Gör en digital check av ditt personliga varumärke

Brukar du också söka upp företagsprofiler i sociala medier innan du bestämmer dig för att skicka in din jobbansökan till ett intressant jobb? Tycker du att det är viktigt med att göra ett gott intryck i det verkliga livet likväl som i sociala medier? Då ska du göra en digital check på dig själv!

Din digitala persona

Har du en del konton i sociala medier som du inte har uppdaterat eller sett över på ett tag? Många rekryterare, förutom att kontakta dina referenser, vill se vem du är online och få en lika bra uppfattning av dig i sökresultaten som de fick utav ditt CV.

För att rocka ditt varumärke kan du göra följande:

  • Googla dig själv. Har du inte gjort det tidigare är det en bra idé att se vad som finns om dig online. Finns det något positivt eller negativt som är bra för dig att veta? Vad kommer en eventuell arbetsgivare se om de googlar ditt namn?
  • Har du öppna album på Facebook? Se över dina bilder och om det finns något olämpligt så ta bort helt eller sätt albumen i privat läge – gå till dina album, klicka på ”Edit” och välj därifrån om albumet ska vara privat eller tas bort.
  • Hur presenterar du dig själv på din öppna Instagram? Be en kollega eller vän se över dina inlägg och ge dig feedback. Sätt med fördel ditt konto till privat om dina bilder inte passar i arbetssammanhang.
  • Har du ett gammalt Twitterkonto du inte använt på ett tag men som har ett flöde passande i arbetssammanhang? Rusta upp det idag och följ relevanta personer inom din bransch.
  • Är du dig själv i sociala medier? Var det – en klyscha kanske, men det gör den inte mindre sann.
  • Fundera på vad du hade velat se om en kandidat om det var du som rekryterade.

Gör regelbundna rensningar

Är du mycket aktiv i sociala medier? Att regelbundet göra en digital rensning kan då vara viktigt, du vet aldrig när nästa potentiella arbetsgivare googlar ditt namn.

Skriven av: Filippa Olivecrona