Skip to main content

Därför ska du våga säga nej

Därför ska du våga säga nej
Vi uppmuntras hela tiden till att “säga ja” så snart en ny möjlighet dyker upp. Du vet ju aldrig vad ett ”ja” kommer att leda till, och varför då inte ta chansen? Det ligger naturligtvis en sanning i detta. För även när du säger ja till en inbjudan, trots att du knappt orkar resa dig ur soffan, öppnar du upp möjligheten till att träffa nya människor eller kanske prova en ny drink. 
 
Andra människor förväntar sig att du ska säga ja 
Det finns med andra ord en hel del fördelar med att säga ja. Saken är dock den att din omgivning ofta förväntar sig att du faktiskt ska säga ja – hela tiden. 
 
Din chef ber dig att jobba över då hon behöver en sammanställd rapport klar tills imorgon bitti. Hon förväntar sig att du ska säga ja. Och hon är ju trotsallt din chef. 
 
En kund ber dig att flytta fram hans deadline för ett projekt. Han förväntar sig att du ska säga ja. Och han är ju trotsallt kunden. 
 
Det är lätt att säga ja. Det blir en bättre stämning, du slipper förklara dig och din omgivning nickar alltid uppmuntrade, nöjda över ditt svar. 

”Du kan flytta fram min deadline? Perfekt!”
”Du kan jobba sent med min rapport? Fantastiskt!”

Genom att säga ja ökar du chansen för framtida konflikter 
Det är mycket lättare att säga ja än nej. För att säga nej kan eventuellt skapa en konflikt och känns just därför ofta jobbigt. 
 
Säger du nej till din chef som vill att du jobbar över tvingas hon på något sätt hantera situationen. Säger du istället ja blir situationen lättare – för stunden. 
Framförallt som chef måste du lära dig att säga nej. För säger du vanligtvis alltid ja, kommer det bli svårt att plötsligt säga nej och ditt team kommer med stor sannolikhet att reagera. Förväntningarna på att du kommer fortsätta att säga ”ja” ökar ju mer du faktiskt ger med dig. När du sedan tillslut säger ”nej” kommer din omgivning bli förvånade – och i värsta fall inte acceptera det. 
 
Fördelarna med att säga nej
Att våga säga nej tidigt på en arbetsplats eller i en arbetsrelation kan ha enorma, långsiktiga fördelar. Det ger uppfattningen av att du finns när det behövs och när det är läge. 
 
Genom att säga nej visar du också:
1. Du har krav eller standarder du vill upprätthålla. 
2. Du ser de långsiktiga konsekvenserna av att försöka vara en ”people pleaser”.
3. Du tror på positiva resultat, snarare än att alltid vara till lags. 

 

Back to top