Skip to main content

Maten som hjälper dig att hålla fokus på jobbet

Räcker varken koffein eller socker längre? Hitta tillbaka till din produktivitet (och energi) med dessa nyttiga snacks.

Maten som hjälper dig att hålla fokus på jobbet
Under stressiga dagar på jobbet är det lätt att maten hamnar lite i skymundan. Du vill äta någonting snabbt, och mest för att få tyst på din konstant kurrande mage (eller irriterande humör). Det är naturligtvis okej. Men om du ändå ska äta kan det vara värt att tänka på vad du stoppar i dig, och varför. För det finns faktiskt mat som mättar och dessutom boostar såväl ditt humör som produktivitet. Låter det nästan för enkelt för att vara sant? Vi har listat fem snacks att bunkra upp med på kontoret. 

Äpplen
An apple a day keeps the doctor away” sägs det, och klyschan till trots ligger det nog en del sanning i det. ”Äpplen, och särskilt skalet, är fullpackade med en typ av antioxidant som är känd för sin förmåga att motverka cirkulationsrelaterade tillstånd, såsom högt kolesterol och hjärt- och kärlsjukdomar”, säger näringsforskaren Matt Kuchan. 

Antioxidanten kan också hjälpa till att komma ihåg dina deadlines, bli lite extra kreativ och ”i kombination med andra viktiga näringsämnen även hjälpa till att minska risken för kognitivt åldrande”, fortsätter Kuchan. Han rekommenderar 5 milligram om dagen, vilket ungefär ett äpple innehåller.  

Avocados
“Omättade fettsyror är det bästa för kroppen och hjärnan” säger neurokirurgen och neurologen Markus Chwajol. Goda nyheter för alla oss som inte kan få nog av den trendiga avokadomackan med andra ord!

De nyttiga fetterna som finns i avokado har även visat sig gynna din hjärnfunktion, energi och sömn. 

Kokosolja 
Även om det har debatterats fram och tillbaka kring hur hälsosam kokosolja faktiskt är, är den ändå en viktig källa till triglycerider, vilket kroppen behöver så snart den börjar tappa energi. ”De behövs även för hjärnfunktionen”, säger Chwajol. 
 
Hjärnan förlitar sig vanligtvis på glukos för en extra energikick. Äter man däremot en glukosfylld måltid, som en stor tallrik pasta, får du ”snabb energi men blir snabbt trött igen”, förklarar Chwajol. 

Testa att poppa dina popcorn i kokosolja och ät tillsammans med nötter och russin för ett riktigt energisnack. 

Bladsallad
Grönsaker som spenat och grönkål är bland annat fullpackade med antioxidanterna lutein och zeaxanthin. Lutein har visat sig förbättra minnet och den kognitiva funktion som underlättar informationshämtning. I kombination med zeaxanthin ökar dessutom hjärnans bearbetningshastighet.

Kuchan rekommenderar runt 6 milligram lutein och 2 milligram zeaxanthin per dag, vilket du får genom ca 200 gram ångad grönkål. 

Lax
Precis som de omättade fettsyrorna i avokado ses även fleromättade fetter, som omega-3, som "bra" fetter. Omega-3 återfinns huvudsakligen i fisk och hjälper till att främja den kognitiva funktionen och öka hjärnans förmåga till att bearbeta information. 

”Det är viktigt att ladda upp kroppen med omega-3 eftersom den inte kan producera det på egen hand”, säger Kuchan. Han rekommenderar runt 45 gram per dag (gärna genom lax) för en hälsosam dos av omega-3. 

Solrosfrön
Sugen på någonting salt? Då är solrosfrön det perfekta snacket. Ät en näve eller strö fröna över din sallad för ca 15 milligram av e-vitamin, vilket är den rekommenderade dagliga mängden enligt Kuchan. 

E-vitamin spelar en viktig roll när det kommer till ditt minne och hjälper dig att återkalla saker och information snabbare. 
 

Back to top