollegorna var fantastiska och jag håller fortfarande kontakten med flera av dem.

Utöver dessa erfarenheter och egenskaper har jag utförliga kunskaper inom Microsoft Office-paketet, Google Docs och CMS:er som WordPress och Drupal. Det passar mig utmärkt att arbetet är på deltid. Mina studietider är dessutom flexibla och jag kommer ta så många timmar som möjligt om jag får jobbet. 

Hoppas att jag har fångat ert intresse och att jag får möjlighet att berätta mer om mig själv under en intervju.

Med vänlig hälsning,

Förnamn Efternamn

Känner du dig inspirerad? Ladda upp ditt personliga brev på Monster och sök de senaste jobben som receptionist!


Back to top