Kundtjänstmedarbetare-jobb i Sverige
Kundtjänstmedarbetare-jobb översikt
Önskar du att telefonsamtal var en större del av vardagen och att folk kunde ringa dig oftare istället för att skicka textmeddelanden? Då skulle ett kundtjänstmedarbetare-jobb kunna vara helt rätt för dig. På kundtjänst kommer du spendera en stor del av din arbetstid med att kommunicera med kunder, vanligtvis via telefon. Ibland använder kundtjänstmedarbetare också e-post, chatt och sociala medier. På vissa företag roterar personal mellan kundtjänst, support och försäljning, och på andra arbetsplatser sköts dessa tre tjänster av olika avdelningar.
Du kommer trivas på kundtjänst om du är en social människa som gillar både att prata med och lyssna på andra, och att lösa problem och ha många bollar i luften samtidigt. När du jobbar inom kundtjänst kommer du till exempel hjälpa till med:
- Svara på frågor och ge råd om tjänster och produkter
- Ta emot beställningar
- Ge teknisk support
- Hjälpa till med betalningar och fakturor
Du kan också leta efter andra kundservicejobb, till exempel:
Kundtjänstmedarbetare erfarenhet och kunskaper
Generellt sätt krävs det ingen utbildning för att jobba som kundtjänstmedarbetare, även om många arbetsgivare vill att du har en gymnasieexamen eller utbildning i ett relevant ämne. Vissa företag söker efter anställda med tidigare erfarenhet i ett serviceyrke.
Oftast är din personlighet den viktigaste faktorn för detta jobb. Du bör ha en vänlig, social och positiv attityd. Det är också viktigt att vara ödmjuk för att hantera situationer då kunder ringer för att de är missnöjda. Samtidigt måste du kunna avsluta samtalen i god tid utan för mycket småprat, eftersom många företag har specifika tidsramar för hur länge ett samtal bör pågå. Du bör också ha grundläggande datorkunskaper. Att kunna flera språk är en tillgång och kan i vissa fall vara ett krav.
Den bästa kundtjänstmedarbetaren är motiverade av att hjälpa andra och lösa problem, vilket på ett naturligt sätt leder till bra kundservice. Det skadar inte heller att ha en talang för försäljning, för på vissa arbetsplatser kommer du också förväntas att försöka övertala kunderna att uppgradera sin service eller köpa en ny produkt.
Uppdatera ditt kundtjänstmedarbetare-CV
Kundtjänstjobb bygger mycket på sociala kunskaper och kommunikation. När du uppdaterar ditt CV och personliga brev, försök att visa vad dina tidigare anställningar eller praktikplatser har lärt dig om detta om du inte har tidigare erfarenhet i kundservice. Du kan också läsa våra tips för att uppdatera ditt personliga brev for kundservice och att uppdatera ditt CV.
Intervjua för ett kundtjänstmedarbetare-jobb
Det är mycket möjligt att din jobbintervju inte bara kommer att inkludera traditionella intervjufrågor, men också frågor om kundtjänst och service i allmänhet, till exempel:
- Vad är bra kundservice?
- Berätta om en gång som du fick dålig eller bra kundservice. Vad skulle du göra annorlunda alternativt vad har du lärt dig av den erfarenheten?
- Berätta om ett problem som du löste på ett bra sätt för en kund.
Läs våra intervju-frågor för att lära dig mer tips.
Hur mycket tjänar kundtjänstmedarbetare?
Kundtjänstmedarbetare tjänar i genomsnitt 27 800 kronor i månaden, enligt SCB:s lönestatistik. På vår sida Lön & Förmåner kan du lära dig om skillnaderna mellan fasta och tillfälliga anställningar och mer löneinformation.
Vill du lära dig mer om kundservice företag?
Förbered dig inför din jobbintervju genom söka efter arbetsgivaren i våra företagsprofiler. Här kan du lära dig mer om hur många anställda de har, vad huvudkontoret ligger, och andra detaljer. Detta kan hjälpa dig att ställa och besvara frågor under intervjun och att utvärdera om företaget känns rätt för dig.
Monster kan hjälpa dig att hitta ett kundtjänstmedarbetare-jobb
Vi vet att jobbsökande kan kännas överväldigande. Därför kan du både söka efter och ansöka till jobb på Monster. Detta gör processen både snabbare och smidigare så att du har tid att söka till fler jobb. Det första steget är att skapa en profil så att du kan ladda upp ditt CV.