Exempel på ett personligt brev för jobb inom marknadsföring

Exempel på ett personligt brev för jobb inom marknadsföring

Som marknadsförare har du ett sinne för kommunikation och är förmodligen en skarpare skribent än de flesta. Ändå kan det vara svårt att skriva ett bra personligt brev som kompletterar ditt CV och visar arbetsgivare att du är rätt person för jobbet. 

För att hjälpa dig med en riktigt bra ansökan har Monster skrivit ett exempel på ett personligt brev för jobb inom marknadsföring. 

Om du behöver tips och idéer för ditt CV eller din intervju har vi det också!

Tips för dig som söker jobb inom marknadsföring  

Inom marknadsföring prioriteras mätbar framgång. Därför är det särskilt viktigt att ditt personliga brev fokuserar på exempel och statistik som visar att du har de egenskaper och kompetenser som arbetsgivaren efterfrågar. Kom ihåg att brevet ska komplettera ditt CV. Har du till exempel nämnt i CV:t att du bidrog till att försäljningen ökade med 20%, så är det en bra idé att förklara i brevet hur du gjorde detta.

Exempel på ett personligt brev för marknadsföringsjobb

Ladda ner ditt exempel på ett personligt brev för jobb inom marknadsföring  

MS doc

Förnamn Efternamn

Födelsedatum: 0000-00-00 

Adress: Exempelgatan 1, 123 45 Exempelstad  

E-post: namn@adress.se | Telefonnummer: 070-000 00 00

Ansökan till tjänsten som marknadskommunikatör på [Exempelföretaget] 

Hej,

Jag är en självständig och analytisk problemlösare som brinner för digital marknadsföring och teknologi. Med en utbildning inom strategisk kommunikation och fem års arbetslivserfarenhet som marknadsförare skulle jag passa utmärkt för rollen som marknadskommunikatör på [namn på företag].

Sedan dryg ett år tillbaka är jag digital marknadskoordinator på Telekomföretaget och ansvarar för företagets hemsida och närvaro i sociala medier. I denna roll har jag bland annat planerat och genomfört en kampanj som bidrog till att öka trafiken på hemsidan med 70 procent och dubblade antalet följare på sociala medier. Kampanjen integrerade sökmotoroptimerad text, bild och video som vi producerade tillsammans i ett team med två praktikanter under min ledning. 

Det är viktigt för mig att demonstrera genomslagskraften i vårt arbete med sociala medier och på hemsidan. Jag tog därför tidigt initiativet att sammanställa korta, regelbundna rapporter. Dessa rapporter visualiserar våra egna och konkurrenters prestationer i olika kanaler. Mina rapporter har hjälpt marknadschefen att säkra en högre budget för vår avdelning.

I tidigare roller har jag arbetat med kommunikation och marknadsföring både online och offline. Under min tid som junior digital marketing manager på Butikskedjan mellan 2015 och 2016 arbetade jag i huvudsak online. Min viktigaste insats i rollen var att driva arbetet för att sökmotoroptimera innehållet på företagets hemsida, vilket inte hade gjorts tidigare.

Offline var mer centralt i min roll som marknadsassistent på Klädföretaget mellan 2013 och 2014. Jag började som praktikant under min kandidatutbildning och blev ombedd att komma tillbaka efter examen. Mitt huvudsakliga ansvar var att understödja deltagandet i nationella och internationella evenemang, vilket innefattade allt från att producera broschyrer i InDesign till att nätverka med potentiella kunder. 

Genom dessa roller har jag fått en djup och praktisk förståelse för hur man effektivt använder sig av olika medier inom marknadsföring. Längs vägen har jag lärt mig att hålla många bollar i luften och att prestera kreativt även under stress. Nu vill jag applicera mina erfarenheter och kunskaper på ett växande företag som [namn på företag], där det finns möjligheter för utveckling och ledarskap.

Hoppas att jag har fångat ert intresse och får möjlighet att berätta mer under en intervju. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor.

Med vänlig hälsning,

Förnamn Efternamn

Känner du dig inspirerad? Ladda upp ditt personliga brev på Monster och sök våra senaste jobb inom marknadsföring