Personligt brev för en administratör

Ett arbete inom administration kan vara perfekt för dig som studerar eller är nyutexaminerad. En administratör ska framför allt vara social och strukturerad. Är du duktig på att organisera ditt arbete och kommunicera ut information till dina medarbetare så besitter du två egenskaper som är väldigt eftertraktade för en administrativ tjänst.

Vare sig du vill jobba extra, tillfälligt eller på längre sikt som administratör, behöver du ett bra CV och personligt brev för att få jobbet. För att hjälpa dig på traven har Monster satt ihop ett exempel på ett personligt brev för att få ett jobb inom administration. När du är redo för din arbetsintervju, läs våra exempel på frågor och svar för administratörer.

Tips för dig som söker jobb inom administration

En administratör bör som sagt vara social och organiserad och ditt personliga brev ska visa att du har dessa och andra egenskaper som rekryteraren söker. Se dock till att du inte bara skriver en lista på adjektiv, utan förklara istället hur dina erfarenheter har format dig till den perfekta kandidaten för jobbet. Förutom att skriva ner relevanta erfarenheter från utbildningar och tidigare arbeten så kan du försöka att hitta intressen eller andra uppdrag som framhäver dig som naturlig i administratörsrollen. Det kan också hjälpa dig om ditt CV och ditt personliga brev liknar varandra utseendemässigt eftersom det ger rekryteraren en enhetlig bild av dig som person.

Personligt brev inom administration – så här kan det se ut

Ladda ner ett exempel på personligt brev för för administratörer

Ditt namn

Födelsedatum: 0000-00-00

Adress: Exempelvägen 10, 123 45 Exempelstad

E-post: namn@adress.se | Telefon: 000-000 00 00

Ansökan till tjänsten som administrativ assistent på Ingenjörsföretaget

Bästa [namn på arbetsgivare],

Jag drivs av ett brinnande intresse för andra människor och är därför en naturlig lagspelare. Av den anledningen blev jag direkt intresserad när jag såg annonsen för tjänsten som administrativ assistent på [företagets namn].

Jag har en kandidatexamen i företagsekonomi vid Universitetet och jobbet skulle därför vara en utmärkt möjlighet för mig att applicera de kunskaper och färdigheter som jag samlade på mig under utbildningen.

Utöver mina administrativa talanger så har jag tagit kurser i till exempel beteendevetenskap och konflikthantering för att vidareutvecklat mina sociala förmågor och min förståelse för hur människor fungerar. Engelska har varit arbetsspråket i flera av kurserna och jag har även läst en kurs i engelska på universitetsnivå. Att kommunicera med era internationella kunder i både tal och skrift skulle därför gå utmärkt.

Under studietiden arbetade jag på Centrumkiosken i centrala Malmö. Kundservice var såklart hjärtat av jobbet och jag bemötte varje person med ett leende oavsett hur lång kön var eller tiden på dygnet. Att arbeta parallellt med studier lärde mig att hålla många bollar i luften. Drivet och organisationsförmågan som detta krävde tror jag är egenskaper som skulle vara en central del i arbetet även hos er.

Jag älskar att arbeta med människor och att hjälpa dem att förstå och lösa sina problem. Sedan min examen har jag jobbat deltid för Staden där jag bistått med mina administrativa kunskaper inom bland annat lönehantering. Jag känner nu att min passion för att hjälpa och mina praktiska kunskaper skulle kunna göra större nytta i heltidstjänsten som administrativ assisten hos er.

Hoppas att jag har fångat ert intresse och får möjligheten att berätta mer i en intervju. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,

Ditt namn