Hur viktigt är ditt personliga brev?

På den konkurrenskraftiga arbetsmarknad som råder idag så är ett bra personligt brev en viktig faktor i ditt sökande efter ett nytt jobb. Det kan hjälpa arbetsgivaren att snabbt få en bra bild över vem du är och vad du vill åstadkomma, utan att ens ha läst ditt CV.

Ett väl formulerat personligt brev kommer i bästa fall att:

  • visa ditt intresse för tjänsten och företaget.
  • belysa dina unika säljande egenskaper och din personlighet.
  • framhäva annan intressant information om dig om inte passar att skriva i ditt CV.

Göra ett intryck
Ditt personliga brev behöver fånga läsaren så fort som möjligt. Gärna redan i de första inledande meningarna. Men hur gör man då? Några absoluta regler finns såklart inte men det finns dock vissa punkter som kan vara bra att ha i bakhuvudet:

  • Var rakt på sak och kom till poängen så fort som möjligt, undvik en massa onödig information.
  • Var originell, klyschor som ”många bollar i luften” har arbetsgivaren läst tusen gånger förr och imponerar säkerligen inte.
  • Skriv ingenting som inte är absolut relevant för just det aktuella jobbet.
  • Se till att du får fram det du vill på ett övertygande sätt, men undvik att forcera alltför mycket.
  • Försök att anpassa tonen i brevet med innehållet och det aktuella företaget. Exempelvis, söker du jobb på en juristfirma kan det vara bra att hålla en ganska stram ton medan en ansökan till ett jobb på en förskola kan vara lite mer åt det personliga hållet.

Anslå en harmoni, samstämmighet
Det är bra om ditt personliga brev kan resultera i en känslomässig reaktion från läsaren. Lyckas du med det så är chansen att just din ansökan blir ihågkommenmycket större.

Exempelvis kan du börja med att ta reda på namnet till den som kommer att läsa ditt personliga brev, om det inte redan står i ansökan det vill säga. Ring till företaget eller kolla om det har en hemsida. Chansen att du fångar läsaren lite extra om det är adresserat till just honom eller henne ökar markant.

För fram att du är insatt i företaget och branschen och att du har följt med i det senaste som har hänt på den aktuella marknaden. Referera till en artikel där företaget har nämnts eller berätta om du har någon personlig förbindelse med företaget. Att man förstår bolagets affärsidé och paroll är också en viktig del att belysa tidigt i ansökan.

Om du vill ha lite inspiration inför din ansökan så kan ett förslag vara att snegla lite på de tekniker som annonsörer använder sig av. Exempelvis så ska du alltid inbjuda läsaren att kontakta dig. En enkel fras som ”jag ser fram emot att höra av er” tyder på att du förväntar dig ett gensvar och kan få läsaren att känna någon form av skyldighet att göra det. Även om det är ett negativt svar så är det i alla fall alltid skönt att få någon form av respons så att det inte känns som om du skickar ut ansökningar till tomma intet. Det kan också vara bra att i brevet referera till de delar av ditt CV som du anser bör få lite extra uppmärksamhet. På detta vis minskar risken för att någon viktig del av ditt CV går obemärkt förbi.