Junior Strategisk Inköpare
Friday
Stockholm, STHM
Ser du dig själv i en roll där du är i förarsätet för bättre upphandling och inköp? Är du en lagspelare som kan utvärdera, förhandla och kommunicera med både interna och externa intressenter för att utveckla en effektiv leverantörsbas, då kan du vara den vi söker.
OM TJÄNSTEN:
Som Strategisk Inköpare kommer du att vara en del av ett team som driver den strategiska agendan i relation till nyckelleverantörer och avancerad teknik för Saab Surveillance’s produkter. Du kommer att ha ansvar för strategiska leverantörer, vilket innebär ett kommersiellt ansvar för att säkerställa optimerade affärslösningar för Saab.
Du kommer att arbeta nära produktion, produktledning, produktdesign och leverantörer för att anpassa krav och hitta möjligheter att tillföra värde för Saab i termer av kvalitet, kostnad och teknik. Du kommer också att vara ansvarig för leverantörsprestanda och stödja organisationen vid eskalerade problem.
Saabs Strategiska Inköpare har en viktig roll i utvecklingsprojekt för att driva inköpsaktiviteter och fatta kommersiellt sunda beslut inom varje projekt. Dina ansvarsområden är att fokusera på långsiktiga kostnadsaktiviteter, upprätta leverantörsavtal och kontinuerligt styra och förbättra samarbetet med Saabs leverantörer.
I denna roll kan du även tilldelas specifika projekt, såsom strategiska make-buy beslut eller lokalisering av leveranskedjan i strategiska länder.
VI SÖKER DIG SOM HAR:
Vi söker dig som har en stark affärsförståelse och affärsmannaskap, med en drivkraft att förbättra och utmana vår verksamhet med ett kommersiellt och analytiskt förhållningssätt. Du har förmågan att tänka och agera strategiskt för att nå våra mål, och eftersom din framgång är starkt beroende av ett nära samarbete med interna intressenter och leverantörer tror vi att du är en sann lagspelare och en utmärkt kommunikatör. Vi ser gärna att du har minst 1-3 års erfarenhet. Du kan även ha en civilingenjörsexamen inom industriell ekonomi med specialisering inom inköp.
Vidare tror vi att du har:
- Förmåga att utveckla avtal som stöder kommersiella intentioner
- Juridisk och kommersiell erfarenhet
- Bevisad förmåga att driva effektiva leverantörsrelationer
- Stort engagemang för att stödja och skapa energi i våra team
- God orientering i ledningssystem, Uppförandekod, ERP-system
- Ett proaktivt tillvägagångssätt, är självgående och kan arbeta självständigt
- Erfarenhet av att arbeta i en process- och projektstyrd miljö
- Kunskap och/eller erfarenhet av Lean, Six Sigma, 5S etc. är en bra merit
- Ett intresse och/eller erfarenhet av att arbeta i en tekniskt driven kultur
- Utmärkta kunskaper i tal och skrift på engelska och svenska
OM KUNDFÖRETAGET:
SAAB är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 15 500 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av deras intäkter går till forskning och utveckling. Kunden ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Företag respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.
OM ANSTÄLLNINGEN:
Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer till en början att vara anställd av Friday. På sikt finns goda möjligheter till anställning hos kundföretaget.
ÖVRIG INFO:
- Omfattning: Heltid
- Start: Enligt överenskommelse
- Placering: Järfälla
- Kontaktuppgifter: Mattias Isik
- Lön: Marknadsmässig
Ansök genom att klicka på länken nedan. Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen.