Dålig arbetsmiljö på jobbet? 7 möjliga lösningar
En ideal arbetsplats bör inspirera dig till att prestera ditt bästa på jobbet, öka din personliga tillfredställelse och knyta samman dig och dina kollegor. Brister din arbetsplats på dessa punkter på grund av ett negativt socialt klimat? Om du har en dålig arbetsmiljö på jobbet kan detta ha en påverkan på din mentala hälsa och din professionella framgång. Det finns flera steg du kan ta för att förbättra din situation och minska eller lösa konflikter på jobbet.
Hantera en dålig arbetsmiljö på jobbet: 7 råd
- Undvik negativa situationer
- Koppla av från jobbet
- Diskutera med personen i fråga
- Dokumentera problemen
- Diskutera internt
- Sök hjälp utifrån
- Säg upp dig
Dålig arbetsmiljö på jobbet: Steg du kan ta på egen hand
Det kan kännas som om du inte har någon kontroll över sociala problem på jobbet, men det finns flera steg du kan ta på egen hand för att undvika eller lösa konflikter. Dessa metoder fungerar bäst på mindre konflikter, men kan också hjälpa dig att hantera stress medan du söker hjälp för en svårare situation.
Råd #1: Undvik negativa situationer
Det första steget är att undvika negativa situationer eller diskussioner. Du kan till exempel välja att kommunicera via email med en nedlåtande kollega, försöka leda diskussionerna till ett positivt samtalsämne med kollegor som klagar eller ursäkta dig från samtal som involverar skvaller. Om problemet är med din chef, som är svårare att undvika, läsa våra förslag om hur du hanterar en dålig chef.
Råd #2: Koppla av från jobbet
Lär dig att koppla av både på jobbet och hemma. Undvik att äta lunch framför skrivbordet–ta ut din rast och gå på en promenad i stället. När du arbetar kan du använda hörlurar med avslappnande musik eller i stället för att lyssna på skvaller och klagomål. Använd traditionella avslappningsmetoder som meditation efter din arbetsdag eller under dina raster.
Råd #3: Diskutera med personen i fråga
Om det är en kollega som trycker ner dig eller är negativ kan det vara värt ett försök att lösa problemet direkt med hen, beroende på situationen. Ett bra metod är att försöka förbättra relationen först innan du tacklar konflikten, särskilt om du själv har begått misstag. Nästa steg är att erkänna att relationen inte är ideal. När ni har etablerat en bättre kommunikation är det dags att diskutera problemen i fråga.
Likaså kan det ibland vara lämpligt att hantera mindre konflikter med din chef direkt, till exempel om du är överbelastad på jobbet.
Råd #4: Dokumentera problemen
Om du har allvarliga problem med på jobbet bör du vara noggrann med att dokumentera dem för att kunna styrka ditt fall senare. Skriv ner tid, datum, vem som orsakade problemen, vad som sades och vilka som vittnade situationen. Det kan också vara en bra idé att skriftligt ta upp problemen så att det finns dokumentation. Likaså bör du överväga att föreslå idéer skriftligt om någon annan brukar ta äran för dem.
Dålig arbetsmiljö på jobbet: När det är dags att be om hjälp
Det finns olika grader på en negativ social arbetsmiljö. Lite stress på jobbet är normalt, du kommer sällan överens med alla arbetskamrater och det kan vara idealt men orealistiskt att helt eliminera skvaller på jobbet.
Om du däremot är utsatt för kränkande beteende, till exempel mobbning, har du hamnat i en situation då du bör söka hjälp. Det är också möjligt att den är olaglig. Du har rätt till en bra arbetsmiljö enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2015:4), som reglerar inte bara fysisk utan också social arbetsmiljö.
Du har flera olika alternativ när det gäller att söka hjälp. Under tiden kan du använda strategierna ovan för att hantera den omedelbara stressen.
Råd #5: Diskutera internt
Generellt talat bör du först ta upp frågan med en ansvarig på jobbet. Det finns förstås undantag, till exempel om problemet är så utbrett att det involverar arbetsplatsens ledning. I andra fall kan du börja med att gå till din chef. Om du inte känner dig bekväm att prata med hen, eller om chefen är problemet, ta reda på om facket har ett arbetsmiljöombud på din arbetsplats. Du kan också vända dig till företagets personalavdelning eller din chefs chef.
Råd #6: Sök hjälp utifrån
Det finns flera sätt att söka hjälp utifrån om du inte får gehör från arbetsplatsen, eller om situationen är så obehaglig att du inte känner dig bekväm att prata med någon där. Det här är några av alternativen:
- Ditt fack: Du kan få hjälp av facket även om det inte har en representant på arbetsplatsen, till exempel från det regionala skyddsombudet. Kontakta ditt fack för mer information. Många fack erbjuder också kostnadsfri rättshjälp, beroende på din situation.
- Arbetsmiljöverket: Du kan anonymt anmäla din arbetsgivare till Arbetsmiljöverket för brister i arbetsmiljön, eller kontakta myndigheten för generella råd om föreskrifter och lagar.
- Polisanmälan: Har du blivit direkt utsatt för ett brott, eller om företaget är involverat i illegala aktiviteter, kan du kontakta polisen.
- Juridisk hjälp: Du kan också vända dig direkt till en advokat för att få juridiska råd och se om du har ett rättsfall.
Dålig arbetsmiljö på jobbet: Nästa steg
Om du inte kan hitta en lösning på problemet, eller om du inte vill stanna på arbetsplatsen under en utdragen process, överväg att helt enkelt sluta. Se inte denna väg som att ge upp utan som att prioritera dig och din mentala hälsa.
Råd #7: Säg upp dig
Innan du slutar bör du ta reda på vad för uppsägningstid som gäller för din anställning. Tänk på att du kan fråga din arbetsgivare om hen kan förkorta uppsägningstiden eller arbetsbefria dig under din uppsägningstid om du vill sluta så fort som möjligt.
Skapa din nya framtid med Monster
Om du bestämt dig för att lämna en dålig arbetsmiljö på jobbet bakom dig, fokusera på att hitta en arbetsplats där du kan se fram emot att gå till jobbet. Du kan söka efter ett sådant jobb genom att knyta kontakter med rekryterare på Monster. När du skapar en profil får du tillgång till våra kostnadsfria tjänster för jobbsökare, inklusive möjligheten att göra din profil sökbar för arbetsgivare som letar efter kandidater för nya jobb. Genom att hitta en ny arbetsplats med en positiv arbetsmiljö kan du öka din livskvalitet och få fart på din karriär.
Den här artikeln ersätter inte professionella råd om rådande lagar. Vid behov av hjälp med frågor du har om din egen situation, kontakta en jurist.