Skip to main content

Sju tips: undvik jobbstress

Ta kontrollen över din stressnivå innan den hinner ta kontrollen över dig.

Sju tips: undvik jobbstress
Alla har vi upplevt den, alla vill vi helst undvika den – jobbstressen! Och då pratar vi inte om små doser av stress, utan om en stress som framkallas av alldeles för hög press med bland annat ångest som slutresultat. 
 
Ledarskapscoachen Steve Nguyen menar att jobbrelaterad stress behöver hanteras och redas ut på tre nivåer: orsakerna, din förmåga att hantera det och genom att behandla de skador som redan skett. Vi har pratat med några experter om detta och bett de ge tips på hur du minskar jobbstressen.  

Organisera mera
Du jobbar kanske som bäst i ett organiserat kaos men faktum är att ordning och reda är en viktig del i processen att minimera din stress. 
 
“Ingen gillar att mötas av stök”, säger Michael Woodward, organisatorisk psykolog och coach. ”Genom att städa upp lite innan du går hem för dagen underlättar du för starten av kommande morgon. Det kan innebära att öga igenom inkorgen en sista gång eller sortera pappershögarna på skrivbordet”. 
 
Det är också bra att skriva en lista för nästa dag över viktiga saker du behöver få gjorda. På så vis vet du direkt vad som ska prioriteras. 
 
Vilka är dina stressfaktorer? 
Det må låta som en självklarhet, men att ta dig tid till att fundera över vad det faktiskt är som orsakar dig stress är det första steget i att lösa problemet. 
Det andra steget är att vara uppmärksam kring hur dina stressfaktorer påverkar dig.  Om någon till exempel lägger till ytterligare en punkt på din redan överfulla att-göra-lista; höjer du rösten, stegar bort till kaffemaskinen eller hanterar din irritation i det tysta? 
 
Genom att ta reda på hur du reagerar i olika situationer kan du fokusera på att hitta mer produktiva sätt att hantera det på. 
 
Tänk på vad du äter och dricker
“Mat och dryck har en stor påverkan på ditt humör”, säger dietisten Whitney Wright. “Skippar du lunchen och tar en fika på eftermiddagen istället kommer du förvisso få ny energi, men den är kortvarig för att kroppen saknar de fetter och proteiner som den behöver”. 
 
Hon tipsar om att bland annat minska intaget av kaffe, te, socker, läsk och alkohol. För det kan locka med snabbmat till lunch och ett glas vin eller två efter jobbet kan vara svårt att säga nej till efter en stressig dag – men blir dessa beteenden en regelbunden vana kan de förvärra din stress. 
 
Unna dig raster
Att läsa igenom din att-göra-lista om och om igen utan att veta var du ska börja har inga positiva effekter på din stressnivå – tvärtom. Ta därför en rast då och då, där du kan gå på en kortare promenad, göra några enkla yogaposer vid ditt skrivbord eller egentligen vad som helst som hjälper dig att rensa tankarna.  

Woodward tipsar om prova meditation för att komma ur ditt nuvarande mentala tillstånd och öppna upp dig för någonting nytt. ”Meditation kan vara så enkelt som en andningsövning i fem minuter, där du fokuserar på att varva ner”, fortsätter han. 
 
Dela med dig
“Ett vanligt stressymptom är att du börjar isolera dig själv från andra”, säger Nguyen. Detta förvärrar ofta stressen då det kan kännas som om du är ensam i din situation. Men det behöver inte vara så.  
 
”Skaffa dig ett stärkande team av vänner, familj och kollegor och tänk att du ibland behöver be om hjälp för att ta dig igenom tuffa perioder i livet”, fortsätter han. 
 
“Vi behöver prata ut ibland och få en typ av bekräftelse på våra känslor”, menar psykologen och livscoachen Nancy Irwin.  Så oavsett om du väljer att prata med en psykolog eller en bra kompis – se till att du inte är ensam i din stressiga situation. 
 
Prioritera din fritid
“Jobb och ingen vila resulterar sällan i en stressfri dag. Därför är det jätteviktigt att du tar dig tid till fridsaktiviteter också där du kan slappna av och koppla bort jobbet”, säger Nguyen. Har du ingen semester inbokad? Boka! Har du inte tränat på länge? Ta dig till gymmet! För oavsett vad du gör så måste du tillåta dig själv att koppla av. 
 
Planera din flykt
Har du har gjort det du kan för att förbättra din stressiga arbetssituation, men får fortfarande ångest på söndagskvällen för den kommande veckan? Då kan det vara dags att inse att felet inte ligger hos dig, utan på ditt jobb. 

“Ibland fungerar det helt enkelt inte mellan en individ och dennes arbetsmiljö”, säger David Ballard från Organizational Excellence. ”Om du upplever kronisk stress som påverkar din hälsa, ditt jobb och dina personliga relationer är det hög tid för dig att hitta ett nytt jobb som tillåter dig att vara friskt, glad och produktiv”. 
 
 

Back to top