Skip to main content

Att göra ett gott intryck på första jobbet

Att göra ett gott intryck på första jobbet

Om du aldrig har haft ett jobb förut kan det komma som en chock när du får veta vad du ska göra och hur du förväntas agera.

Alla vet att det första intrycket spelar en stor roll och när du börjar jobba har du ett ypperligt tillfälle att göra detta. Det är en möjlighet att redan från början hamna på rätt köl och sedan bygga därifrån, medan en negativ start kan vara svår att skaka av sig.

När du är ny på jobbet kommer de flesta att välja att fria hellre än att fälla, så misstag och ärliga missförstånd kommer att godtas – till en viss gräns. 

De flesta av dina medarbetare kommer även att minnas sina egna första dagar alltför väl.

Mot bakgrund av denna ”goodwill” – är tricket att inte ta den för given – eller missbruka den. Om du går in med fel attityd kan du bygga upp en nästan orubblig irritation – till och med oresonlig ilska.

Här kommer några tips på hur du gör rätt:

  • Var punktlig och presentabel – När du väl har kommit in i rollen och företaget kan du följa strömmen mer vad gäller punktlighet, klädsel och språk. Men på din första dag behöver du nästan agera som på intervjun. Skapa ett gott intryck och agera inte som att du inte vill vara där.
  • Försök inte för mycket – Om du är den självsäkra typen försöker du kanske att imponera på dina nya kollegor genom att dela med dig av dina idéer väldigt öppet, och vara lite påträngande. Försök att inte göra detta, du kommer att ha tid för det senare och du förväntas heller inte att sitta inne med alla svaren som ny på företaget. 
  • Ställ frågor – om du får en uppgift, gör den så bra du kan och var inte rädd för att fråga. Det är bättre att ställa en fråga än att sitta tyst och hoppas på att svaret dyker upp så småningom. 
  • Anteckna – Även om du kan behöva skriva ner folks namn i ett block hjälper det dig att kommunicera. Dessutom slipper du fråga någon annan om vad personen som du precis pratade med heter. Du kan även skriva ner andra regler och rutiner så att du inte famlande längs vägen gör uppenbart dåliga val.
  • Erbjud din hjälp – Dina kollegor kommer att vara upptagna med sina egna jobb. Ibland kanske du kommer att känna dig försummad eller underutnyttjad. Det finns inget ont i att be om jobb eller att erbjuda dig att göra något för någon annan. Du må vara ny men ditt erbjudande kommer att mottas väl och ger dig i alla fall ett litet mått av kontroll i din nya omgivning. 

Generellt sett, var positiv och var nöjd med små vinster. Du behöver inte gå in med alla vapnen dragna. Låt ditt arbete och din attityd tala för sig själva. Efter några veckor har du byggt upp tillräckligt mycket förtroende och ”goodwill” för att vara dig själv.

En del av gruppen
Visa din entusiasm över att vara en del av laget och organisationen för alla du interagerar med. Att vara en del av laget betyder att du vill vara där och gillar människorna du jobbar med.

Du är nu en del av en arbetsgrupp, och grupper arbetar tillsammans för att lösa problem och få jobbet gjort. Med det sagt ska du aldrig försöka gissa dig fram till grupp- eller företagskulturen på din första dag. Detta tar du reda på med tiden.

Kom ihåg att det snarare är din vilja att vara en del av gruppen än dina försök att vara det som räknas.

Klä dig enligt rollen
På din första dag lönar det sig om du ser välklädd ut. Avslappnade klädkoder är oftast normen, men om du klär dig för avslappnat på din första dag signalerar det att du inte tar situationen på allvar.

Du kan klä ner dig – eller för att passa in i arbetsplatsens stil – senare. Medan välklädd betyder effektiv och pålitlig betyder en alltför avslappnad klädsel oorganiserad eller att du inte bryr dig.

Det flesta anställda vet att detta nödvändigtvis inte är sant, men kom ihåg att det fortfarande handlar om ett första intryck och att du inte får en andra chans till detta enbart genom dina handlingar. Därför ska du vara välklädd och se professionell ut på den stora dagen.

Slutet av dag ett
Du har gjort ett gott intryck. Du har varit positiv och hjälpsam. Så gå inte och förstör det genom att rusa iväg före alla andra.

Det kan finnas subtila regler om när man kan gå och inte. Om alla jobbar sent eller med en tidskrävande uppgift kanske de inte heller vill stanna alltför sent. Med andra ord kanske du skall stanna och hjälpa till? Det minsta du kan göra är i alla fall att se till att du finns tillgänglig för att göra något eller hjälpa någon ända tills det är dags att gå.

Att försvinna för tidigt, om du inte har blivit tillsagd att göra så, ger inte ett gott intryck – det är värre, det skapar ett felaktigt intryck.

Slutligen 
En generell regel för din första dag; var inte rädd. Du kanske kommer på dig själv med att se bister ut och inte le just för att du känner dig lite rädd och orolig över situationen. Var inte det. Du kommer att träffa många nya människor och de flesta kommer att se dig för den du är och vara hjälpsamma. 

Kontorspolitiken behöver inte beröra dig som nykomling. Det är inte sannolikt att du kommer att utsättas för några negativa kommentarer om företaget eller dess anställda – och de du eventuellt får höra behöver du inte kommentera.

Under den första dagen, kanske även första veckan, är du mycket av en gäst. Ta de råd du får och bjud inte på för många åsikter. Det är även en god idé att inte ringa privatsamtal eller försvinna för länge under lunchrasten. Även om du inte inser det blir du iakttagen och kommenterad. Att prata med en kompis i en halvtimme kommer att bli ihågkommet även om du tror att ingen lägger märke till det. Dina kollegor berättar inte alltid för dig vad du gör för fel.

Med allt detta i åtanke, varför inte njuta av din första dag? Oddsen är på din sida. Du är ny, fräsch och okänd. Det finns allt att vinna om du inte är rädd och siktar du på att vara glad och positiv kommer du att lyckas utan att ens behöva göra så mycket.