Skip to main content

Fem saker att lära dig innan du blir VD

Att sitta i det där tjusiga kontoret och ha mer att säga till om är lockande för många. Men det finns en anledning till varför alla inte är födda till att styra företag – att det faktiskt är ett enormt åtagande. För som VD är tanken att du ska klara av, lösa och ha svar på allt: bestämma strategier, ordna affärer, anställa nya, sparka andra, lösa konflikter, se till att trasiga glödlampor byts ut… och ibland har klockan inte ens hunnit bli 10.00. 

Naturligtvis innebär åtagandet mer än så. Monster har pratat med ett par VD:s om vad du absolut bör veta innan du tar dig an utmaningen. 

Hur man säger nej
“Oavsett om du leder ett mindre team eller är ett stort namn i branschen kan det vara svårt att tacka nej till möjligheter att växa”, säger David Nilssen, VD på Guidant Financial. 
Som VD är du ofta öppen för nya idéer eller affärsmöjligheter och det kan därför vara lockande att tacka ja till alla de tillfällen som ges. 

Men som VD måste du kunna säga nej. 

”Förmågan att lyckas växa har sitt ursprung i att kunna urskilja distraktioner och komplexiteter i systemet”, fortsätter Nilssen. Fokusera därför på huruvida en möjlighet faktiskt är den rätta, och inte bara en distraktion från det du verkligen vill uppnå.  

Hur man pitchar
Men det är inte alltid som nya möjligheter och erbjudande knackar på dörren; ibland är det du som behöver knacka. Du behöver kunna göra ett tydligt case kring företaget för utomstående. 

”Det spelar ingen roll om du letar efter nya investerare eller ska presentera någonting för styrelsen – du måste alltid kunna ge en stark pitch”, säger Clark Benson, VD på Ranker.com. 

“Att hålla en bra pitch är inte alls så enkelt som det kanske låter”, fortsätter han. ”Det är någonting du måste lära dig och behöver träna ordentligt på”. 

Hur man ska tolka siffror
Anne-Marie Faiola, VD på Bramble Berry, önskar att hon kunnat läsa rapporter, analyser och resultat bättre innan hon startade sitt företag.

”Tyvärr lärde jag mig det den hårda vägen - genom att förskingrats från eller behövt stödja mig på krediter eftersom jag inte kunnat läsa en pengaflödesanalys korrekt”, berättar hon. 

Lösningen blev att Faiola satte sig i skolbänken igen och satsade på en MBA med inriktning på revision. ”Detta är något som definitivt går att lära sig”, säger hon. 

Hur man hanterar kritik
“Ju högre position du har, ju fler anledningar hittar folk till att krisitera dig”, säger Timothy Trudeau, VD på Syntax Creative. “Du behöver kunna höra all den här kritiken och göra någonting åt det – utan att ta det personligt”.

Ofta är kritik eller klagomål en bra möjlighet till att lära sig någonting nytt: kollegor berättar att de vill se en förändring, någonting du som VD förväntas kunna driva igenom.  Därför är det viktigt att inte bara benämna kritik som gnäll. För även om kritiken är obefogad måste du lära dig att gå vidare. Trudeau menar att du som VD måste vara ”the bigger person”, även om du behandlas orättvist. 

Hur man får jobbet gjort
När Erin Jump Fry blev VD på Fancy Fortune Cookies hade hon satt sig in i branschen och företaget; men hon visste inte att hon förväntades veta hur t.ex. bakmaskinerna fungerade. 

“Då jag ansvarade för att godkänna materialköp och reparationer insåg jag att jag måste lära mig hur maskinerna fungerar för att kunna göra detta effektivt och korrekt”, säger hon. 

För även om de dagliga arbetsuppgifterna inte längre ingår i din jobbeskrivning som VD, behöver du ändå skapa dig en förståelse för produktion och processer. Genom att förstå hur företaget jobbar och hur saker och ting fungerar blir du faktiskt en bättre VD. ”Jag hade inte förväntat mig att behöva hoppa in och hjälpa till med produktionen”, säger Fry, ”men om någon är sjuk och en order på 40 000 kakor måste skickas iväg, då är det bara att ta tag i problemet”. 
 

Back to top