När du inte kommer överens med kollegan

Kanske har du en kollega som du inte tål och det leder lätt till konflikter. Tänk på att även om du inte är bästa kompis med alla jobbet, betyder det inte att ni inte kan jobba ihop. Det viktiga är att kunna manövrera bort från personliga konflikter och fokusera på jobbet. Här är fem tips för att lyckas med det:

1. Fokusera på ditt mål. Var förberedd när du går in i ett möte, då löser ni uppgiften snabbare och du behöver inte spendera mer tid än nödvändigt med den person du inte gillar.

2. Avväpna dem med vänlighet. Detta fungera i alla delar av livet med människor som du inte riktig kommer överens med. Ju trevligare du är ju svårare blir det för dem att behandla dig illa.

3. Involvera andra medarbetare. Om ni är flera i ett projekt slipper du att ensam hantera den person du inte drar jämnt med.

4. Använd alternativa kommunikationssätt. Vill du inte prata med personen ansikte mot ansikte eller över telefon så är mejl en lösning, även om det ofta inte är lika effektivt

5. Ge alla en andra chans. Döm inte ut någon som du bara träffat en gång. Alla har dåliga dagar och det kan ju vara så att de inte alltid är lika svåra att ha att göra med? Om din uppfattning ändå håller i sig efter flera möten så använd tipsen ovan för att hantera situationen på bästa sätt.