24 saker att undvika när du byter jobb
Satsa på ett trevligt avslut - inte ett dramatiskt
En sak är säkert: du ska aldrig bli vad en rekryterare skulle kalla en ”bra historia”.
För ”bra historier” har ofta sitt ursprung i dåliga referenser, oviljan att göra någon en tjänst eller det allra vanligaste – dåligt beteende när man byter jobb.
Det kan dock vara svårt att hålla motivationen uppe den sista tiden på det gamla jobbet. ”Tänk på att det ändå är väldigt viktigt att hålla goda relationer med dina, snart, före detta kollegor och chefer. Särskilt de du kommer vilja använda som referenser framöver”, säger Heather Kinzie, ägare av konsultbyrån A Leading Solution. ”Om inte riskerar du att skada ditt rykte och, i värsta fall, sätta krokben för dig själva och din framtida karriär”.
I förebyggande syfte har vi därför satt ihop en lista med 24 saker du alltid ska undvika när du byter jobb:
- Att prata illa om din nuvarande arbetsplats, chef eller kollegor under en intervju för ett nytt jobb.
- Att inte förebereda dina referenser på att de förmodligen kommer att bli uppringda. Detta är viktigt för din egen skull också, då ni kan gå igenom vilka punkter referensen i fråga ska fokusera
- Att inte tacka någon efter att de ställt upp som referens, rekommenderat dig eller gjort dig en tjänst. Du kommer långt med ett kort e-mail, som också är värt att skicka igen om du faktiskt får
- Att inte ha tillräckligt med framförhållning. Du bör veta hur lång uppsägningstid du har – se till att respektera den.
- Att inte vara hjälpsam vid rekryteringen, anställningen eller upplärningen av din ersättare.
- Att aktivt försöka sabotera saker under dina sista dagar – från att radera dokument till att undanhålla viktig information.
- Att använda upp all din semester under uppsägningstiden så att du inte hinner göra en ordentlig överlämning till din efterträdare.
- Att vara lite för “entusiastisk” över ditt nya jobb på social media. Det är klart att du är glad, men försök att vara det utan att klanka ner på din tidigare arbetsplats.
- Att vara lite för “entusiastisk” över ditt nya jobb inför dina gamla kollegor.
- Att spåra ur totalt på din avskedsfest, eftersom du ”ändå inte har något att förlora”. Du kan såklart ta ett glas vin eller två, men strunta i att dricka hela flaskan.
- Att försöka sno med gamla kollegor till det nya jobbet.
- Att försöka sno med kunder, partners eller andra aktörer från din tidigare arbetsgivare.
- Att publicera negativa omdömen om din tidigare arbetsgivare på jobbrelaterade sidor.
- Att publicera negativa omdömen om din tidigare arbetsgivares produkter på konsumentsidor (med någon typ av hämnd i syfte).
- Att inte organisera ditt arbete innan du slutar. Se till att lämna allting strukturerat och med lösenord, instruktioner och andra saker som kan hjälpa din efterträdare tillgängligt. De ska inte
- Att plocka med dig kontorsmaterial eller företagsprylar som en “avskredspresent” åt dig själv. Kom igen, lägg tillbaka häftslagaren.
- Att vara alldeles för efterhängsen – du har trotsallt slutat jobba där. Varför hälsa på hela tiden eller alltid ”råka” sitta i receptionen? Någon gång här och där är okej, men inte för ofta.
- Att finstudera varenda detalj på din sista lönespecifikation. Du har ju aldrig brytt dig så mycket förut, så varför be din ekonomiansvariga att förklara vartenda öre nu?
- Att inte svara om en tidigare kollega hör av sig och ber om en tjänst.
- Att utnyttja personalrabatten. Bara för att du ska sluta är inte tanken att du ska köpa upp ett lager till alla dina familjemedlemmar.
- Att inte säga hejdå till dina kollegor. Det är otrevligt att bara smita iväg din sista dag.
- Att undvika dina gamla kollegor när du träffar de ute. Om du har haft ett bra avslut ska du inte behöva springa åt andra hållet så fort du ser någon i mataffären.
- Att inte tacka alla de som hjälpt dig i karriären. Chefen som befordrat dig två gånger? Skriv en liten tackhälsning!
- Att göra en scen! För hur lockande det än kan verka vara att säga precis vad du tycker om alla – gör inte det! Du kommer med största sannolikhet att stöta på dem igen.