9 kompetenser rekryterare letar efter

Du sitter inne på mer kunskap än du tror.

9 kompetenser rekryterare letar efter

Att söka jobb kan tära på både ens självförtroende och tålamod ibland. Är jag tillräckligt duktig eller kvalificerad för att ta nästa steg i karriären? Vad har jag för positiva och negativa egenskaper egentligen? Det är dags att sluta vara så hård mot dig själv. Du sitter inne på massor av kompetens som du själv kanske inte ens tänker på. Kunskap som rekryterare inom alla branscher letar efter.

Kommer du ihåg den där gången då du lyckades sammanfatta en enorm mängd data på bara ett par sidor i en fullständig presentation? Det är datahantering. Eller när du levererade några avgörande tankar kring hur ni ska placera några nyanställda i ert team? Det är kritiskt tänkande. Planerandet av ditt företags senaste kickoff? Det är kommunikation.

Många av dessa mer “dolda” kompetenserna är de som hjälper dig att kunna relatera och hantera människor och problem i arbetslivet. ”Arbetsgivare vet att man kan lära upp någon som inte har tillräckligt med t.ex. tekniska kunskaper. Det är däremot mycket svårare att ändra på någons personlighetsdrag”, säger karriärcoachen Alex Freund.

Har du någon av följande kompetenser?

är du på jakt efter ett nytt jobb? Se då till att framhäva dessa nio kompetenser som går att applicera på de allra flesta branscherna och som kommer göra din framtida chef väldigt nöjd.

Ett kritiskt tänkande

Att ha ett kritiskt tänkande innebär att du kan ta bra beslut och göra det som krävs för att lösa problem. Det finns ingen arbetsgivare som inte uppskattar detta personlighetsdrag, vilket även innefattar analytisk förmåga som att samla in och utvärdera information.

Exempel: Efter en grundlig analys av era två leverantörer, bestämmer du dig för att minska den enes service med 25%, medan den andra ökar med 60%, eftersom detta kommer att ge en större avkastning på investeringen.

Förmåga att samarbeta

Samarbete är förmågan att kunna jobba effektivt med andra, oavsett skilda åsikter. ”Idag kan arbetsteam vara väldigt olika i synen på politiska frågor, arbetsmetoder och ha olika personligheter”, säger karriärkonsulten Amanda Gerrie. Därför är förmågan att kunna samarbeta med andra en otroligt viktig egenskap.

Exempel: Du ansvarade för era sommarpraktikanter förra året, vilket involverade koordination med dina kollegor kring praktikanternas arbetsuppgifter och prioriteringar.

Ett kreativt tänkande

Att vara kreativ innebär i arbetslivet att du har ett fantasifulla sätt att lösa problem eller skapa nya arbetssätt. Det handlar om mer än att bara vara innovativ - som att kunna se någonting som inte finns och göra det synligt.

Exempel: Varje månad dyker samma fråga upp - kan man få en kopia på den där ena månadsrapporten? Du hittar ett gratis verktyg online som automatiskt skickar ut rapporten till alla de som anmält sig. Efter att ha fått alla nödvändiga godkännanden, implementerar du verktyget och sparar på så vis mångas tid.

Förmåga att leda andra

Detta involverar saker som undervisning, coaching och att kunna hålla koll. För även i tjänster som inte innefattar något direkt ledarskap är förmågan att kunna motivera ens kollegor otroligt uppskattat.

Exempel: Du hjälpte till att organisera och koordinera företagets fotbollslag - att hitta spelare, informera dem kring alla detaljer, matcher och träningar och att skapa en motiverande och rolig stämning.

Att kommunicera i skrift

Att kunna skriva effektiva och övertygande texter är ett otroligt plus. Det handlar om att kunna översätta data och information till ett skrivspråk som alla förstår. Att generellt kunna presentera dina idéer på ett koncist och lättläst sätt är något du alltid kommer ha stor användning för.

Exempel: Du vet att er VD gillar att vara förberedd med tider, datum och teman kring viktiga branschevenemang, och gör därför research där du skriver ner information kring detta så att din chef får en tydlig överblick.

Kunskap inom programmering

Du behöver inte bli utvecklare hos Facebook för att kunna påvisa din kunskap kring detta. Om du har en grundläggande kunskap inom HTML och kan göra förslag med en begränsad erfarenhet av CSS har du en jättebra grund att jobba vidare på.

Exempel: Du har blivit ombedd att skriva och utveckla en blogg till ert företag. Du skriver ihop ett blogginlägg och använder din kunskap kring HTML för att visa utvecklarna vilket format och utformning du vill att bloggen och dess inlägg ska ha.

Duktig på att planera

Detta är enkelt: hinner du göra klart en uppgift i tid på ett bra sätt? Om ja, kan du förmodligen inkludera detta i din samling av kompetenser.

Exempel: Din chef ber dig att göra en sammanfattning av ett av dina projekt till slutet av dagen. Och du gör det, utan problem.

Kunskaper inom datahantering

Att förstå, undersöka, översätta och sammanfatta en större mängd data har kommit att bli en allt viktigare egenskap. Mängden av data och rapporter som företag måste hantera har ökat lavinartat de senaste åren och som anställd måste du därför vara bekväm med att jobba med all denna information.

Data kan innebära all typ av information som behöver en kontext: en studie ditt företag genomför kring en specifik fråga, en lista på alla de kunder som inte köpt på länge eller en rapport på hur inlägg på social media har fungerat.

Exempel: Du får fem olika sammanställningar i din inbox, alla innehållandes olika data som beskriver hur olika segment fungerar. Du sammanfattar den här informationen och gör en presentation som du senare ska hålla i.

Duktig på kundservice

Kunder är bland det viktigaste många företag har, så om du kan visa en potentiell arbetsgivare att du kan hantera dem när det uppstår problem kommer du få ett stort plus i kanten. ”Vare sig vi vill eller inte jobbar vi alla med försäljning idag”, säger karriärcoachen Amanda Gerrie. ”Detta inkluderar förmågan att kunna lyssna, prata, övertyga och förhandla samarbetsvilligt”.

Exempel: Du får ett mail med en längre konversation om en missnöjd kund. Du läser igenom mailet och vet hur du kan hantera och förklara problemen som uppstått. Du kontaktar kunden, erbjuder en lösning och meddelar att den alltid kan höra av sig till dig så fort en liknande situation uppstår igen.