Har jobbet tagit över ditt liv?

Hur är din balans mellan arbete och fritid? Är ditt jobb en del av ditt liv som ger dig tillfredsställelse eller har det vuxit till att ta upp så mycket av din tid och energi att du mår dåligt av det snarare än uppskattar det?

Tempot i samhället idag och det faktum att modern teknologi gjort att vi så gott som alltid är kontaktbara kan göra det väldigt svårt att koppla bort jobbet. Givetvis finns det alltid perioder när vi är extra upptagna och måste jobba över, men för att bibehålla en hälsosam balans krävs att dessa perioder är undantaget snarare än regeln. Vi tipsar om varningstecknen och ger praktiska råd för att få tillbaka livet när arbetet tagit över för mycket:

Varningstecken
Om fler än 2-3 punkter stämmer in på dig borde du verkligen fundera på att omvärdera din situation:

  • Du arbetar regelbundet fler än tio timmar per dag.
  • Hur hårt du än jobbar kommer du aldrig till slutet av din ”att göra lista”.
  • Du minns inte när du senast skrattade ordentligt på kontoret.
  • Du lider återkommande av ”söndagsångest”.
  • När du kommer hem från jobbet känner du dig fysiskt och känslomässigt uttömd.
  • Du klarar dig inte genom dagen utan ett regelbundet intag av koffein, sötsaker och/eller nikotin.
  • Bland dina vänner är du känd för att alltid ställa in i sista minuten.
  • Du tar med dig arbete hem på kvällen och/eller över helgen.

Om dessa påståenden beskriver dig och din situation har du kommit till en punkt där jobbet har tagit över, eller ligger farligt nära, att ta över ditt liv. Så kan du inte leva! Arbetet ska vara något som förhöjer, inte sänker, din livskvalitet. Ditt arbete bör intressera dig, ge dig energi och en ”kick”. Men du ska också få tid över att ägna dig åt andra saker – dina vänner och din familj, fritidsintressen etc. Vi jobbar som bäst när vårt liv är balanserat.

Men om du nu har målat in dig i ett hörn och jobbet har tagit överhanden – hur kommer du därifrån?

Våra tips
Du måste inte alltid vara först på jobbet och sist hem för att vara effektiv. Faktum är att de som arbetar löjligt långa dagar snarare visar på oförmåga att klara av sitt jobb! Ansträng dig för att gå hem i normal tid åtminstone tre kvällar i veckan – dina kollegor kommer att tacka dig.

Lär dig att säga ”nej”. Varje gång du tackar ”ja” till en sak måste du säga ”nej” till en annan – se till att du väljer rätt saker att tacka ja och nej till.

Gör en lista över prioriteringar och fatta beslut utifrån denna. Detta är givetvis mer problematiskt om din chef har gett dig tre saker att lösa samtidigt – men låt inte chefen komma undan med att föra över sin egen oförmåga att prioritera på dig. Fråga hen vilken uppgift som är viktigast och måste vara klar först.

Använd ditt omdöme för att avgöra när ”tillräckligt bra” är bättre användning av din tid än att sträva efter att allt är perfekt i varje liten detalj. Detta är INTE en ursäkt för ett slarvigt utfört arbete, men det är viktigt att kunna avgöra när perfektion krävs och när det inte krävs.

Eliminera ”tidstjuvar”. Mejl är en av de främsta orsakerna till ineffektivitet – vi kan bara inte låta bli att kolla den, särskilt om datorn plingar varje gång ett nytt mejl anländer. Begränsa dig till att bara kolla mejlen ett par, tre gånger per dag.

Låt inte pappersarbete övermanna dig utan sortera det på ett av följande sätt:

  • Läs de papper/dokument du får på en gång och släng det sedan om det inte behövs mer
  • Ta hand om uppgiften direkt, alternativt;
  • Bestäm när du ska ta hand om den och lägg pappret helt åt sidan tills dess.

Förhalning är en stor tidstjuv. I synnerhet när du måste ta itu med en omfattande och svår uppgift så är det lockande att skjuta upp jobbet. Använd ”salami-tekniken”; dela upp stora bitar till små delar och ta hand om dem en efter en. När du väl har kommit igång så är det mycket lättare att hålla farten uppe.

Slutligen så måste du inse att du arbetar mycket bättre om du regelbundet planerar in ledig tid för dig själv. Ingen av oss klarar sig särskilt länge om vi kör på i högsta växeln hela tiden. Skapa utrymme för dig själv, t ex en kväll för dig själv när du bara slappnar av och gör saker du tycker om, eller vad som krävs för att du ska kunna få perspektiv på din situation.

Om du regelbundet ger dig själv tid att ladda batterierna kommer du bättre kunna hantera den stress och de långa arbetsdagar som trots allt dyker upp då och då på jobbet. En viktig del av bra tidsplanering är att kunna ta ledigt ibland! Ironin är att om du spenderar mindre tid på jobbet så presterar du mycket bättre när du är där.