Så motverkar du stress, hög arbetsbelastning och lär dig sätta gränser på jobbet
Jobbar du för mycket? Känner du dig ofta stressad och har svårt att hinna med allt som krävs av dig på jobbet? Det är inte farligt att stressa under korta perioder, men stress under en längre tid utan tid för återhämtning är både ohälsosamt och skadligt i det långa loppet.
Det är därför viktigt att förebygga problem med hög arbetsbelastning innan det går så långt som till utbrändhet och sjukskrivning. Lär dig prioritera rätt och förebygg hög arbetsbelastning och stress genom att lära dig att sätta gränser på jobbet och prioritera rätt.
Hälsosam arbetsbelastning
För att skapa en hälsosam arbetsmiljö är det superviktigt att hålla koll på arbetsbelastningen så att du inte stressar för mycket och riskerar att bli utbränd. En rimlig arbetsbelastning innebär att det är balans mellan krav och resurser, att arbetsuppgifter och förväntade resultat är tydligt kommunicerade och att det finns tid för vila och återhämtning.
Vad ingår i begreppet arbetsbelastning? Arbetsbelastning kan delas in i dessa tre områden:
1. Krav och resurser
Krav är en naturlig del av arbetet och är i sig inte skadligt. Krav kan vara både positivt, stimulerande och bidra till att skapa mening i arbetet. Det är när kraven överstiger de resurser och tillgångar som finns tillgängliga under en längre tid som risken för ohälsa ökar. Det är därför viktigt att skapa rimliga förutsättningar för att kunna utföra arbetet och det sker genom att kontinuerligt stämma av balansen mellan krav och resurser.
2. Arbetsinnehåll
För att undvika onödig stress är det viktigt att det är tydligt kommunicerat vad som ingår i yrkesrollen så att man vet vad man förväntas göra, på vilket sätt man ska göra det och vad arbetet ska leda till. Med tydliga roller och ansvarsområden har vi koll på vårt arbetsinnehåll och kan lättare identifiera onödiga krav och belastningar.
Om förväntningarna är otydliga kan det leda till misskommunikation, feltolkningar av arbetsinnehållet och att man jobbar antingen för mycket, för lite eller med fel saker vilket kan skapa både stress och konflikter.
3. Återhämtning
Alla behöver tid för återhämtning och vila både mellan och under arbetspass oavsett hur motiverad eller ”duktig” man är på sitt arbete. Och återhämtning kommer i olika former, det kan vara alltifrån en fika med kollegorna, varva tuffa arbetsuppgifter med enklare eller bara ta en paus och ta det lugnt. Målet är att skapa ett balanserat och hållbart arbetssätt för att förhindra utbrändhet och stress.
Hur vet du om din arbetsbelastning har blivit för hög?
Oavsett om du känner att du har otillräckliga resurser för de krav som ställs, arbetsuppgifterna är dåligt kommunicerade eller att det saknas tid för vila och återhämtning så är det bra att hålla koll och ligga steget före genom att upptäcka signaler och identifiera tecken på ohälsosam arbetsbelastning så att du kan skapa balans på jobbet och i arbetet.
9 tecken på hög arbetsbelastning:
- Låg kvalitet eller sen leverans av arbetsresultat
- Bristande motivation
- Försämrad koncentrationsförmåga
- Onormal trötthet och sömnproblem
- Nedstämdhet/depression
- Konflikter och samarbetssvårigheter
- Fysiska besvär såsom högt blodtryck, värk, mag- och tarmbesvär
- Utmattningssyndrom
- Tillbud och olyckor
Hur hanterar du hög arbetsbelastning och stress?
Du har konstaterat att din belastning på jobbet är för hög och du känner dig stressad, men hur hanterar du egentligen hög arbetsbelastning och stress om det redan är ett faktum? Genom att hålla koll och tidigt upptäcka signaler, identifiera de största riskerna för en ohälsosamt hög belastning ligger du redan steget före till att förebygga utbrändhet, långvarig stress och skapa ett balanserat arbetssätt.
Det är svårare att komma tillbaka från utbrändhet än vad det är att förbygga det. Vi listar därför de bästa förebyggande tipsen för att hjälpa dig skapa en balanserad arbetsbelastning och miljö på jobbet.
Tidsplanering
Det är inte första gången vi hör ordet, men vad är egentligen tidsplanering? Det är processen som krävs för att försäkra sig om att ett projekt eller arbetsuppgift slutförs i tid. Det må låta svårt men är enklare än vad du tror. Börja bara med att skapa en lista på de arbetsuppgifter du har, vad som krävs för att slutföra dem och organisera dem sedan efter prioritet. På så vis får du enkelt en överblick över vad det är du behöver göra.
Prioritera rätt
Med en så kallad ”to-do-list” kan du lättare planera din tid och prioritera rätt. Med många bollar i luften är det lätt hänt att uppgifter påbörjas men inte slutförs. Men när du har koll på vad du ska göra och hur du ska göra dem kan du utföra dina arbetsuppgifter efter prioritet. Och se till att du slutför uppgifterna i turordning innan du går vidare till nästa. Du kan även be din chef om vad de vill att du ska prioritera, på så vis kan du arbeta mer koncenterarat och med rätt uppgift.
Sätt gränser för arbetstid och arbetsbelastning
Att sätta gränser på jobbet är en viktig del av en hälsosam arbetsmiljö. Om du konstant jobbar övertid, svarar i telefon eller på mail när du bör återhämta dig och vara ledig så skapar du en ond cirkel. Dina kollegor och din chef förväntar sig inte bara att du ska vara tillgänglig 24/7, men du sätter i system att du alltid jobbar och den så viktiga återhämtningen hamnar i skymundan vilket kan leda till stress, utbrändhet och sjukskrivning.
Så lär dig att sätta gränser, när ditt arbetspass är över eller du stämplar ut så är du ledig. Och det är något som du måste göra själv, för dig själv och för din hälsa om du vill skapa en hållbar balans.
Prata med din chef
Om din arbetsbelastning har blivit ohållbart hög och du känner att det är svårt att hinna med det som krävs så kan det vara dags att prata med din chef. De flesta chefer förstår vad långvarig stress och hög arbetsbelastning kan leda till och en sjukskrivning är ingenting som företag önskar. Så var inte rädd för att prata med din chef, på så vis kan ni tillsammans komma överens om en hållbar plan för att motverka för hög arbetsbelastning och en stressig arbetsmiljö.
Lär dig säga nej
Detta är den svåraste punkten av dem alla – att lära sig att säga nej. Vi har lärt oss att alltid säga ja till nya möjligheter och vara tillgängliga för att det kan leda oss till nya karriärmöjligheter. Vilket självklart är sant till viss del, men om du alltid säger ja till alla så kan det leda till att du inte bara blir utnyttjad för din snällhet men att du inte hinner med dina egna arbetsuppgifter och mål.
Genom att lära dig att säga nej till onödiga sidospår och uppgifter, respektfullt givetvis, så har du tid att göra det som faktiskt ingår i din yrkesroll, det du vill åstadkomma och lära dig och värderar din tid. För din tid är värdefull. Om det fortfarande känns svårt att säga nej så kan du ge hjälpsamma råd till hur personen som ber dig att göra något åt dem kan utföra arbetsuppgiften på egen hand.
Håll dig uppdaterad med Monster
Monster har en mängd olika karriärartiklar för att hjälpa dig att lyckas på jobbet. Genom att skapa en profil kan du enkelt få värdefulla tips och råd skickade direkt till din inbox. Och om det har gått så långt och du har gjort allt i din makt för att förändra din arbetssituation och arbetsbelastning så kanske det helt enkelt är dags att söka sig vidare till en ny arbetsplats. Monster finns givetvis alltid vid din sida och kan bistå med nya karriärmöjlighet inom en mängd olika branscher. Vi jobbar ändå så mycket som en tredjedel av våra liv och därför är det viktigaste av allt du trivs och mår bra på jobbet.