14 dåliga vanor på jobbet och konsten att bryta vanor för gott

Av Jennifer Winston, medarbetare till Monster

Ditt beteende på jobbet (och kollegors) kan ha stor påverkan på alltifrån din produktivitet, organisationsförmåga, framgång och arbetsrelationer. Du vill väl inte att dåliga vanor ska hindra dig från att utveckla din karriär och sätta käppar i hjulen?

Med tanke på att vi spenderar så mycket som en tredjedel av våra liv på jobbet, tillsammans med en mängd av olika personligheter och under press att nå uppsatta mål, deadlines, projekt och ja allt vad arbetslivet innebär så är det nästintill omöjligt att inte stöta på problem med kollegor. Just därför är det viktigt att vara medveten om dåliga vanor och hur du bryter dem för gott.

8 dåliga vanor kollegor stör sig på

”Det är deras problem” kanske du tänker, men faktum är att det är lika mycket ditt ansvar att ta itu med dåliga vanor och att bidra till en bra arbetsmiljö som det är alla andras. Genom att rannsaka dig själv ordentligt och ge kollegor samma respekt som du förväntar dig av andra kan du enkelt bli en del av lösningen, snarare än en del av problemet.

Dåliga vanor på jobbet kollegor ofta stör sig på är:

  1. Störande ljud
  2. En negativ attityd
  3. Dålig på att kommunicera
  4. För självständig
  5. Skjuta på saker
  6. Oförmågan att ta konstruktiv kritik
  7. Delar med dig för mycket
  8. Oorganiserad och stökig

1. Störande ljud

En av de mest störiga dåliga vanorna vi alla kan nog hålla med om är orimligt höga och störande ljud. De flesta arbetsplatser förväntar sig inte total tystnad men överdrivet höga eller upprepande ljud blir snabbt irriterande. Att prata för högt i telefon, gapskratta i tid och otid, tugga tuggummi högt, mumsa chips, vänta i telefonkö med högtalaren på eller högt och ofta harkla dig är definitivt dåliga vanor kollegor irriterar sig på.

Lösning

Identifiera dina dåliga vanor och ge dina kollegor samma respekt som du förväntar dig på en arbetsplats. Om du måste föra mycket ljud – kliv ut från kontoret istället. Något så litet kan göra så stor skillnad och du slipper arbetskamraternas brännande blickar.

2. En negativ attityd

Det är helt okej att inte alltid vara på topp, men du vill inte vara kontorets pessimist som kollegor drar sig för att prata och kommunicera med. Negativa känslor kan härstamma i alltifrån långa arbetsdagar till att inte komma överens med kollegor eller frustration över uppgifter. Oavsett anledning så kommer en negativ attityd att isolera dig och kan dessutom påverka din egen produktivitet och hur du ser på ditt jobb.

Lösning

Du kan enkelt skifta din halva-glaset-tomt-attityd till halva glaset fullt genom att försöka ta reda på och förstå vad det är som frustrerar dig. Om det är arbetsrelaterat – prata med din chef och se om det finns ett sätt att delegera dina arbetsuppgifter på om du har för mycket på ditt bord eller om ett mer flexibelt arbetsschema är möjligt om du jobbar för mycket så att du har tid över för saker som gör dig glad.

3. Dålig på att kommunicera

Ett effektivt och tydligt sätt att kommunicera på är superviktigt oavsett arbetsplats så att kollegor kan jobba tillsammans mot uppsatta mål och skapa en arbetsmiljö att trivas i. Oavsett om det är din envishet som står i vägen eller din oförmåga att aktivt lyssna på kollegor så är kommunikation en av alla dåliga vanor du bör jobba aktivt på att bryta så fort som möjligt.

Lösning

Du behöver inte vara en extrovert för att kommunicera rätt, men att våga skratta och skämta på jobbet är definitivt ett steg i rätt riktning till att skapa bättre relationer med arbetskollegor. Se till att du engagerar dig i kommunikationen som sker på jobbet, lyssna aktivt på andra, svara inom en rimlig tidsram på viktiga email, ring tillbaka och var öppen till att diskutera andras åsikter och nya idéer.

4. För självständig

Även om du jobbar i en mer självständig roll så kommer det att dyka upp tillfällen när du måste jobba med dina kollegor för att slutföra ett projekt eller nå ett gemensamt mål. Att kunna jobba självständigt är givetvis något att sträva efter, men var inte så självständig att du inte är en team-player eller lagspelare och har svårt att skapa kontakt och knyta an till dina kollegor. För när det väl är dags för den där befordran som du drömt om så är risken stor att chefen väljer någon annan som de har en bättre relation med. Låt inte dåliga vanor sätta käppar i hjulen för din karriärutveckling.

Lösning

Att vara en lagspelare handlar inte om att du måste socialisera dig med kollegor och bli vän med allt och alla men snarare att du visar uppskattning för det jobb de gör, försöker hjälpa dem om de ber dig om hjälp och har en snäll, vänlig och positiv inställning och attityd på jobbet.

5. Skjuta på saker

Du är definitivt inte ensam om att skjuta på saker ibland eller du kanske till och med levererar bättre under press. Men bara för att du helst väntar tills precis innan en deadline med att göra något så påverkar det dina kollegor också. Förutom att dina kollegor kanske måste vänta på dig tills du är klar innan de kan börja med sina uppgifter så kan det ha en negativ effekt på kvalitén av ditt arbete eftersom saker gjorda i sista stund sällan är lika noggrant gjorda. Prokrastinering ökar dessutom stress och kan påverka din hälsa efter konstant spänning kan leda till nervositet, distraktioner, huvudvärk, oro och sömnlöshet.

Lösning

Istället för att skjuta på saker och ting, försök istället att slutföra projekt eller uppgifter så snart du kan. Dagliga to-do-lists, organisera din kalender eller be om hjälp om du behöver det kan alla vara hjälpsamma ting för att slippa skjuta upp saker till sista minuten.

6. Oförmågan att ta konstruktiv kritik

Att vara känslig för kritik är integrerat i vårt DNA eftersom det kan uppfattas som ett hot mot vår sociala inställning att ha fel. Men feedback spelar en viktig roll på arbetsplatsen eftersom den kan förbättra jobbprestationer och den sociala arbetsmiljön. Och även om du alltid har jobbat på samma sätt i åratal så finns det alltid en möjlighet att lära sig något nytt. Feedback från chef och kollegor är ofta ett sätt att försöka hjälpa dig på snarare än stjälpa och om du är oförmögen att ta till dig den så kan du limitera potentiella möjligheter att utvecklas.

Lösning

Om du är envis eller känslig när det kommer till feedback så är det bästa sättet att acceptera konstruktiv kritik att söka den regelbundet. Be chef och kollegor om feedback emellanåt för att både bättra ditt arbete, din förmåga att ta kritik och bli mer självsäker och trygg i din roll.

7. Delar med dig för mycket

Hur många gånger har du inte tänkt: TMI (too much information) när en kollega delat med sig av för privata angelägenheter eller bara för mycket information rent generellt? Var inte den där kollegan som folk drar sig för att prata med för att de känner att de aldrig kan ta sig ur konversationen. Ingen vill se bilder från helgens fylla eller höra detaljer om ditt senaste läkarbesök.

Lösning

Lösningen stavas lyssna. Genom att lyssna aktivt och veta vilka ämnen som hör hemma på en arbetsplats kan du enkelt skapa en mer professionell miljö och undvika stela konversationer med kollegor.

8. Oorganiserad och stökig

Pappershögar du inte hittar bland när kollegor ber om hjälp – hur du tar hand om din arbetsplats på jobbet säger mycket om dig som person och ett plottrigt skrivbord gör det inte bara svårare för dig att hitta saker men ger ett oprofessionellt och stökigt intryck. Du vill väl inte vara den där kollegan vars skrivbord folk på jobbet medvetet tar en omväg runt för att slippa se.

Lösning

Se till att du har möjlighet att förvara alla dina prylar och jobbsaker med rätt inredning. Det kan vara en liten hurts eller vagn under ditt skrivbord, förvaringslådor, skrivbordsförvaring i form av pennhållare, pappersfack etc, så att du enkelt kan hålla ordning på papper och annat på ditt skrivbord.

6 dåliga vanor att bryta för din egen skull

Förutom dåliga vanor som retar gallfeber på kollegor på jobbet så finns det beteenden du bör undvika för ditt eget bästa också. Att bryta vanor kan vara svårt men med dessa lösningar blir dåliga vanor som kan hindra dig från att bli ditt bästa jag på jobbet och att utveckla din karriär snart ett minne blott.

Beteenden att bryta för din egen är till exempel:

  1. Inte dricka tillräckligt mycket vatten
  2. Skippa raster
  3. Äta lunch vid skrivbordet
  4. Distraktioner
  5. Inga mål eller planer för veckan
  6. Multi-tasking

1. Inte dricka tillräckligt mycket vatten

Det är superviktigt att hålla vätskebalansen uppe när du jobbar då vätskebrist kan leda till trötthet, utmattning, nedsatt minne och huvudvärk. Vatten hjälper dig att prestera både bättre mentalt och ökar din produktivitet.

Lösning

Se till att ha en vattenflaska nära till hands (gärna en snygg sådan) både för din egen skull och för att visa dina kollegor att du har hälsosamma vanor och tar hand om dig själv. Du kanske även inspirera andra till att göra detsamma i processen.

2. Skippa raster

Ibland kan kännas som att du måste jobba non-stopp för att hinna med allt du måste göra. Men sanningen är att enligt en studie så kunde inte chefer se skillnad på de som jobbade 80 timmar i veckan och de som inte gjorde det. Tyvärr så kan att skippa raster istället sätta en enorm påfrestning på både kropp och sinne och i sin tur leda till utbrändhet.

Lösning

En enkel lösning är att planera in dina raster under dagen för att slippa känna att du arbetar ihjäl dig. Att ta raster leder faktiskt till att du kommer att jobba mer effektivt eftersom du inte känner dig lika trött och sliten. Och om du är sjuk – stanna hemma och vila.

3. Äta lunch vid skrivbordet

Precis som att inte ta raster leder till trötthet så är att skippa lunchen helt eller äta den vid skrivbordet en arbetsvana utan fördelar. Rasten är jätteviktig för återhämtningen och utan rast ökar stressen och risken för olycksfall. Kortsiktigt kan det kännas bra att antingen jobba eller sitta vid skrivbordet och äta men det är ett bra tillfälle att komma bort från skrivbordet, prata med kollegor och få ett miljöombyte.

Lösning

Om du tar med dig matlåda varje dag, försök spendera lunchen antingen i lunchrummet med kollegorna eller sätt dig utomhus om vädret tillåter. Du kan även planera in vissa dagar i veckan då du går till en lunchrestaurang och kopplar bort allt vad som heter jobb en liten stund.

4. Distraktioner

Det finns så många distraktioner. Alltifrån att prata för mycket med kollegor till att scrolla på mobilen, ljud eller fippla med något annat onödigt. Vi vet att distraktioner kan vara svåra att undvika, speciellt när mobilen plingar till och det är en av de svåraste vanorna att bryta. Saker som distraherar dig kan dock störa din arbetsdag, ditt ”flow” och tidsplanering.

Lösning

Identifiera distraktioner och hitta sätt att undvika dem på. Om du har svårt att lägga ifrån dig mobilen, lägg den i en skrivbordslåda. Om du blir störd av ljudet av nya email, stäng av dem och kolla din inbox vid speciella tidpunkter under dagen istället. Ljud i din omgivning? Använd noise-cancelling hörlurar. Ett annat tips kan vara att försöka jobba fokuserat under en satt tidsperiod för att sedan ta en liten paus och upprepa det mönstret under dagen.

5. Inga mål eller planer för veckan

Att jobba planlöst och utan mål kan bara ta dig så långt. Du kan dessutom slösa värdefull arbetstid på att inte veta vad du ska göra, vilket projekt som kommer härnäst eller vad du bör börja med. Utan en plan är det lätt att bli överväldigad och stressad och att skjuta upp saker till sista stund.

Lösning

För att slippa slösa tid, investera eller hitta en bra veckoplanerare där du enkelt kan skriva ned vad du måste göra under veckan. Det kan vara en fysisk eller digital sådan så länge som du har en bra överblick över vad du måste göra, det kommer att både effektivisera ditt arbete och göra det enklare.

6. Multi-tasking

Multi-tasking är en vana som kommer från goda intentioner. Om du jobbar i ett team vill du kunna utföra arbetsuppgifter så effektivt som möjligt. Men att ha för många bollar i luften på en och samma gång blir du lätt mindre produktiv och effektiv.

Lösning

Genom att jobba fokuserat på en sak i taget kan du se till att du ger det hela din uppmärksamhet och slipper bli avbruten. Självklart kan du varva dina uppgifter och projekt, men försök att inte göra dem samtidigt och planera in när och hur du ska göra dina uppgifter.

Bryt dåliga vanor med Monster

Vi vet att bryta vanor kan vara svårt, men nu när du vet hur du gör dig kvitt dina dåliga vanor så ökar du dina chanser till bra referenser om du är på jakt efter nya karriärmöjligheter. Genom att skapa en profil med Monster kan du enkelt få värdefulla karriärtips och råd skickade direkt till din inbox. Hos oss hittar du alltid de senaste lediga tjänsterna och kan dessutom ladda upp ditt CV så att de bästa rekryterarna snabbt och smidigt kan hitta dig.