Lyft din karriär med hjälp av rätt kroppsspråk & kommunikation

Vad är kroppsspråk? – världens mest användbara språk! Vårt kroppsspråk är en av de viktigaste och mest kraftfulla delarna i vår kommunikation då vi såväl omedvetet som medvetet använder kroppen för att förstärka det vi säger, tycker eller känner. Vissa forskare hävdar att så mycket som 80% av vår kommunikation är icke-verbal och består av vårt kroppsspråk.

Kommunikation och hur du presenterar dig själv fysiskt i situationer på jobbet kan alltså antingen hålla dig tillbaka eller utveckla din karriär. Du kanske möter deadlines och konstant jobbar övertid men ändå har du inte fått en befordran eller lyckats skapa meningsfulla kontakter med dina kollegor. Kan det vara så att det är ditt kroppsspråk som håller dig tillbaka?

Så kan ditt kroppsspråk påverka din karriär

Mae West sade en gång: ”I speak two languages: English and Body”. Ditt kroppsspråk kan säga mer än tusen ord och det är sannerligen ett alldeles eget språk. Vi skickar konstant ut en mängd olika signaler med vårt kroppsspråk. Kommunikation som vi är omedvetna om eftersom hur vi uppfattas inte bara avgörs av vad du faktiskt säger men hur du säger det.

Du kanske har läst igenom de bästa tipsen för professionell presentationsteknik och övat in och valt ut de perfekta orden för ditt kommande möte, presentation eller intervju, men om ditt kroppsspråk inte är i synk så kommer det du försöker säga garanterat inte att fastna. Genom att bli mer medveten om ditt kroppsspråk på jobbet och ta kontrollen över det får du ett ovärderligt verktyg som du kan använda dig av för att lyfta din karriär.

Misstag: kroppsspråk & kroppskommunikation

Det råder inga tvivel om att en avgörande betydelse för hur vi uppfattas i olika sammanhang är vårt kroppsspråk. Kommunikation, eller kroppskommunikation kan inte bara påverka din attityd men också det du förmedlar. Du har förmodligen redan mästrat ett fast handslag och olika sätt att kommunicera bättre på, men vilka är egentligen de vanligaste misstagen när det kommer till just vårt kroppsspråk?

5 vanliga misstag vi gör med vårt kroppsspråk

  1. Titta ner eller inte skapa ögonkontakt: Om du undviker att skapa ögonkontakt så kan personen du interagerar med känna att det är svårt att kommunicera med dig eller att du helt enkelt är för upptagen med något annat i brist på engagemang.
  2. Korsade armar: När vi korsar våra armar skyddar vi våra vitala organ och det är en naturlig skyddsposition, men det kan av andra upplevas som att du är spänd, osäker, stressad eller inte helt engagerad i konversationen.
  3. Onödigt fifflande: Det kan vara att du skruvar på dig, leker med ditt hår, klickar med en penna eller fifflar med något annat på bordet. Oavsett vad du pysslar med så upplevs detta beteende ofta som distraherande och dina kollegor kommer att tro att du är ointresserad och ouppmärksam.
  4. Poker-face: Genom att inte visa någon form av känslor och ha ett stelt ansiktsuttryck kan du upplevas som frustrerad och till och med arg.
  5. Stå för nära: Vi svenskar är kända för att vilja ha vårat så kallat ”personal space” och om du står för nära någon och inkräktar på deras personliga utrymme skapar du lätt en känsla av obehag och minskar möjligheterna till att skapa ett gott intryck.

9 tips för ett bättre kroppsspråk på jobbet

Nu har du koll på vanliga misstag vi ofta gör med vårt kroppsspråk. Men hur förbättrar du ditt kroppsspråk? Kommunikation är onekligen A och O och är de bästa tipsen för ett lyckat kroppsspråk på jobbet som kan främja din karriär:

  • Sträck på dig: Längd imponerar. Det visar på styrka, lugn och erfarenhet. Du möts med större respekt och ju starkare vi upplevs desto trevligare anses vi vara i närheten av. Vi känner oss per automatik trygga med starka människor runtomkring oss och alla vill ju vara i närheten av en vinnare.
  • Nicka med huvudet: Använd dig av knepet som USA:s president Barack Obama ofta använder. Nicka med huvudet ofta för att visa att du hör vad personen du pratar med säger och förstår. Det visar att du är intresserad och lyhörd.
  • Slappna av: När vi känner oss osäkra och stressade har vi en förmåga att spänna oss, något som vår kroppskommunikation definitivt avslöjar. Jobba därför på att försöka ha ett lugnt och avslappnat kroppsspråk. Sitt eller stå stadigt, låt axlarna sjunka ned och ta ett djupt andetag eller två för att slappna av.
  • Håll ögonkontakt: Genom att hålla ögonkontakt med den du pratar med visar du att du är intresserad av vad hen har att säga. Bibehåll ögonkontakt med den du pratar med oavsett om du befinner sig dig i en avslappnad eller spänd situation. Det kommer att leda till att spänningarna minskar och underlätta kommunikationen.
  • Våga skratta och le: Genom att våga skratta och skämta på jobbet i rätt sammanhang kommer vi närmare våra kollegor och humor skapar en känsla av tillit och förtroende, vilket i sin tur leder till att människor i din närhet blir mindre nervösa, mindre rädda för att begå misstag och mer bekväma i ditt sällskap.
  • Mirroring: När vi kommer överens med någon så speglar vi ofta subtilt deras poseringar och rörelser. Du kan använda dig av det till din fördel för att knyta an med någon. Spegla deras kroppsspråk väldigt, väldigt subtilt genom att härma deras position eller röstläge. Våra hjärnor uppfattar detta som något positivt och som att du pratar med en vän och inte en fiende.
  • Vinkla huvudet en aning: Genom att vinka huvudet en aning när du pratar med någon visar du att du är intresserad, nyfiken och sympatisk. Du upplevs också som mindre hotfull och mer uppmuntrande. Du lämnar dessutom ett bestående intryck genom att visa intresse för personen du samtalar med.
  • Palms-Up: Öppna handflator är ett sätt att visa att vi inte är ett hot och öppna för att motta kunskap och information. Det visar också att vi är empatiska, samarbetsvilliga, trovärdiga och används av människor som vill bli accepterade.
  • Suprasternal notch: Vi rör ofta per automatik vid punkten mellan våra nyckelben, halsgropen, när vi är nervösa och som en slags självtröst. Genom att lätt massera halsgropen eller baksidan av nacken kan du medvetet sänka din puls vilket leder till att du känner dig lugnare och mer bekväm.

Främja ditt kroppsspråk & kommunikation med ”power poses”

Enligt den amerikanska Harvard-professorn och socialpsykologen Amy Cuddy har kroppsspråket stor betydelse för din självkänsla, hur du uppfattar dig själv och hur du mår. Enligt hennes Ted Talk ”Your body language may shape who you are” förklarar Amy hur du med olika ”power poses” kan påverka ditt självförtroende och känsla av makt, vilket i sin tur leder till att du agerar och tar dig an utmaningar med större trygghet.

Det har visat sig att det räcker att stå i en ”power pose” två minuter innan till exempel en jobbintervju, förhandling, presentation eller ett möte enligt Amys bok ”Presence: Bringing Your Boldest Self to Your Biggest Challenges”, för att få märkbar effekt då nivåerna av testosteron i hjärnan ökar samtidigt som stresshormonet kortisol märkbart sjunker. Detta leder i sin tur till att du blir mer självsäker och lugn.

Exempel på ”power poses”

  • Stå upp rakt och sträck på dig med fötterna placerade lite bredare än dina axlar.
  • Stå upp med fötterna i axelbredd och sträck ut armarna i ett V ovanför ditt huvud.
  • Stå upp, sträck på dig och placera händerna på höfterna.
  • Stå upp eller sitt ner och korsa händerna bakom huvudet.
  • Stå upp framför ett bord, luta dig aningen framåt och placera händerna med handflatan nedåt i axelbredd.

Håll dig uppdaterad med Monster

Nu har du garanterat stenkoll på hur ditt kroppsspråk, kommunikation och kroppskommunikation kan påverka och främja din karriär, men visste du att Monster har flertalet andra läsvärda artiklar som kan hjälpa dig att lyckas med din karriär? Allt du behöver göra är att registrera dig för att få karriärtips skickade direkt till din inbox. Du kan även uppdatera din profil med ett vasst CV för att bli kontaktad av de bästa rekryterarna och hålla koll på lediga tjänster om du är på jakt efter nya jobbmöjligheter.