Intervjuprocesserna har förändrats - är du redo?

Av Monster Contributor

Om du har gått på en del intervjuer den senaste tiden har du säkert märkt att de har blivit både längre och mer involverande än tidigare. Detta är en direkt följd av att företag märkt hur mycket pengar en felrekrytering faktiskt kostar. Och ju högre position, utbildning eller lön personen i fråga har, desto dyrare blir det. I kombination med all arbetskrav och produktivitet man går miste om kan detta bli en kostsam historia för arbetsgivaren.

”Att anställa fel person är störande, dyrt och slöseri med tid”, säger Mikaela Kiner, grundare av rekryteringsbolaget uniquelyHR.

Med andra ord: Det är inte du, det är dem. Företagen har helt enkelt inte råd med att anställa fel, och blir därför försiktigare och försiktigare. Låt dig inte avskräckas av rekryteringsprocessens extra steg och processer; se det som din chans att faktiskt upptäcka om företaget även är rätt för dig. Här är de fyra nya stegen i många anställningsprocesser:

Videointervjuer

”Videointervjuer börjar ta över telefonintervjuerna i de tidigare stadierna av rekryteringsprocessen”, säger Triin Linamagi, produktutvecklare på videointervjuplattformen Jobatar. Detta tillåter rekryterarna att prata med fler personer på mindre tid och säger mer än att bara titta på deras CV:n. ”CV:n döljer ofta kandidaternas personligheter, och därför är videointervjuer väldigt fördelaktigt”, fortsätter Linamagi.

Framgångsstrategi: “Eftersom videointervjuer ofta sker i början av processen är det din chans att sticka ut ur mängden”, säger Linamagi. Se det som en helt vanlig intervju, vilket innebär att du fortfarande ska göra research om företaget och skapa dig en förståelse om tjänsten och vad du skulle kunna tillföra. Titta också in i kameran, utstråla självförtroende och sitt någonstans där du inte blir distraherad.

Flertalet intervjuer

Om du är duktig – vilket du naturligtvis är – kommer du med stor sannolikhet bli tillfrågad att komma tillbaka på flera intervjuer. Det kan vara intervjuer med olika personer efter varandra, alla tillsammans eller kanske får du träffa dina potentiellt nya kollegor. ”Att anställa någon ny är en process som innefattar många intressenter”, säger Kiner. ”Beslutet av vem som ska anställas kommer bli bättre när rätt personer är involverade tidigt i processen.

Framgångsstrategi: Ta reda på vilka det är du ska träffa och gör research om var och en, så att du kan ge de svar på sina intresseområden. Använd också detta tillfälle till att känna efter och se om du skulle trivas med de anställda och arbetsmiljön.

Tester

Det finns många olika tester som företag använder sig av för att upptäcka kandidater som inte passar in - till exempel kompetens- och personlighetsprov. Vissa jobb inom transport och säkerhet, som bussförare, chaufför eller väktare, kräver också regelbundna drogtester.

Framgångsstrategi: Rekryteraren Deonna Campbell tipsar om att vara så naturlig som möjligt under personlighetstesterna. ”Som rekryterare vill du se kandidaternas riktiga jag. Genom att ställa oförberedda frågor kan du se hur personen formulerar ett svar och löser problem”, säger Campbell. Ett kompetensprov kräver däremot lite mer förberedelser där du vet vad rollen kräver. Med detta sagt ska du inte överanalysera dina svar – för du skulle ju inte vara på intervju om du inte var kvalificerad, eller hur?

Arbetsprov

Som arbetsgivare är det en fördel att få en känsla av de potentiella kandidaternas faktiska prestationer och arbetssätt. Därför har det blivit allt vanligare att be kandidaterna att göra ett case eller en presentation. ”Att ge kandidaterna en hemuppgift är ett bra sätt att testa deras kunskap och intresse för företaget”, säger Kiner.

Dessa uppgifter väger ofta tyngre än själva intervjun, så se till att anstränga dig. ”Om du inte känner dig redo att ge 100% på uppgiften kan det ibland vara bättre att dra dig ur processen”, säger Kiner. ”Uppgifterna du får under en intervjuprocess kan ofta vara ganska krävande, så ibland är det bättre att tacka nej än att lämna in någonting halvfärdig. Särskilt om du kommer stöta på arbetsgivaren senare i din karriär igen”.

Framgångsstrategi: Gör ordentligt med research – titta på företagets officiella profil och ställa alltid frågor om du känner dig osäker. Detta för att säkerhetsställa att du ger vad de faktisk frågar om.

Provanställning

Grattis, du har fått jobbet! Eller, temporärt iallafall.

Det börjar bli allt vanligare med att företag erbjuder tjänster med “temporär status”, så att alla involverade ska få tid på sig att se om du är den rätta. ”Det är alltid en fördel om företaget kan prova innan de bestämmer sig”, säger Kiner. ”Ingenting ersätter möjligheten att få prova att jobba tillsammans med någon och se om den passar in i teamet och hur den jobbar och löser problem. Allt detta är svårt att upptäcka under en intervju”.

Provanställningar är vanliga för jobb där social kompetens är viktigt. De förekommer till exempel ofta för personliga assistenter eftersom de arbetar nära vårdtagarna i deras hem. En provanställning ger vårdtagaren en chans att bestämma om ni fungerar bra ihop, vilket kan vara svårt att utvärdera under en personlig assistent-intervju.

Detta kan vara bra för dig också, då du själv får tid till att känna efter om jobbet är som du tänkt dig.

Framgångsstrategi: Visa de din allra bästa sida och var ärlig mot dig själv – är detta jobbet rätt för dig? Förhoppningsvis kommer båda parterna vara nöjda med slutresultatet och du blir heltidsanställd med alla de förmåner som tjänsten innefattar.