Skip to main content

Intervjutipsen du inte hört förut

Intervjutipsen du inte hört förut
Det är ingen direkt hemlighet att även den icke-verbala kommunikationen är viktig. Enligt en studie från UCLA står den till och med för 93% av all kommunikation. Studien visar också att kroppsspråket står för 55%, tonaliteten 38% och endast 7% för vad du faktiskt säger. 

Om bara 7 % av vad du säger koms ihåg, hur ska du då lyckas göra intryck? Vi har listat tipsen som kan vara avgörande för kommunikationen i dina framtida intervjuer. 

Tips för telefonintervjun
Stå upp när du pratar: Stå upp när du har ett viktigt telefonsamtal, som en intervju, då du nästan automatiskt får mer energi och inlevelse i rösten.  

Titta i en spegel: Det är i princip omöjligt att titta i en spegel och inte le eller skratta åt dig själv, något som även kommer att märkas på din röst. Prova att ta ditt nästa viktiga samtal framför spegel och märk skillnaden. 

Tips för intervjun
Ha dina händer synliga på bordet: Att ha händerna synliga bygger tillit. Till och med polisen säger ju ”upp med händer” när de arresterar någon, just för att de inte litar på dig. Visst låter det ganska rimligt? 

Andas in och prata under utandningen: Rösten får mer resonans och auktoritet när du andas ut.

Ta kontroll över intervjun när du får chansen: Om du har bytt jobb en del den senaste tiden och intervjuaren frågar var ni ska börja, kan du t.ex. säga ”Som du ser på mitt CV har jag haft olika jobb de senaste åren, så jag tycker vi börjar där”. Inte alls skadligt för din trovärdighet, eller hur? 

Var medveten om hur du beter dig vid obekväma situationer: Det finns rekryterare som avbryter en pågående intervjun med motiveringen “Vet du vad? Jag tror inte att du är rätt för det här jobbet”. Om du håller med och säger ”Jag känner det samma” har du förlorat din chans. För det kan ju vara så att de testar dig. Stå istället upp för dig själv och förklara varför du visst passar. 

Följ upp (särskilt vid säljjobb): Det finns ett exempel på en försäljningschef som aldrig skulle anställa någon om denne inte hört av sig och följt upp sin ansökan tre gånger. Tre gånger är ganska mycket. Han menade att om du inte kan ta ett nej så är försäljning ingenting för dig. Tänk på detta och anpassa det utifrån jobbet du söker. 

Ha på dig någonting blått: Blå är den färg vi allra mest associerar med tillit. Ha med andra ord blått på dig. 

Och sist men inte minst...
Intervjuen börjar några kvarter bort: Du vet aldrig vem som ser dig. Le därför, klä dig passande, dra bak axlarna och håll huvudet högt. 



Källa: 42Hire

Back to top