Skip to main content

Så hanterar du en riktigt dålig dag på jobbet

Att “inte ta med jobbet hem” är ibland lättare sagt än gjort – och då särskilt när du haft en riktigt jobbig dag. Vi har tipsen som gör en dålig arbetsdag bra igen.

Så hanterar du en riktigt dålig dag på jobbet
Få saker kan vara så provocerande som en konstant arg chef, en oförskämd kollega eller en oresonlig kund. Faktum är att deras beteende kan få en bra dag att snabbt vända och bli raka motsatsen - präglad av irritation och frustration. Och det dåliga humöret på jobbet hänger ofta med hem. ”Du måste lära dig att lämna kvar jobbet på kontoret”, säger Monsters egen karriärexpert Vicki Salemi. Känns det svår? Vi har tipsen om hur du vänder en dålig dag till en bättre. 

Om din chef är en översittare…
Är din chef ett levande exempel av Miranda Priestly i filmen Djävulen bär Prada? Då har Vicki Salemi en enkel metod att prova: ”Gå till gymmet och boxa och sparka loss ordentligt i luften. Ta in känslan och känn efter hur frustrationen rinner ur dig. Att träna ordentligt, ta i och svettas är alltid effektivt när ilskan bubblar inom dig”. 

Om en kollega är otrevlig…
Du har ingen aning om vad problemet kan vara, men det finns en kollega på kontoret som alltid ska säga emot dig och verka vara bättre. Eller som skämtar om dig (och inte med).
 
I en sådan situation kan det ofta vara lockande att ryta tillbaka. Salemi rekommenderar dock istället att stå upp för dig själv. ”Börja med att be personen utveckla vad den menar så att ni inte missförstår varandra. Visar det sig att han eller hon faktiskt bara är otrevliga kan du säga något i stil med ’Det där var inte snällt sagt’”, tipsar hon. 
 
Känns det jobbigt med den typen av konfrontation? Föreställ dig då att du har på dig en gummidräkt, där allt bara rinner av dig. ”Låt inte deras otrevligheter påverka dig”, säger Salemi.  

Om en kund är oresonlig…
Alla som jobbat inom kundservice vet vilken påverkan en arg kund kan ha över dig. Du känner säkert igen typen. För en servitör är det personen som skickar tillbaka sin mat om och om igen. För butikspersonal kan det vara personen som skriker på dig eftersom du inte låter henne returnera en redan använd blus. 
 
Här är det några djupa andetag som gäller enligt Salemi. ”Gå därifrån – eller tryck på tyst
läge om ni pratar i telefon – och andas”, tipsar hon. ”Andas in djupa och långa andetag, andas ut och räkna till fem”. 
 
Sker kontakten istället över e-mail rekommenderar Salemi att du skriver av dig ordentligt i ett tomt dokument för att få ur dig känslorna. ”Spara sedan dokumentet och ta en 15 minuters paus. Därefter har du förhoppningsvis lugnat ner dig och kan skriva ihop ett professionellt e-mail igen”. 

Om du bara har en dålig dag…
Ibland har man dagar där allt bara går eller känns fel. Ofta utan en särskilt orsak, utan det är helt enkelt inte din dag. Du vet vad vi pratar om, eller hur?
 
Salemi tipsar om att försöka se allt ur ett större perspektiv. ”Tänk på att detta bara är en jobbig dag i livet och acceptera det. Det finns ju så mycket annat att se framemot”, säger hon. 
Du kan också prova att punkta upp allt du är tacksam för. ”Kanske uppskattar du din chef, ditt jobb där du hela tiden utvecklas eller din stabila ekonomiska situation”, säger Salemi. ”Vi alla får utstå motgångar ibland. Det viktiga att tänka på då är att livet är mestadels positivt och härligt”. 
 
Hon tipsar även om att byta bakgrundbild på din dator och mobil till ett motiv som gör dig glad – det kan vara ditt drömresemål, söta hundvalpar eller varför inte ett roligt citat. Det är ofta de små sakerna som gör det.