När är det dags att stanna hemma om du är sjuk?

När är det dags att stanna hemma om du är sjuk?
Sommaren har slagit över till höst och samtidigt som temperaturerna sjunker, ökar ofta risken att bli sjuk. Sannolikheten att du ska bli sjuk under hösten ligger mellan 5-20 %, enligt Center for Disease Control and Prevention. 
 
Med både ihärdiga förkylningar och influensor som lurar runt hörnet tvingas snuviga, hostiga och febriga anställda att göra ett val – att gå sjuk till jobbet eller stanna hemma. Stannar du hemma blir du förvisso förhoppningsvis bättre, men samtidigt kanske du då stressar över högen av jobb som hinner hopas under några dagars frånvaro. 
 
Går du hellre till jobbet när du är sjuk? Du är inte ensam. En av fyra arbetstagare menar nämligen att de går till jobbet även om de är sjuka, hela 34 % väntar tills de är riktigt dåliga innan de sjukanmäler sig. Detta enligt en studie från National Sanitation Foundation.
 
Vi har kikat närmare på symptomen till denna “aldrig-stanna-hemma-smitta” för att hjälpa dig avgöra när det faktiskt är dags att stanna hemma. 

Varför går många till jobbet sjuka?

Kanske ligger det någon typ av stolthet i att gå till jobbet trots att man inte mår bra. Enligt studien ovan svarade 67 % att de som går till jobbet sjuka är de riktigt ambitiösa. ”Att sjukanmäla dig kommer däremot inte få dig att framstå som svag”, menar Monsters karriärexpert Vicki Salemi. 
 
”Du ska ligga i sängen när du är sjuk, ingenting annat”, fortsätter hon. ”Jag har haft kollegor som gått till jobbet sjuka för att bevisa något (för dem själva eller chefen) och sedan direkt blivit hemskickade med orden ’gå hem och bli frisk istället’. Det finns naturligtvis chefer och kollegor som tycker det är normalt att jobba igenom sjukdom, men du måste sätta upp dina egna regler för vad du orkar och inte”. 
 
Men att bli sedd som en martyr är inte den enda anledningen till varför man väljer att inte sjukskriva sig. Höga krav och stor osäkerhet listas också som anledningar till varför man inte sjukskriver sig. Fyra av 10 menar att de inte stannar hemma på grund av deadlines eller för att de får för mycket att göra när de kommer tillbaka. En fjärdedel hävdar att deras chefer förväntar sig att de ska dyka upp till jobbet – oavsett sjukdom. 
 
Pengar kan också vara en faktor, då en del knappt får någon lön om de inte dyker upp på jobbet. Runt en tredjedel av de tillfrågade i studien sa att de inte har råd att vara sjuka och missa jobbet, något som hänger ihop med att samma antal anställda inte får lön när de är sjukskrivna. Detta enligt Bureau of Labor Statistics. 
 
Vad ska du göra om du bli sjuk?
Kontoret och ditt skrivbord är den sista platsen du förmodligen vill och borde vara på när du är sjuk. Men beslutet ligger i dina händer. 
 
“Alla fungerar olika och hur du påverkas av t.ex. en förkylning eller influensa är subjektivt”, säger Salemi. ”Med det sagt är det definitivt dags att stanna hemma när du vaknar upp och knappt kan resa dig ur sängen”. 
 
Men du borde aldrig låta det gå så pass långt innan du tar tag i din hälsa. 
 
“Det är alltid bättre att stanna hemma om du börjar känna dig krasslig och att något är på väg”, säger Salemi. ”Om detta innebär några fler sjukdagar så får det helt enkelt vara så”. 
 
Ett steg i att ta hand om dig själv är att acceptera när du är sjuk och måste vila. Håll det kort och enkelt när du pratar med din chef – ingen behöver höra om ditt tillstånd i detalj. 
 
“Din chef ska vara förstående och visa medkänsla”, menar Salemi. ”Särskilt då en sjukdag ibland kan spara dig får en längre tids sjukdom”. 
 
Men om du faktiskt måste gå till jobbet, även om du är sjuk? National Sanitation Foundation har några tips: 
 
”Försök att stanna hemma och vila när du börjar känna av symptomen. Det är då du är som mest smittsam”, säger Rob Donofrio, mikrobiolog på NSF International. ”Om du måste gå till jobbet ändå, tänk på din omgivning. Håll för munnen när du hostar eller nyser, tvätta händerna ofta och disinfektera ditt skrivbord och andra områden du kommer i kontakt med. Och försök att hålla avstånd till dina kollegor”.