Karriärinformation Marknadsföring

Marknadsföring - Översikt Att jobba som marknadsförare innebär en bakgrund inom ekonomi eller kommunikation. Man kan ...

Har ansökt Sparat

Export Sales Coordinator

Mölndal, Västra Götalands län
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat

Marknadskommunikatör / Marknad / Projektledare

Göteborg, Västra Götalands län
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat

Director Plant Project Management

Gothenburg, Västra Götalands län, 41107
Har ansökt Sparat
Har ansökt Sparat
Se fler jobb

Marknadsföring - Översikt

Att jobba som marknadsförare innebär en bakgrund inom ekonomi eller kommunikation. Man kan säga att detta är en kombination av de båda med en nisch mot det senare. Detta ger en bred grund att stå på för flera relaterade yrkesval. Att jobba som marknadsförare innebär att ta del av helhetsperspektiv och att skapa fördjupning. Grunduppdraget för en marknadsförare går ut på att kommunicera idéer och dess fördelar. Detta kan relatera till varor, tjänster och företag i stort. Här handlar det i första hand om att skapa ett intresse för produkten som ska säljas. Därför innebär ett arbete som marknadsförare omfattande kontakter med människor såväl internt som externt, vilket förutsätter en god kommunikationsförmåga. Vanliga avdelningar för en marknadsförare är marknads- och informationsavdelningar på myndigheter, företag, organisationer och kommuner. Ofta jobbar man i projekt med en limiterad budget.

Marknadsföring - Krav på utbildning

Utbildningsvägarna för jobb inom marknadsföring kan se lite olika ut. Många väljer att läsa ett kandidatprogram i ekonomi på tre år, vilket ger en bra grund att stå på. Därefter går det att lägga till särskilda inriktningar som just marknadsföring. Även att läsa media- och kommunikationsvetenskap på tre år är vanligt. Båda utbildningarna ger goda förutsättningar till en yrkeskarriär som marknadsförare. Påbyggnadsår eller specialvägar som grafisk utbildning gör att man kan arbeta på tryckerier eller reklambyråer med PR jobb. Här är det även många som jobbar inom copywriter jobb.

Marknadsföring - Arbetsmarknad

Arbetsmarknaden för jobb inom marknadsföring ser ljus ut och det finns ett ständigt behov av positioner inom yrket. Detta eftersom det gränser till flertalet områden som informatör, opinionsbildare, marknads planerare, webbredaktör med mera.

Marknadsföring - Löneläge

Löneläget varierar kraftigt beroende på anställningsform och om man jobbar inom privat eller offentlig sektor.

  1. Marknadsföring