Skip to main content

Karriärråd

Var är du i din karriär? Vi ger dig tips för din jobbsökning, hur du bemästrar en intervju, bäst löneförhandlar eller tar ditt nästa steg i arbetslivet.

Så skickar du e-mail

Intervjutipsen du inte hört förut

24 saker att undvika när du byter jobb

Därför ska du våga säga nej

Tre saker att alltid ha med i ditt personliga brev

Fyra hemska chefer – så hanterar du dem

Den som alltid skriker. Den som ska lägga sig i allt. Den som bara vill förstöra. Chansen att du har behövt stå ut med en eller två av dessa typer på jobbet är, tyvärr, stor. Men hur ser situationen ut om denna typ dessutom råkar vara din chef?

Sju tecken på att du jobbar för mycket

Ibland kräver vårt jobb det mesta av oss, med stort ansvar och långa dagar. Med det sagt är att vara kroniskt överarbetad och stressad däremot ingenting du ska ta som ett givet villkor på ditt jobb. Är du i riskzonen?

Så svarar du på de svårare intervjufrågorna

Du sitter på en intervju och känner dig faktiskt riktigt säker. Det går bra. Tills intervjuaren ändrar riktning helt och ställer den fruktade frågan ”Vilka är dina största svagheter?”. Eller ännu värre, ”Varför vill du sluta på ditt nuvarande jobb?”. Hjälp. För vad ska du svara nu?

4 intervjumissar: så undviker du dem

Att gå på intervju innebär ofta en del stress – särskilt om du är nervös för att göra misstag som kan påverka dina chanser till att få jobbet. Tack och lov går det att undvika många missar genom lite förberedelse. Vi har listat de fyra vanligaste, inklusive tips på hur du kan kringgå dem.

6 beteenden som irriterar rekryterare

De simplaste missarna kan ha förödande effekter på dina chanser till ett jobb. Vi har listat sex av de vanligaste misstagen som får rekryterare att se rött.

10 sätt att förbättra jobbsökandet på

Du har hållit på i månader – skickat ut ansökningar, nätverkat en del och till och med köpt den perfekta kontorslooken. Men ingenting har hänt och du står fortfarande där utan ett jobb. Lätt att bli frustrerad och osäker? Absolut. Finns det en lösning? Självklart.

9 saker som minskar din produktivitet – och försvårar arbetsdagen

Måste man verkligen jobba mer för att jobba bättre? Om du jobbar rätt är svaret nej. Tyvärr finns det en hel del dåliga vanor som kan försämra såväl din produktivitet som kvalité på jobbet – vanor du faktiskt kan vänja dig av vid. Vi har listat 10 vanliga misstag som slösar din värdefulla tid, och hur du undviker dem.

Att nätverka: 13 vanliga misstag

Vad är det som gäller när man nätverkar egentligen? Och vad ska man undvika? För att förbereda dig ordentligt har vi listat 13 av de vanligaste misstagen.