Skip to main content

Hur kan jag hantera min stressnivå på jobbet?

Hur kan jag hantera min stressnivå på jobbet?

Är du stressad på jobbet? Har du fler arbetsuppgifter än du har tid att genomföra dem på? Känner du någonsin att du ligger mer efter i slutet av dagen än när du började? Om detta stämmer in på dig är du inte ensam.

Naturligtvis har vi alla dagar då allt verkar gå fel men om du ständigt känner dig stressad av belastningen på kontoret, vad kan du då göra?

Här är några bra tips för att hantera din stress:

  • Försök att inte göra för mycket – Ofta ställer vi orimligt höga krav på oss själva. Detta ökar bara trycket och gör oss mindre effektiva. Påminn dig själv om att du inte måste vara perfekt hela tiden. 
  • Prioritera – Gör en prioriteringslista det första du gör när du kommer till jobbet – och arbeta sedan efter den! Börja med Gör den uppgift som du har gruvat dig för mest först. När du väl har genomfört den kommer du att känna dig så nöjd med dig själv att resten av dagen kommer att gå av bara farten. Ta 10 minuter i slutet av dagen för att uppdatera din ”att göra”-lista och planera inför nästa dag. 
  • Lär dig att säga nej – Ofta tar vi på oss jobb som inte är vårt ansvar eftersom vi är rädda för att göra någon annan upprörd eller irriterad genom att säga nej. Det finns en gräns för vad du kan göra och du ska inte vara rädd för att säga det. Om din chef ställer för många och/eller höga krav, förklara lugnt att du inte kan göra allt på en gång och fråga vilka uppgifter som är prioriterade – det är även din chefs ansvar att prioritera!
  • Organisera dig – Rensa på skrivbordet. Om du inte redan har ett; inför ett enkelt arkivsystem. Sätt av tid varje dag för att klara av pappersarbete och svara på rutinmässiga mejl. Försök att hantera varje papper endast en gång och ta itu med det direkt om du kan. Motstå frestelsen att kolla mejlen hela tiden – det är en av de största tidstjuvarna!
  • Planera framåt – Ha koll på dina deadlines/tidsfrister och planera enligt dem. Att vänta med ett stort projekt till sista minuten ger dig bara mer onödig stress. Dela upp arbetet i mindre delar och gör lite varje dag. Det gör uppgiften mindre skrämmande och du behöver inte drabbas av panik och slita in i det sista.
  • Ta regelbundna raster – Ta alltid lunchrast och om du kan, se till att komma ut från kontoret för lite frisk luft. Det rensar huvudet och hjälper dig att fokusera bättre. Om du regelbundet jobbar väldigt långa dagar, se till att boka upp dig efter jobbet minst en gång i veckan – ett träningspass, massage eller träffa några vänner – på så sätt tvingas du att gå från jobbet i tid.
  • Ta ledigt – Ta ut all den ledighet som du har rätt till. Ingen är oumbärlig – företaget står inte och faller för att du inte är där ett par dagar eller veckor. Och det är ingen som på sin dödsbädd önskar att de hade jobbat mer! Nyckeln är att få balansen så att du trivs med, snarare än bävar för, att gå till jobbet och att du effektivt kan koppla bort jobbet när du går hem.

Om du, trots att du har anammat dessa tips, känner att du helt enkelt inte kan hantera de krav som ställs på dig, prata med din chef om det. Förklara den press du har på dig och ge förslag på saker som skulle kunna förbättras – exempelvis om din chef alltid ger dig en massa uppgifter i sista minuten, fråga om ni kan ha ett regelbundet möte för att identifiera vad som kommer att dyka upp framöver för att kunna planera din tid bättre.

Försök att vara positiv i hur du närmar dig detta och ge förslag som kommer att förbättra saker och ting även för dina kollegor på kontoret.

Och om inget av detta hjälper, var inte rädd för att tänka över din situation. Du är skyldig dig själv att ha ett jobb som du trivs med. Om du ständigt är stressad och olycklig på jobbet bör du fundera på att byta. Tänk större och fråga dig själv vad du verkligen vill med ditt liv och din karriär. Glöm andra människors förväntningar – koncentrera dig på att hitta ett jobb eller en roll som du kommer att bli riktigt nöjd i.