Skip to main content

Slipp utbrändhet under 2017

Känns jobbet mest bara eländigt och tråkigt? Så här hittar du motivationen igen!

Slipp utbrändhet under 2017
Kändes jobbet tråkigt, stressigt eller omotiverade i slutet av 2016? Då är du inte ensam. En nyligen genomförd Gallup-studie visar nämligen att hela 50.8% kände sig oengagerade på jobbet. Det är helt klart dags för en förändring. 
 
Vi har listat tre punkter som gör din jobbsituation mer uthärdlig – i alla fall tills du hittar nästa karriärutmaning.  
 
Sparka och anställ dig själv
Har du väl tappat lusten för ditt nuvarande jobb kan det kännas svårt att hitta motivationen igen – men det är inte omöjligt. Marknadschefen Lisa DiVirgilio har en övning som är nästintill omöjlig att misslyckas med: ”Ge dig själv sparken. Gå sedan hem och låtsas att du aldrig behöver komma tillbaka till kontoret igen. Nu är allting du jobbat med, både det bra och det dåliga, över”. 
 
Tänk igenom vad du hade gjort annorlunda om du skulle bli återanställd och få en nystart. Vilka projekt skulle du vilja jobba med? Vilka mål skulle du ge dig själv? Vilken typ av uppgifter vill du undvika? Skriv ner dina svar. 
 
Steg två: Återanställ dig själv igen nästa dag och låtsas som om det din första dag på ett nytt jobb. ”Boka in ett möte med din chef och berätta om din nya målsättning”, säger Divirgilio. ”Du behöver inte berätta om vad du haft för dig kvällen innan, men syftet är att han ska lägga märke till ditt initiativtagande och se att du är motiverad igen”.  
 
Låt detta ”återställa” dig mentalt och få dig att komma ur vardagslunket.  
 
Gå igenom det förflutna
“Det bästa sättet att hitta tillbaka till motivationen igen är att gå igenom tre viktiga moment: intervjun, din värsta dag på jobbet och den bästa”, tipsar David Mitroff, VD och grundare av Piedmont Avenue Consulting. 
 
”Omvärdera hur du mådde och tänkte under de tillfällena, och framförallt varför. Det kan vara förklaringen till varför du känner dig utbränd och slut”, säger Mitroff. 
 
Peppen du kände under intervjun kommer påminna dig om varför du ville ha jobbet; din värsta dag kan hjälpa dig motverka samma känsla framöver; din bästa dag visar vad du tycker om ditt jobb. 
“Att tänka igenom de här tre momenten är ett första steg i att känna dig positiv kring jobbet igen”, fortsätter han. 
 
Fokusera på det du kan kontrollera
“Vi människor tenderer att känna oss utbrända när vi tappat kontrollen över vår situation”, säger Leigh Steere, medgrundare av Managing People Better.
 
Tyvärr är det omöjligt att påverka om Anders på marknadsavdelningen alltid skickar e-mails vid midnatt (och dessutom förväntar sig snabba svar), att din chef ger dig nya projekt precis innan du ska gå hem eller att någon envisas med att värma upp fisk i kontorsköket. Du kommer må mycket bättre om du istället väljer att fokusera på det du faktiskt kan kontrollera. 
 
”Det är lättare att hålla energinivån uppe om du har tydliga, mätbara och uppnåbara mål som du själv kan kontrollera”, säger Steere. 
 
Steere nämner ett exempel om en person som hoppas på att bli befordrad. Du kan förvisso inte kontrollera det slutgiltiga beslutet, men du kan kontrollera de steg du tar för att visa ditt värde – som att be om feedback från din chef och lära dig det som krävs för att klara av rollen.
 
”Fokusera på vad du vill och behöver, istället för att fastna i andras åsikter, förväntningar och stress”, fortsätter hon. ”För om du vet vad du vill ha är det lättare att veta vad du bör tacka ja eller nej till”. 
 

Back to top