Högt i tak viktigt för trivsel

Nyckeln till ökad arbetsglädje är ett öppet arbetsklimat. Det menar organisationskonsult Tomas Eriksson.

I Monsters forum diskuterades nyligen huruvida man vågade säga sin åsikt på jobbet. De flesta tyckte att så var fallet, men flera personer tog upp att de då de uttryckt en åsikt uppfattats som "bråkmakare".
- Är du orädd i en organisation som präglas av rädsla bryter du mot det etablerade kulturella mönstret. Det bemöts inte alltid positivt, säger Tomas Eriksson.

Tomas har jobbat som organisationskonsult i fyra år. Hans kunder är företag i alla branscher, dock främst tjänsteföretag, som behöver hans hjälp med teambuilding och söker ökad arbetsglädje.
- När man inte säger sin åsikt kan det beror på att man är rädd för repressalier, men kanske handlar det oftare om en oro över att inte bli hörd och förstådd. En annan anledning att inget säga är tron att det inte spelar någon roll vad jag säger. En arbetsmiljö med lågt i tak skapar frustration.

Vad ska chefen göra?
Chefens uppgift är inte att uppfylla allas önskemål, men hans/hennes roll är däremot att ta del av medarbetarnas synpunkter och tankar. Som chef handlar det om att lyssna med ett öppet sinne, att låta medarbetarna känna sig hörda. Detta förstärks om chefen bekräftar vad han/hon hört.
- Stanna kvar nyfiken en stund och säg till exempel "Berätta mer?" och "Hur tänker du då?" Först efter en stund aktivt lyssnande är det läge att ge förslaget sitt ärliga omdöme, säger Tomas.
- Bäst brukar det vara om medarbetarna får vara delaktiga och själva hitta fungerande vägar till ökad arbetsglädje.
Ett sätt är att vika en halv- eller heldag åt att belysa aktuella utmaningar och i mindre grupper formulera lösningar. Det behöver inte ta en evighet, men kräver modet att göra medarbetarna verkligt delaktiga i utvecklingsarbetet.

Hur framför du dina åsikter?
Vem lyssnar du på? Det beror mycket på hur personen uttrycker sig, menar Tomas. Det är skillnad mellan att ifrågasätta för ifrågasättandet skull eller att ifrågasätta för att man vill hitta ett bättre sätt. Ett sätt att kommunicera möjligheter är att använda frågor: Hur tror du vi kan förbättra arbetsmiljön? Vad skulle vi kunna göra för att få bättre sammanhållning på företaget? Öppna frågor leder oftare till dialog än till motsättning.

Uttryckssättet hänger också nära samman med hur du ser på din chef. Är han/hon i dina ögon en person som aldrig lyssnar och bara kör över sin personal? Och ser chefen sina medarbetare enbart som gnällspikar som inte har något att bidra med?
- Vilket antagande du har om din chef och dina medarbetare styr också hur du uppfattar olika situationer och hur dina åsikter framförs, säger Tomas.
- Skilj på handling och person. Gilla personen även om du inte gillar dennes handlingar. När vi väljer att se det goda i varandra kommer det goda att växa. Det gäller att komma ihåg att även chefen är en människa.