Skip to main content

Hur ser den offentliga bilden av dig ut?

Hur ser den offentliga bilden av dig ut?

Sociala mediers hjälp eller stjälp när du söker jobb

Har du någon gång provat att ”googla” på ditt eget namn? Om inte, så gör det och få en bild över hur ditt ”offentliga jag” kan se ut för utomstående. Det finns nämligen en chans eller ska vi kanske säga risk, om du är uppe i en jobbsökarprocess, att din framtida arbetsgivare ”googlar” dig. Vad är det för bild man får av dig utifrån ditt namns sökresultat, stämmer uppfattningen med ditt verkliga jag, eller finns det en risk att bilden som ges av dig är till din nackdel?

En gång privat, nu allt mer offentligt
”Syns du inte så finns du inte” är en relativt uttjatad klyscha men som på senare år känns allt mer aktuell. I och med Internets utbredning och att gränsen mellan det som är privat och offentligt alltmer suddas ut, så ligger det en hel del sanning i meningen. Även för dig som söker nytt arbete. Användningen av olika sociala medier så som Facebook och bloggar kan mycket väl komma att gynna din karriär. Men du ska dock vara lite försiktig, för de nya mediekanalerna kan även komma att missgynna din karriär. Monster tipsar om några punkter som kan vara bra att ha i åtanke vid användning av olika sociala medier:

Det gäller att du funderar en extra gång över vad det är för innehåll som du lägger upp på exempelvis Facebook som utomstående kan komma att se. En bild där du håller en drink i handen behöver självklart inte betyda att du är ute varje kväll och intar alkoholhaltiga drycker, men den kan ändå så ett litet frö i betraktaren vilket kanske kan komma att ligga dig i fatet. Nuförtiden när bland annat headhunting breder ut sig, där man ofta till en början enbart har ett namn att gå på, så kan ett naturligt steg vara att se över den tilltänktes offentliga bild för att skaffa sig en uppfattning. Se till att de får rätt uppfattning av dig.

Nedvärderande kommentarer om din arbetsgivare i offentliga medier är absolut inte någon bra idé. Alla företagare vill ha lojala medarbetare som inte läcker onödig information om företaget till obehöriga. Det vill säga, inga negativa kommentarer men inte heller för mycket information som inte obehöriga har något att göra med. Håll företagsinformation för dig själv så slipper du ångra något.

Söker du arbete inom mediebranschen kan det faktum att du har en blogg göra skillnaden i ditt jobbsökande. Beroende på vad det är för slags blogg du har givetvis, men en seriös blogg som visar din kreativa sida, att du kan kommunicera, eller behärskar layoutprogram kan mycket väl öppna upp ögonen på rätt människor. Flera av dagens stora bloggare har blivit headhuntade till olika arbeten inom PR och så vidare via sina bloggar och kan de, kan även du

Sociala medier kan vara ett ypperligt tillfälle för dig som är student att lägga en grund för framtida jobbsök. Visa upp dina arbetsprover om du t ex är i modebranschen, eller lägg upp din c-uppsats om du är nöjd med den. Visa dina kvalitéer och talanger i stället för att enbart försöka beskriva dem med ord.

En annan fördel med sociala medier är även att de inte för en enkelriktad kommunikation, en monolog, som en tidningsannons exempelvis gör. Via interaktiva medier så kan faktiskt arbetsgivaren och kandidaten föra en dialog vilket gör processen så mycket mer personlig redan från början.