Skip to main content

Så hanterar du första veckan på nya jobbet

Du har trots allt bara en chans till att göra ett (bra) första intryck.

Du fick jobbet! Grattis! Men bakom glädjebeskedet väntar verkligheten med det nya jobbet runt hörnet. För det är nu du ska prestera och visa dig från din bästa sida. Visa din arbetsgivare att de gjort helt rätt val.
 
Monster USA frågade nyligen sina Twitter-följare om den kortaste tiden de stannat kvar på ett nytt jobb. Hela 22 % svarade att de inte ens blivit kvar i en dag, medan 14 % inte klarade mer än 10 dagar. 
En nyligen genomförd studie visar att chefer oftast vet redan efter två veckor huruvida en anställd på ingångsnivå kommer passa in eller inte. Två veckor kan kännas ganska knappt tidsmässigt, men det finns mycket du kan (och bör) göra redan under första vecka. 

Monster har pratat med några karriärexperter och frågat efter deras bästa tips kring hur man överlever första veckan på nya jobbet. 

Lyssna och lär
Du är ny, peppad och redo att förändra – och gärna på en gång. För det var ju ändå därför de anställde dig, eller hur? Men oavsett hur sant det än må vara kan det vara värt att börja lite långsamt.  

“Mitt bästa tips för första jobbveckan är att börja med att lyssna, lära och iaktta. Att börja rekommendera och implementera förändringar bör snarare komma i andra hand”, säger grundaren av konsultföretaget The Prepary, Jamie Petkanics. 

”Använd din första jobbvecka till att känna av och lära dig hur allting går till. Det är först när du skapat dig en gedigen förståelse för hur allting fungerar som du kan börja bidra med idéer och tankar”. 
 
Känn av företagskulturen 
Förutom att se hur ditt nya team jobbar är det även viktigt att känna av stämningen och hur de umgås och är med varandra. Hur är företagskulturen? Varje företag är annorlunda och kräver en del anpassning – och då särskilt i början. 

“Du kan uppfattas som aningen annorlunda om du inte är uppmärksam och lyssnar på signalerna runtomkring dig”, säger författaren Alison Green. ”Det kan till exempel vara tiderna kollegorna vanligtvis jobbar, hur långa luncher de tar och hur de kommunicerar med varandra”. 

Äter de flesta vid skrivbordet? Gör det du också, åtminstone i början. Vill de prata om det senaste Games of Thrones-avsnittet? Hänga med så gott du kan i för att även skapa en social relation till kollegorna.  

Ställ de rätta frågorna 
“Fråga alltid om du inte vet svaret eller behöver mer information”, menar Kate Gremillion, grundare av karriärkonsultfirman Mavenly + Co. ”Tänk dock alltid först igenom om du inte kan svaret på frågan själv först. Är du osäker kan du alltid prova Google”. 
 
Gå varken först eller sist
Det kan verka lockande, särskilt i början, att vara den som kommer först och går sist. Du vill ju ändå visa att du är duktig och ambitiös. På pappret låter det kanske bra, men verkligheten är en annan. Att jobba för mycket kan leda till utbrändhet, sämre prestationer, missnöje och stress. Du kan titta och se vilka timmar dina kollegor jobbar, men sedan är det viktigt att du hitta en balans som fungerar för dig. 

“Notera vilken tid ditt team börjar röra sig hemåt och satsa på att gå någonstans i mitten”, tipsar karriärförfattaren Alexandra Levit. ”Du vill varken vara den som går först eller kommer sist”. 

Ta reda på vad som förväntas
Förutom att komma in i teamet och lära känna dina kollegor och arbetsuppgifter är den första veckan också ett bra tillfälle för att sitta tillsammans med din chef och gå igenom vad denne förväntar sig av dig.  För ju snarare ni har samtalet, ju snarare kan du börja jobba mot dina mål. 

”Fråga din nya chef hur en bra första månad och första sex månader ser ut enligt honom”, säger Green. ”Många chefer missar ofta att vara tydliga kring detta. Genom att prata igenom det här tillsammans får du en bra bild av vad han förväntar sig av dig”.  

Med detta sagt – ta det lugnt! Vi alla göra några missar i början och det är naturligtvis okej. Se dessa punkter som tips för hur du klarar av övergången så smidigt som möjligt. För du får inte glömma bort att tillåta dig själv att ha lite roligt med de nya kollegerna också. 
 

Back to top