Skip to main content

Karriärråd

Var är du i din karriär? Vi ger dig tips för din jobbsökning, hur du bemästrar en intervju, bäst löneförhandlar eller tar ditt nästa steg i arbetslivet.

Så skickar du e-mail

Intervjutipsen du inte hört förut

24 saker att undvika när du byter jobb

Därför ska du våga säga nej

Tre saker att alltid ha med i ditt personliga brev

10 sätt att förbättra jobbsökandet på

Du har hållit på i månader – skickat ut ansökningar, nätverkat en del och till och med köpt den perfekta kontorslooken. Men ingenting har hänt och du står fortfarande där utan ett jobb. Lätt att bli frustrerad och osäker? Absolut. Finns det en lösning? Självklart.

9 saker som minskar din produktivitet – och försvårar arbetsdagen

Måste man verkligen jobba mer för att jobba bättre? Om du jobbar rätt är svaret nej. Tyvärr finns det en hel del dåliga vanor som kan försämra såväl din produktivitet som kvalité på jobbet – vanor du faktiskt kan vänja dig av vid. Vi har listat 10 vanliga misstag som slösar din värdefulla tid, och hur du undviker dem.

Att nätverka: 13 vanliga misstag

Vad är det som gäller när man nätverkar egentligen? Och vad ska man undvika? För att förbereda dig ordentligt har vi listat 13 av de vanligaste misstagen.

När det nya jobbet blir en besvikelse

Att börja på ett nytt jobb kan vara precis lika spännande som skrämmande. Men har du riktig otur kan jobbet du sett så framemot istället visa sig vara en riktig besvikelse. Vad ska, och kan, du som nyanställd göra om jobbet inte är som förväntat?

3 saker du måste göra innan du går på semester

“Semester” står inskrivet med stora bokstäver i din kalender och du räknar ner dagarna till en efterlängtad ledighet. Men även om du mentalt redan checkat ut från jobbets alla måsten finns det en del punkter som definitivt måste ordnas innan du fysiskt går på semester.

5 tips: så kan du lugnt gå på semester

Känns det faktum att du ska på semester mer stressigt än härligt? Då har vi samlat ihop fem viktiga tips kring hur du tar en rofylld - och givande - paus från jobbet.

4 påståenden som irriterar din chef

Vi har under hela livet fått höra att vi ska tänka efter innan vi pratar. Trots detta är det fortfarande en hel del anställda som inte verkar förstå vilken negativ effekt saker de säger faktiskt kan ha. Skydda därför såväl dig själv som ditt jobb genom att undvika dessa fyra fraser.

Så undviker du att bli kontorets klagare

Vi alla har upplevt det – kollegan som klagar på precis allting eller som till varje pris måste få sin vilja igenom. Förhoppningsvis är denna person inte du. Därför har vi pratat med några karriärexperter om hur du undviker att bli den negativa på kontoret.