5 personer att lära känna på nya jobbet
Att nätverka är bra, att nätverka rätt är ännu bättre.
När du är ny på en arbetsplats är det bra att försöka lära känna olika kollegor inom olika arbetsområden. Det finns däremot fem personer det kan vara värt att lägga lite extra energi på. De kan nämligen sitta på en hel del fördelar.
1. IT-proffset
En av de viktigaste personerna att känna på arbetsplatsen är helt klart den som är ansvarig för allting IT-relaterat. Genom att vara på god fot med IT-avdelningen hamnar du ofta högt upp på prioriteringslistan när din dator får ett oväntat sammanbrott. Du kan också räkna med att få programuppdateringar lite snabbare än vanligt.
2. Receptionisten
Receptionisterna sitter ofta på mer makt än man kan tro och fungerar som en typ av ”dörrvakt” på kontoret.
De både ser och hör det mesta som händer och vet vem som kommer och går, människors position i teamen och annan användbar information. En vänskap med receptionisten kommer med största sannolikhet hålla dig uppdaterad om allting som händer på kontoret.
3. Chefen
Självklart måste du göra riktigt bra ifrån dig för att bli en succé på jobbet – där finns det få genvägar att gå. Men om din chef dessutom gillar dig på ett mer personligt plan kan du vara en av de som står högt upp på hans lista när en befordran står på agendan. Känns det lättare sagt än gjort?
Börja med att kravlöst konversera kring personliga teman, som ”Hur var London? Jag planerar att åka dit snart, har du några tips?”. Sakna men säkert kan du jobba upp det sociala till en lunch.
4. Administratören
Det är inte bara cheferna som har ett signifikant inflytande över din karriär. Även personerna som hanterar deras kalendrar och scheman kan vara viktiga, då de ofta är de som delar ut ansvar när det kommer till stora ansvarsområden och projekt.
5. Den inflytelserika
De finns på alla företag; ett par personer som kollegorna ser som lite extra värdefulla och inflytelserika. Dessa personer är ofta med och påverkar när stora beslut ska tas, och därigenom är det naturligtvis alltid positivit om du skapar en bra relation.
Nu när du har facit i hand – hur kommer du enklast i kontakt med dessa personer? Börja med att boka i ett möte med var och en och be om tips och råd när du börjat på ett nytt jobb. Fråga frågor som “hur kom det sig att du började här?” och “hur ser strukturen ut?”. Försök att få reda på så mycket som möjligt om hur de och företaget arbetar och om de har tips kring vem mer du kan prata med. Människor är ofta väldigt öppna och kommer gärna hjälpa dig att nätverka med rätt personer.