Så skriver du ett bra marknadsförings-CV

Marknadsföring handlar i grunden om att kommunicera idéer, men exakt vad en marknadsförare gör beror mycket på tjänsten. Du kan hålla på med allt från copywriting för hemsidor och sociala medier till evenemangs- och kampanjplanering. Ibland kan dina arbetsuppgifter till och med röra sig mellan flera olika områden. De flesta jobben kräver högskoleutbildning inom kommunikation eller ekonomi. Förutom detta är det viktigt med goda språkkunskaper, tekniska färdigheter och en förmåga att hantera många arbetsuppgifter samtidigt.

Det kan vara svårt att skriva ett bra CV som visar arbetsgivare att man har den kombinationen av mjuka och hårda egenskaper som krävs inom marknadsföring. Därför har vi på Monster satt ihop ett exempel på ett CV som du lätt kan anpassa till din ansökan.

Tips när du skriver ditt CV

Marknadsföring blir alltmer digitalt. Detta innebär att många av jobben kräver teknisk kompetens inom olika datorprogram, som till exempel sociala medier, sökmotoroptimering (SEO) eller innehållshanteringssystem (CMS). Var noga med att belysa de kompetenser som efterfrågas i tjänsten du söker. Det gör du bäst genom att både lista dem under dina tekniska färdigheter och beskriva hur du använt dem effektivt i tidigare roller.

Exempel på ett CV för jobb inom marknadsföring

Ladda ner exemplet på ett CV för jobb inom marknadsföring här!

Förnamn Efternamn

Födelsedatum: 0000-00-00

Adress: Exempelvägen 10, 123 45 Exempelstad

E-post: namn@adress.se | Telefonnummer: 000-000 00 00

PERSONLIG BESKRIVNING

Jag är en kreativ, prestigelös och positiv marknadsförare med spetskompetens inom digital marknadsföring. Högt tempo och svåra problem motiverar mig att prestera mitt yttersta. Jag tror därför att rollen marknadskommunikatör vid ert företag hade passat mig perfekt.

ARBETSLIVSERFARENHET

Januari 2017 – pågående tjänst

Digital marknadskoordinator | Telekombolaget, Stockholm – [länk till arbetsgivarens hemsida]

  • Ansvarar för innehåll och SEO på webb och sociala medier; har bidragit till att öka antalet besökare på företagets hemsida med 70 procent och den genomsnittliga besökstiden med 30 procent
  • Arbetar med idé- och koncept-framtagning för onlinekampanjer tillsammans med marknadschefen
  • Analyserar och rapporterar om företagets och konkurrenters marknadsföring online

Januari 2015 – december 2016

Junior digital marknadsmanager | Butikskedjan, Staden – [länk till arbetsgivarens hemsida]

  • Planerade och utförde en kampanj på Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn; den bidrog till att dubblera det totala antalet följare på samtliga plattformar
  • Drev sökmotoroptimeringen av innehållet på företagets hemsida med hjälp av Googles SEO-verktyg
  • Producerade text, bild, video och annonser för online-plattformar

Oktober 2013 – december 2014

Marknadsassistent | Klädföretaget, Staden – [länk till arbetsgivarens hemsida]

  • Koordinerade företagets deltagande i nationella och internationella mässor och evenemang, och marknadsföringen kring dessa
  • Skrev och uppdaterade material för företagets webb och sociala medier
  • Designade nyhetsbrev och annonser i Adobe InDesign

Juli 2012 – augusti 2012

Praktikant | Klädföretaget, Göteborg – [länk till arbetsgivarens hemsida]

  • Bidrog till planeringen och genomförandet av en kommunikationskampanj på sociala medier för att höja profilen kring företagets evenemang
  • Skapade SEO-optimerade artiklar, intervjuer och fotoreportage och publicerade dessa på företagets hemsida och sociala medier

UTBILDNING

September 2010 – juni 2013

Centrumuniversitetet | Göteborg

Kandidatexamen, Strategisk kommunikation och digitala medier

  • Examensarbete: Digitala ledare – En kvalitativ studie om hur affärsledare använder sig av LinkedIn

September 2012 – januari 2013

City University | Manchester, Storbritannien

Utbytestermin

  • Kurser: Design för mobilplattformar, webbdesign och produktion, media och globalisering

FÖRENINGSENGAGEMANG

September 2010 – juni 2013

Medlem i Centrumuniversitetets kommunikationsförening

September 2012 – december 2012

Writer | City University Student Newspaper

TEKNISKA FÄRDIGHETER

  • Print- och digital design: Goda kunskaper i Adobe CS (Photoshop, Illustrator och InDesign)
  • Sociala medier och verktyg: Mycket goda kunskaper i strategiskt användande av Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube och Hootsuite
  • SEO/SEM: Goda kunskaper i Googles SEO/SEM-verktyg (Analytics, KeywordPlanner, DoubleClick Search, Trends, Ads, AdSense och AdWords), Facebook Ads och Facebook AdsManager
  • CMS: Wordpress, Drupal och Joomla
  • Övrigt: MS Office (Word, Excel, Powerpoint); Google Docs

SPRÅKKUNSKAPER

  • Svenska – flytande
  • Engelska – mycket goda kunskaper i tal och skrift
  • Italienska – grundläggande kunskaper i tal och skrift

PERSONLIGA INTRESSEN

På fritiden tycker jag om att spela tennis, gå på teater, eller sitta på café med vänner.

REFERENSER LÄMNAS VID FÖRFRÅGAN

Känner du dig inspirerad? Ladda upp ditt nya CV på Monster och sök bland våra senaste jobb inom marknadsföring!